Polacy lubią spotykać się ze znajomymi, ale najchętniej odwiedzając się w domach.
- 53% Polaków najchętniej spotyka się z przyjaciółmi w domu. Zajmujemy pierwsze miejsce pod względem tej formy spotkań wśród innych narodów europejskich.
- Ponad połowa Polaków deklaruje, że ich najbliżsi znajomi pochodzą z miejsca pracy.
- Na spotkanie z przyjaciółmi Polacy najczęściej wybierają się komunikację miejską, jednak wracając z niego już 1 na 4 osoby decyduje się na komfortową taksówkę.
Polacy uważani są za niezwykle gościnny naród. Jak to jednak wygląda w praktyce i czy preferencje naszych rodaków bardzo odbiegają od zachowań mieszkańców innych europejskich krajów? Z okazji zbliżającego się okresu świątecznego i karnawału FREENOW wraz z agencją badawczą Kantar sprawdziło jak Europejczycy, w tym Polacy, spędzają czas z przyjaciółmi. Okazało się, że zdecydowana większość respondentów z naszego kraju chętnie spotyka się ze znajomymi, ale ponad połowa preferuje zapraszanie gości do siebie, by wspólnie jeść i gotować. Pod tym względem jesteśmy na czele listy.
Choć jesteśmy europejskimi liderami spotkań w domu, nie oznacza to bynajmniej, że stronimy od wyjść na miasto 40% Polaków lubi wychodzić do restauracji, barów czy kawiarni (każde z tych miejsc wskazane zostało przez 40-43% badanych), choć w tym ostatnim przypadku Grecy biją nas na głowę. Dla ponad 70% z nich to właśnie kawa jest najlepszym pretekstem do spotkania ze znajomymi. Z kolei Włosi czy Austriacy wolą wybrać się z przyjaciółmi do restauracji, a Hiszpanie zdecydowanie najczęściej wychodzą do baru na drinka (aż 71%). Co ciekawe, zarówno mieszkańcy Hiszpanii, jak i naszego kraju, są europejskimi liderami, jeśli chodzi o próbowanie ze znajomymi nowych aktywności, w tym zajęć sportowych i artystycznych. Takie formy spędzania czasu wybiera 1 na 4 ankietowanych.
Badanie ujawniło także, że blisko połowa Polaków posiada jedną grupę znajomych, z którymi chętnie spędza wolny czas. Najczęściej są to osoby z pracy, z którymi dzielą sporą część dnia. Nic więc dziwnego, że nawiązują bliższe relacje, a czasami i przyjaźnie na całe życie, właśnie w środowisku zawodowym. W tym obszarze równie bliskie znajomości zawierają mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Grecji. Jeśli chodzi o częstotliwość spotkań, wśród Polaków, Austriaków i Niemców jest ona rzadsza – najczęściej wskazywaną przez nich odpowiedzią są spotkania kilka razy w miesiącu. Irlandczycy, Hiszpanie, Brytyjczycy i Włosi deklarują, że spotykają swoich przyjaciół nawet kilka razy w tygodniu.
A jak Polacy wypadają pod względem planowania spotkań i spontaniczności? 1 na 3 Polaków umawia się z przyjaciółmi zaledwie na 1-2 dni wcześniej, więc z bardzo małym wyprzedzeniem. Najmniej elastyczni wydają się być Irlandczycy, gdyż ponad 30% z nich potrzebuje nawet 3-7 dni na zaplanowanie czasu na wspólne wyjście. Pogodzenie życia towarzyskiego z prywatnymi sprawami stanowi czasem nie lada wyzwanie. Dlatego to właśnie w weekendy, a zwłaszcza w soboty, Hiszpanie (43%) i Polacy (38%), najczęściej są w stanie przeznaczyć czas dla przyjaciół. Natomiast 40% Austriaków nie ma preferencji w tym zakresie i lubi spotykać się ze znajomymi również w dni robocze.
Jak wynika z badania, choć Europejczycy na spotkania z przyjaciółmi najchętniej dojeżdżają własnym samochodem, to wśród Polaków preferowanym środkiem transportu jest komunikacja miejska. Natomiast jeśli chodzi o drogę powrotną – to już 1 na 4 osoby najczęściej wybiera komfortową i wygodną taksówkę. Co ciekawe, ponad 80% Włochów i 68% Austriaków decyduje się na odwiezienie przyjaciół własnym samochodem.
Wnioski z badania Kantar dla FREENOW pokrywają się z naszymi danymi wewnętrznymi na temat częstotliwości zamówień przejazdów w polskich miastach. Obserwujemy, że największy popyt na przejazdy taksówką występuje w weekendowe wieczory i noce. Rokrocznie notujemy również rekordowe liczby zamówień w okresie świątecznym i karnawałowym, na co z pewnością wpływ mają także spotkania towarzyskie w tym czasie. Badanie potwierdza też nasze spostrzeżenie, że transportowe potrzeby użytkowników są niezwykle zmienne, np. w trakcie jednego wyjścia komunikacja miejska może być preferowana dla dojazdu, a taksówka dla powrotu. To dlatego rozwijamy platformę FREENOW w taki sposób, aby oferowała w ramach jednej aplikacji różne dostępne na mieście formy transportu – podsumowuje Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający FREENOW w Polsce.
O BADANIU
W badaniu przeprowadzonym przez Kantar i FREENOW w listopadzie 2023 r. wzięło udział 4058 osób w wieku od 18 do 69 lat, mieszkających w głównych miastach Austrii, Niemiec, Grecji, Irlandii, Włoch, Polski, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
O FREENOW
FREENOW to superaplikacja mobilności miejskiej, oferująca największy wybór opcji transportowych w Europie. Użytkownicy FREENOW ze 150-ciu miast europejskich w jednej aplikacji mogą wybierać spośród różnych opcji mobilności miejskiej, takich jak taksówka, e-hulajnoga, e-skuter, e-rower lub auto na minuty. FREENOW jest agregatorem usług zewnętrznych operatorów, który ma ambicję wpłynąć pozytywnie na efektywność mobilności i zrównoważony rozwój miast, bez dodawania kolejnych, własnych pojazdów na ulice. Platforma FREE NOW ma swoją siedzibę w Niemczech i jest wspierana przez głównych udziałowców: BMW Group i Mercedes-Benz Mobility. Zatrudnia ponad 1200 pracowników w 26 biurach. CEO FREENOW jest Thomas Zimmermann.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).