Polacy na wakacjach a języki obce
- Blisko 30 proc. Polaków planuje spędzić tegoroczne wakacje za granicą, a ⅔ tej grupy część urlopu spędzi także w Polsce. Wśród zagranicznych destynacji wakacyjnych wybieramy najchętniej południowe kraje europejskie, m.in. Hiszpanię, Chorwację, Włochy i Grecję.
- Ponad połowa osób wyjeżdżających za granicę woli samodzielnie zorganizować wakacyjny wyjazd (53%), a nieco mniej korzysta z pomocy biur podróży lub pośredników (42%).
- Badani w większości uważają, że znajomość języka obcego jest niezbędna na wakacyjnych wyjazdach (78%). Daje im to możliwość swobodnego komunikowania się (75%), poczucie bezpieczeństwa (64%) oraz swobody (62%).
Tak wynika z sondażu przeprowadzonego końcem maja przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Vasco Electronics. Respondenci podzielili się także doświadczeniami związanymi z planowaniem podróży zagranicznych oraz tym, jak radzą sobie z komunikacją w obcym kraju.
Dlaczego jedziemy za granicę i jak przygotowujemy swoje podróże?
Najczęstszym powodem wyjazdu na wakacje za granicę jest chęć zobaczenia czegoś nowego i poznania innej kultury (43%). 1/3 Polaków wyjeżdża ze względu na pewność pogody (34%) oraz dlatego, że lubią dalekie podróże (32%). Hiszpania, Chorwacja, Włochy i Grecja to główne kierunki wyjazdów wakacyjnych Polaków w sezonie 2023.
Ponad połowa wyjeżdżających za granicę (53%) woli organizować wakacje samodzielnie, a 42% korzysta z pomocy biur podróży lub pośredników. Większość osób planujących wyjazd na własną rękę po prostu lubi to robić samodzielnie (65%), a 45% osób wskazało także, że ceni sobie to, że mogą mieć kontrolę nad planem wyjazdu. Z wycieczek zorganizowanych z kolei najczęściej korzystają ankietowani, którzy nie chcą martwić się o przygotowywanie wypoczynku (74%) oraz lubią mieć zaplanowany czas (58%).
Przygotowując się do wyjazdów zagranicznych Polacy najczęściej przeglądają portale internetowe (46%), polegają na poleceniach rodziny i znajomych (35%), chętnie korzystają też z aplikacji i wyszukiwarek podróżniczych (36%) oraz portali społecznościowych (23%). 26% badanych inspiruje się także tym, co oferują biura podróży.
Wakacje a języki obce
Ponad połowa Polaków deklaruje, że zna język angielski w stopniu przynajmniej komunikatywnym (56%), a ¼ potrafi porozumieć się w języku rosyjskim (24%), nieco mniej twierdzi, że komunikuje się po niemiecku (17%). Wyjeżdżający za granicę częściej deklarują znajomość języków: angielskiego (77%), rosyjskiego (29%), niemieckiego (24%). Tego nie ma w infografice.
– Badanie pokazało, że znajomość języków obcych na zagranicznych wyjazdach jest ważna dla Polaków, ponieważ ułatwia komunikację oraz daje im poczucie bezpieczeństwa. Natomiast w grupie badanych, którzy mają już doświadczenie w zagranicznych wojażach ¼ respondentów uważa, że brak znajomości języka nie musi być przeszkodą w podróżowaniu – komentuje Maciej Góralski, CEO Vasco Electronics.
Badani w większości uważają, że znajomość języka obcego na wakacyjnych wyjazdach jest niezbędna (79%). Daje im to możliwość komunikowania się (75%), poczucie bezpieczeństwa (64%) oraz poczucie swobody (62%) i po prostu ułatwia pobyt za granicą (59%).
Brak znajomości języków nie musi być barierą w podróżowaniu. 64% respondentów uważa, że można wspomóc się w komunikacji, korzystając z elektronicznych tłumaczy lub zawsze znajdzie się ktoś, kto pomoże się porozumieć (51%). 40% badanych twierdzi, że można porozumieć się również pozawerbalnie.
***
Badanie zostało zrealizowane w okresie 22.05 – 26.05.2023 na reprezentatywna grupie Polaków w wieku 18-70 lat (z uwagi na wiek, płeć, wykształcenie i wielkość miejsca zamieszkania), N=1045, metodą CAWI
***
Vasco zajmuje się projektowaniem, programowaniem i produkcją elektronicznych tłumaczy. Z urządzeń korzystają zarówno osoby indywidualne, jak i przedsiębiorcy, urzędy, służby mundurowe, placówki medyczne. Firma jest liderem sprzedaży w Europie, a urządzenia dostępne są w Ameryce Północnej oraz na rynkach azjatyckich. W 2022 roku firma sprzedała 75 tys. urządzeń, o 50 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).