Silesion.PL

serwis informacyjny

PKP Intercity przygotowuje nowy, wysoki standard podróżowania i planuje dodatkowe 8 mld zł na inwestycje

PKP Intercity aktualizacja strategii 2022

PKP Intercity aktualizacja strategii 2022

PKP Intercity rozszerza swoją strategię rozwoju i inwestycji z perspektywą do 2030 roku.
Z 19 do 27 mld zł zwiększają się środki, jakie spółka zainwestuje do końca obecnej dekady. W efekcie przewoźnik planuje uruchamiać w 2030 roku około dwa razy więcej pociągów
i zaoferować
pasażerom wysoki oraz jednolity standard podróży.

PKP Intercity rozszerza swój ambitny i długofalowy program inwestycji, który ogłosiło na początku ubiegłego roku. W ramach zwiększonych nakładów na inwestycje spółka przeznaczy do 2030 roku 24,5 mld zł na unowocześnienie floty, a na przyjazne środowisku stacje postojowe – 2,6 mld zł. Do tego czasu flota PKP Intercity zostanie w dużym stopniu wymieniona, wszystkie pojazdy przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane.

Od kilku lat kolej w Polsce przeżywa renesans. Rozwój ten przyspieszy jeszcze bardziej dzięki kolejnym miliardom złotych, które wykorzystane zostaną na inwestycje na kolei. PKP Intercity aktualizuje swoją strategię rozwoju i inwestycji do 2030 roku, aby stać się chętnie wybieranym przez klientów, ekologicznym przewoźnikiem dalekobieżnym numer jeden w Polsce. W ten sposób zapewnione zostaną bezpieczne, komfortowe, przewidywalne i dostępne podróże oraz wysokiej jakości, nowoczesne usługi – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dzięki inwestycjom w perspektywie 2030 roku standardem staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, w tym osób podróżujących z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami.

PKP Intercity stanowi przykład tego, jak powinna być realizowana misja publiczna, a także jak rząd Prawa i Sprawiedliwości podchodzi do działalności spółek Skarbu Państwa. Staramy się, by były one motorem napędowym całej polskiej gospodarki. Nasz narodowy przewoźnik rozszerza swój ambitny program rozwoju, aby jak najlepiej odpowiedzieć na społeczne potrzeby i zmieniające się realia rynkowe, przyspieszając jednocześnie rozwój kolei jako najbardziej przyjaznego środowisku środka transportu publicznego. Nowoczesna, ekologiczna kolej jest wspólnym interesem nas wszystkich. Miliardy złotych na inwestycje to impuls rozwojowy dla dziesiątek polskich firm, z którymi współpracuje przewoźnik. To także kolejne, stabilne miejsca pracy dla polskich rodzin. A przede wszystkim to korzyść dla nas wszystkich, pasażerów, ponieważ już za kilka lat będziemy korzystać wyłącznie z nowoczesnych pociągów, a jakość usług będzie jeszcze wyższa niż obecnie – wyjaśnia Maciej Małecki, Sekretarz Stanu
w Ministerstwie.

Nowoczesny, rozbudowany park taborowy

W perspektywie do 2030 roku PKP Intercity planuje:

  • Zakup 35 i modernizację 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych;
  • Zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT);
  • Zakup 162 (w tym wielosystemowych) i modernizację 87 lokomotyw elektrycznych;
  • Zakup 926 i modernizację blisko 1,5 tysiąca (1489) wagonów;
  • Zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi;
  • Zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o Vmax 160/120 km/h;
  • Zakup 28 nowych lokomotyw manewrowych;
  • Modernizację 13 lokomotyw spalinowych SM42 do wersji dwuagregatowej.

W efekcie wielomiliardowych inwestycji w 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju (o 11% więcej niż obecnie), 109 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (o 47% więcej niż obecnie), 35 hybrydowymi zespołami trakcyjnymi (obecnie brak), 2466 wagonami (o 18% więcej niż obecnie) oraz 38 siedmiowagonowymi składami typu push-pull (obecnie brak).

Od kilku lat jesteśmy świadkami systematycznego przyspieszenia rozwoju polskiej kolei. Rozszerzenie strategii inwestycyjnej PKP Intercity to następny duży krok w kierunku stworzenia w Polsce nowoczesnej, innowacyjnej kolei, która stanie się podstawowym środkiem transportu dla kolejnych milionów Polaków. Inwestowanie w kolej to także naturalna strategia ułatwiająca osiąganie celów klimatycznych i sprostaniu innym wyzwaniom związanym
z ochroną środowiska –
zapewnia Krzysztof Mamiński, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, Prezes Zarządu PKP S.A.

Wysoki i jednolity standard podróży

PKP Intercity dąży do standaryzacji usług i oferty tak, aby w pespektywie 2030 roku móc zaproponować pasażerom wysoki standard podróży. Normą we wszystkich pociągach PKP Intercity ma być m.in. klimatyzacja, gniazdka elektryczne, dostęp do usługi gastronomicznej, możliwość skorzystania z wi-fi oraz platformy multimedialnej, ułatwienie dostępu dla osób
z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się, miejsca specjalne dla opiekunów z dziećmi oraz miejsca do przewozu rowerów.

Potężne inwestycje w nowoczesny tabor pozwolą zaproponować naszym pasażerom wysoki, przewidywalny standard podróżowania. Bezpieczne i ekologiczne przejazdy koleją będą coraz szybsze i wygodniejsze. Spójna sieć transportowa zagwarantuje zaś stabilną, przejrzystą ofertę. Mamy opracowany precyzyjny plan rozwoju, który sprawi, że kolejne miliony Polaków będą wybierać pociąg do podróżowania po kraju i za granicę – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Docelowo PKP Intercity planuje oferować pasażerom podróże w ramach trzech kategorii: ekonomicznej, średniej oraz wysokiej.

Pociągi kategorii wysokiej zapewnią połączenia między największymi miastami (wydłużane sezonowo do popularnych miejscowości turystycznych) i z najkrótszym czasem przejazdu (szybszym od samochodu i konkurencyjnym wobec samolotu). Połączenia będą obsługiwane pojazdami EZT, mogącymi jeździć z prędkością maksymalną 250 km/h.

Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę. Ta kategoria będzie obsługiwana przez klasyczne składy wagonowe o maksymalnej prędkości 200 km/h.

Pociągami kategorii ekonomicznej będzie można podróżować pomiędzy głównymi aglomeracjami z zatrzymaniami w mniejszych miastach i miejscowościach. W tej kategorii pasażerowie będą mogli korzystać z elektrycznych zespołów trakcyjnych, hybrydowych zespołów trakcyjnych, składów typu push-pull oraz klasycznych składów wagonowych, które będą jeździć z maksymalną prędkością 200 km/h.

Coraz więcej pociągów na torach

W perspektywie 2030 roku PKP Intercity planuje zapewnić pasażerom przejrzysty, powtarzalny rozkład jazdy, który zapewni stabilną i przewidywalną ofertę. Optymalna siatka połączeń stworzy spójną sieć transportową dla całego kraju, dostosowaną do potrzeb pasażerów oraz rytmu dobowej aktywności społeczeństwa. Jej rozwój jest również elementem walki
z wykluczeniem transportowym, dzięki czemu zwiększy się dostępność komunikacyjna Polaków z mniejszych ośrodków miejskich. Plany przewoźnika zakładają również rozszerzenie oferty połączeń międzynarodowych w kierunkach zachodnim, południowym oraz wschodnim. W efekcie, według szacunków, w 2030 roku PKP Intercity będzie uruchamiać około dwa razy więcej pociągów niż obecnie i przewiezie ponad 88 mln pasażerów.

Prosty i szybki zakup biletów

W osiągnięciu takiej liczby podróżnych pomoże systematyczne upraszczanie zakupu biletów. W ciągu kilku najbliższych lat PKP Intercity planuje m.in. wprowadzić nowoczesny system sprzedaży biletów, uruchomić program lojalnościowy, wprowadzić nowoczesną aplikację mobilną, a także dalej rozwijać zdalne kanały sprzedaży. Planowanie podróży będzie coraz łatwiejsze również dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej możliwości poruszania się. Do ich potrzeb zostaną dostosowane biletomaty, system sprzedaży e-IC oraz aplikacja mobilna. Dodatkowo wdrożona zostanie statyczna i dynamiczna informacja pasażerska.

Inwestycje w nowoczesne, przyjazne środowisku stacje postojowe

Aby zapewnić wysoki standard obsługi nowoczesnego taboru, do 2030 roku PKP Intercity zainwestuje 2,6 mld zł w przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne. Unowocześnienie infrastruktury technicznej przyniesie standaryzację obiektów. Po zakończeniu inwestycji będą one podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu uwzględniającego potrzeby taborowe w danej lokalizacji pod kątem realizacji rozkładu jazdy. W 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 52 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi na terenie całej Polski.

PKP Intercity Aktualizacja Strategii 2022

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W 2030 roku cała flota PKP Intercity będzie nowa lub zmodernizowana, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Przewoźnik dąży do tego, by oferować pasażerom wysoki oraz powtarzalny standard podróży i intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się
w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity ma ambicję, aby stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024