Polska liderem wzrostu rynku samochodów elektrycznych w Europie

W sierpniu 2025 roku Polska osiągnęła najwyższe tempo wzrostu rejestracji samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej, ustępując pod względem dynamiki jedynie Hiszpanii. W ciągu ośmiu miesięcy tego roku wzrost wyniósł 95%, co plasuje Polskę na drugim miejscu w Europie. Najczęściej rejestrowaną marką elektryków w Polsce był chiński BYD.
Dynamiczny wzrost rynku aut elektrycznych w Polsce
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów elektrycznych w sierpniu 2025 roku wzrosła o 238% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. To wynik, który dał Polsce pierwszą pozycję w Unii Europejskiej pod względem dynamiki wzrostu. Hiszpania zanotowała wzrost o 161%, a Słowenia o 146%. Wysokie tempo wzrostu odnotowała także Bułgaria (124%). W ujęciu za osiem miesięcy Polska z wynikiem 95% wzrostu ustąpiła minimalnie Hiszpanii, która osiągnęła 96%.
Elektryki stają się dostępne dla szerszego grona użytkowników
Jak zauważa Aleksander Mazan, dyrektor ds. partnerstw strategicznych w Superauto.pl, rynek samochodów elektrycznych w Polsce przechodzi istotną zmianę. Elektryczne pojazdy przestają być luksusem dostępnym tylko dla zamożnych entuzjastów, a zaczynają trafiać do przeciętnego konsumenta. To sygnał, że elektromobilność w Polsce wkracza do codziennego użytku i staje się bardziej powszechna.
Polska na tle europejskich rynków elektrycznych
W sierpniu 2025 roku w Polsce zarejestrowano około 3,3 tysiąca samochodów elektrycznych, co dało krajowi 9. miejsce w Unii Europejskiej pod względem liczby rejestracji. Dla porównania, Niemcy zarejestrowały blisko 40 tysięcy takich pojazdów, Francja 13 tysięcy, a Belgia 10 tysięcy. W Wielkiej Brytanii, która nie jest członkiem UE, liczba rejestracji wyniosła 21 tysięcy.

Czynniki sprzyjające rozwojowi rynku elektryków w Polsce
Obecny wzrost rynku samochodów elektrycznych w Polsce jest efektem kilku czynników. Spadek cen pojazdów oraz obniżenie miesięcznych rat leasingowych sprawiły, że elektryki stały się konkurencyjne wobec aut spalinowych. Wsparcie finansowe w ramach programu NaszEauto odegrało tu istotną rolę. Równie ważne są inwestycje w infrastrukturę ładowania, które znacznie poprawiły dostępność stacji ładowania i zmniejszyły obawy kierowców związane z podróżowaniem elektrycznym autem. Coraz większa świadomość użytkowników również przyczynia się do wzrostu zainteresowania elektromobilnością.
Infrastruktura ładowania a obawy o kolejki
Mimo szybkiego wzrostu liczby samochodów elektrycznych, nie ma obecnie zagrożenia powrotem kolejek przy stacjach ładowania. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), na koniec sierpnia 2025 roku po polskich drogach jeździło ponad 107 tysięcy elektryków, a liczba ogólnodostępnych punktów ładowania zbliżyła się do 11 tysięcy. Wskaźnik liczby aut przypadających na jeden punkt ładowania wzrósł z 8 do około 10, co nadal jest korzystnym wynikiem. Dodatkowo około 3 tysięcy nowych punktów ładowania oczekuje na odbiór Urzędu Dozoru Technicznego.
Chiński BYD liderem rynku elektryków w Polsce
W sierpniu 2025 roku najczęściej rejestrowaną marką samochodów elektrycznych w Polsce był chiński BYD, z 376 nowymi rejestracjami. Na kolejnych miejscach znalazły się Citroen (297 aut) oraz BMW (294 auta). W ujęciu za osiem miesięcy liderem pozostaje Tesla, z ponad 2,5 tysiąca zarejestrowanych pojazdów. Rynek elektryków w Polsce charakteryzuje się rosnącą konkurencją cenową, szczególnie ze strony producentów chińskich, ale także europejskich marek premium, takich jak BMW i Audi. W ostatnich miesiącach na rynku pojawiła się także agresywna oferta Citroena.

Nowości w finansowaniu samochodów elektrycznych
W 2025 roku na polskim rynku pojawiła się nowa forma finansowania samochodów elektrycznych – leasing konsumencki. Popularność zdobywa także rozwiązanie przypominające wynajem długoterminowy, w którym nie ma obowiązku wykupu auta po zakończeniu umowy. Połączenie tej formy finansowania z wysoką wartością wykupu pozwala na obniżenie miesięcznych rat leasingowych, co czyni elektryki bardziej dostępnymi dla szerokiego grona klientów. Takie zmiany mogą dodatkowo przyspieszyć rozwój rynku elektromobilności w Polsce.
źródło: SuperAuto.pl
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz