Finanse

Podatek wojenny i zawieszenie świadczeń? Kontrowersyjna propozycja Ludwika Koteckiego z RPP

Ludwik Kotecki, członek Rady Polityki Pieniężnej, w rozmowie z money.pl zaproponował wprowadzenie podatku wojennego oraz czasowe ograniczenie części świadczeń socjalnych, w tym tak popularnych programów jak 800 plus czy babciowe. Jak podkreśla, finanse publiczne znalazły się w krytycznym położeniu i konieczne są decyzje ponadpartyjne. Jednak jego pomysł rodzi wiele wątpliwości – zarówno co do skutków gospodarczych, jak i politycznych.

Podatek tylko na obronność

Według Koteckiego nowa danina miałaby obowiązywać przez pięć lat i być przeznaczona wyłącznie na wydatki wojskowe. Polityk i ekonomista wskazuje, że deficyt budżetowy zbliża się do 7 proc. PKB, co w długiej perspektywie grozi destabilizacją finansów państwa.

Propozycja obejmuje także czasowe zawieszenie transferów socjalnych, które przez ostatnie lata były fundamentem polityki społecznej. Chodzi m.in. o:

  • program 800 plus,
  • rentę wdowią,
  • projekt babciowe.

Kotecki argumentuje, że „tymczasowe zawieszenie” świadczeń mogłoby poprawić równowagę fiskalną i zostać odebrane przez inwestorów jako znak odpowiedzialności politycznej.

Rynek spokojny, ale fundamenty słabe

W wywiadzie Kotecki odniósł się także do ostatnich wydarzeń związanych z wtargnięciem rosyjskich dronów nad granicę polsko-ukraińską. Podkreślił, że w rozmowach z inwestorami zagranicznymi nie dostrzega paniki – rynek zachowuje się stabilnie. Nie zmienia to jednak faktu, że w jego ocenie kondycja finansów publicznych pozostaje problematyczna.

Ekonomista wskazuje, że dalsze utrzymywanie deficytu na tak wysokim poziomie oznacza przerzucenie kosztów na kolejne rządy, zwłaszcza po wyborach planowanych na 2027 rok.

Polityczna pułapka świadczeń socjalnych

Kotecki zwraca uwagę, że „żadna władza nie będzie chciała ciąć wydatków”, co tworzy zamknięty krąg politycznej presji. Świadczenia socjalne stały się bowiem trwałym elementem życia publicznego – każde wycofanie się z ich finansowania generowałoby silny sprzeciw społeczny.

Koncept podatku wojennego może być postrzegany jako próba ominięcia tego problemu poprzez stworzenie dodatkowego źródła przychodów, niezwiązanego z bieżącymi obietnicami wyborczymi.

Zmiana Konstytucji?

Członek RPP sugeruje nawet, że wprowadzenie takiego pakietu fiskalnego mogłoby wymagać zmiany Konstytucji. Twierdzi, że tylko rozwiązania o charakterze ponadpartyjnym zapewniłyby polskiej gospodarce stabilność i wysłały odpowiedni sygnał do agencji ratingowych.

Wezwał przy tym zarówno rząd, jak i opozycję do wspólnego działania. „Skoro prezydent mówi, że martwi się finansami publicznymi, może partie opozycyjne też powinny się martwić i pokazać, że są odpowiedzialne” – zaznaczył.

Krytyczne spojrzenie na pomysł

Choć intencją Koteckiego jest ograniczenie ryzyka narastania długu, jego propozycja budzi liczne zastrzeżenia:

  • wskazywane zawieszenie świadczeń socjalnych mogłoby znacząco obciążyć gospodarstwa domowe, które bazują na programach takich jak 800 plus,
  • nowy podatek w czasie spowolnienia gospodarczego może osłabić konsumpcję i dynamikę wzrostu,
  • propozycja niesie ryzyko politycznej polaryzacji, bo ograniczenie transferów społecznych zawsze rodzi spory i podziały.

Z ekonomicznego punktu widzenia rozwiązania tego typu mogą przynieść krótkoterminową poprawę wskaźników budżetowych, ale kosztem stabilności społeczeństwa i spójności politycznej. Stąd wielu analityków ocenia, że wprowadzenie podatku wojennego w obecnym kształcie mogłoby bardziej podkopać zaufanie niż je odbudować.

Tło i doświadczenie Koteckiego

Ludwik Feliks Kotecki urodził się w 1972 roku w Milanówku. Jest absolwentem SGH w Warszawie, od lat pracuje w instytucjach publicznych. Był m.in. wiceministrem finansów w latach 2008–2012, pełnomocnikiem rządu ds. wprowadzenia euro w Polsce i głównym ekonomistą Ministerstwa Finansów. Od 2022 roku zasiada w Radzie Polityki Pieniężnej.

Jego doświadczenie sprawia, że diagnozy w zakresie finansów publicznych są szeroko komentowane. Jednak sam pomysł obciążenia obywateli i jednoczesnego ograniczenia świadczeń socjalnych wydaje się trudny do przeprowadzenia zarówno pod względem legislacyjnym, jak i społecznym.

Źródło: money.pl

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Opublikowany przez
Jakub Białkowski

Najnowsze posty

Minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł brutto. Rząd przyjął rozporządzenie

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów, które określa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w…

1 godzinę temu

Bilard łączy pracowników biurowych w przerwie na lunch

Od początku wakacji Olivia Centre może się poszczycić pierwszym zewnętrznym stołem bilardowym. To unikalna atrakcja…

1 godzinę temu

SMS w Tychach z wyróżnieniem w Pucharze Tymbarku

informacja prasowa: Jak co roku Puchar Tymbarku nagrodził szkoły reprezentowane w turnieju przez największą liczbę…

1 godzinę temu

Etap regionalny zakończony – czas na finały wojewódzkie 4move 1×1 Cup!

W ostatnim miesiącu w całej Polsce młode piłkarki i piłkarze z roczników 2014-2017 rywalizowali w…

1 godzinę temu

Start systemu kaucyjnego w Polsce już 1 października 2025 roku. Sprawdź, co możesz na tym zyskać

Już 1 października 2025 roku Polska dołącza do grona krajów, w których działa system kaucyjny.…

2 godziny temu

Nagranie oszusta z Konina. Seniorzy stracili pieniądze, policja prosi o pomoc

Na ulicach Konina doszło do serii oszustw wymierzonych w osoby starsze. W jednym dniu, 10…

2 godziny temu