PKP Intercity podsumowuje 2021: inwestycje w tabor, powrót pasażerów i zwiększanie dostępności komunikacyjnej
W 2021 roku PKP Intercity kontynuowało największy program inwestycyjny w swojej historii. Flotę narodowego przewoźnika wzmocniło ponad 100 zmodernizowanych wagonów, dzięki którym podróże po Polsce stały się jeszcze bardziej komfortowe. Ostatnie dwanaście miesięcy minęło również pod znakiem powrotu pasażerów do podróży koleją oraz zwiększania dostępności komunikacyjnej.
Mijający rok to czas wyraźnego trendu powrotu Polaków do podróżowania z narodowym przewoźnikiem. Od stycznia do grudnia 2021 roku z usług PKP Intercity skorzystało około 35,5 mln pasażerów, czyli o blisko 9 mln więcej niż w 2020 r. Najlepszym okresem dla Spółki były wakacje, podczas których przewieziono blisko 12,4 mln pasażerów, co było wzrostem o 49% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Wtedy pociągami przewoźnika podróżowało blisko 8,3 mln osób. Polacy również chętnie jeździli pociągami PKP Intercity w okresie Świąt Bożego Narodzenia. W dniach 23-26.12.2021 r. składami spółki podróżowało ponad 400 tys. pasażerów. Największym zainteresowaniem cieszyły się wyjazdy m.in. w kierunku Krakowa, Trójmiasta, Poznania i Wrocławia.
Poprawiająca się sytuacja rynkowa była impulsem do kolejnych inwestycji w tabor oraz infrastrukturę, dzięki którym stale poprawia się komfort podróżowania pociągami PKP Intercity. W 2022 rok przewoźnik wszedł z zakontraktowanymi umowami o łącznej wartości ponad 5,5 mld złotych, które są częścią realizowanego programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” wartego 19 mld zł. W ramach tej strategii flotę przewoźnika wzmocniło już łącznie ponad 600 wagonów po modernizacji.
Epidemia koronawirusa spowodowała chwilowe zatrzymanie trendu stałego wzrostu liczby pasażerów, który obserwowaliśmy w ostatnich latach przed pandemią. W 2021 roku wróciliśmy z narodowym przewoźnikiem na dobre tory i ścieżkę wzrostu. Cieszymy się, że Polacy znów bardzo chętnie podróżują z PKP Intercity. Jest to spowodowane między innymi stale rosnącą jakością usług, do której przyczyniają się inwestycje taborowe realizowane
w ramach największego w historii spółki programu inwestycyjnego. Jestem dumny, że nowoczesne pociągi kursują już w całej Polsce – powiedział Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Wzrost komfortu podróżowania
2021 rok przyniósł zakończenie realizacji dwóch kontraktów o wartości ponad 500 mln złotych. Do PKP Intercity na początku maja trafiło 60 wagonów typu 141A-20, które zmodernizowała PESA Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki, w ramach wartego ponad 248 mln zł brutto kontraktu. Konsorcjum zmodernizowało również 60 wagonów typu 111A-30 COMBO. Wartość zamówienia wyniosła 310 mln zł brutto. COMBO są pierwszymi takimi pojazdami
w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano
o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne, wydzielono przedziały rodzinne oraz przedział dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku.
W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.
W trudnych czasach pandemii jeszcze raz okazało się, że strategia rozwoju naszego narodowego przewoźnika ma ogromne znaczenie nie tylko dla samej spółki, ale też dla polskiej gospodarki. Coraz lepsza oferta sprawiła, że pasażerowie szybko wrócili do pociągów PKP Intercity. Zamówienia realizowane przez spółkę dawały napęd i stabilność polskim przedsiębiorstwom z branży kolejowej, które realizowały te warte setki milionów kontrakty.
To zaś miało wpływ na ekonomiczną równowagę dla tysięcy polskich rodzin. W Ministerstwie Aktywów Państwowych zachęcamy wszystkie spółki Skarbu Państwa do takiego właśnie działania. Oczywiście w ramach rachunku ekonomicznego, z zachowaniem najwyższej jakości i przepisów prawa. Dziś kolejny raz przekonujemy się, że kapitał ma narodowość – podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
2021 rok był kolejnym rokiem dużych inwestycji na polskiej kolei. Odnowiliśmy wiele dworców, zmodernizowane zostały kolejne linie, unowocześniany jest posiadany tabor. Przywracamy kolej podróżnym, a oni to doceniają. Pasażerowie wracają, a my musimy się sprężać, aby sprostać modzie na kolej. Jesteśmy na dobrej drodze, żeby stała się ona środkiem transportu pierwszego wyboru – mówi Krzysztof Mamiński, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity, Prezes Zarządu PKP S.A.
Walka z wykluczeniem transportowym
Zmodernizowane wagony COMBO uzyskały – jako pierwsze w Polsce – prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”, przyznawany przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności przez nowy tabor oznacza, że jest on przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. Tym samym z komfortowej i bezpiecznej podróży pociągami PKP Intercity może cieszyć się każdy zainteresowany.
Kolejny rok przyniósł również rozwój oferty dla mniejszych ośrodków miejskich w Polsce. Za sprawą nowego rozkładu jazdy dostęp do usług PKP Intercity zyskały m.in. Sierpc, Rypin, Brodnica i Grudziądz. Obecnie narodowy przewoźnik obsługuje 420 miast i miejscowości. Dla porównania w 2015 roku obsługiwał ich 330. Systematycznie rośnie dostęp do kolei, co ma duże znaczenie dla zwiększania mobilności społeczeństwa i tym samym walki z wykluczeniem transportowym.
Podejmujemy stosowne działania, by walczyć z wykluczeniem transportowym. W ten sposób odbudowujemy rolę kolei. Jest ona środkiem transportu, na którym zawsze będzie można polegać i dlatego stanie się pierwszym wyborem pasażerów przy długodystansowych podróżach – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Kontrakt na nowe, szybkie lokomotywy
W październiku 2021 roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą NEWAG na dostawę
10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych, z opcją na dodatkowe pięć pojazdów. Podpisany kontrakt obejmuje również świadczenia usług ich utrzymania technicznego przez producenta. Wartość zamówienia wynosi 258,6 mln zł brutto. Jeśli narodowy przewoźnik skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe lokomotywy, wartość kontraktu wzrośnie do blisko 388 mln zł brutto.
Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. NEWAG jest zobowiązany do dostarczania wszystkich lokomotyw w terminie do 42 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu nastąpi w ciągu 18 miesięcy. Będą to pierwsze lokomotywy wielosystemowe firmy NEWAG w parku taborowym PKP Intercity.
Kolej na eko podróże
PKP Intercity ma ambicję, żeby stać się pierwszym polskim przewoźnikiem dalekobieżnym, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. Obecnie aż 85% taboru spółki nie emituje spalin, a udział ten sukcesywnie będzie wzrastał w ramach inwestycji w nowoczesne pojazdy elektryczne.
Chcąc szerzyć wśród pasażerów świadomość oddziaływania poszczególnych środków transportu na środowisko, PKP Intercity wdrożyło w minionym roku informację dla pasażerów nt. śladu węglowego, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz tego o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu innymi środkami transportu. Informacja ta jest dostępna dla pasażerów kupujących bilety poprzez stronę intercity.pl i umieszczona na biletach elektronicznych wydawanych w systemie e-IC.
Łatwiejsze podróże zagraniczne
W 2021 roku narodowy przewoźnik wprowadził do internetowej sprzedaży bilety Super Promo International na połączenia do Czech, Austrii, Słowacji i Węgier. Oferta pozwala na zagraniczne podróże pociągami PKP Intercity w atrakcyjnych cenach. Przykładowo za najtańszy bilet
z Krakowa czy Katowic do Bratysławy pasażerowie zapłacą zaledwie 9,90 euro, a do Budapesztu – 14,90 euro. Natomiast na podróż z Warszawy, Rzeszowa i Przemyśla do Budapesztu, Bratysławy czy Szturowa ceny biletów rozpoczynają się od kwoty 19,90 euro.
Rozpoczęcie prac nad nowym konceptem nowoczesnych pociągów
Obchodząc w 2021 roku 20-lecie swojego istnienia PKP Intercity wkroczyło w kolejny etap działalności z planem wypracowania nowego standardu podróżowania koleją. W tym celu przewoźnik rozpoczął prace nad zmianą podejścia do projektowania pociągów, które
w najbliższych latach pojawią się na torach. Ma ono sprawić, by pociągi jutra były jeszcze bardziej komfortowe, przyjazne i w pełni funkcjonalne dla podróżnych.
PKP Intercity zależy na tym, by wyposażenie i organizacja przestrzeni w wagonach była jak najlepiej dostosowana do potrzeb różnych grup klientów. Planowana jest realizacja badania potrzeb grup klientów pod kątem rozwiązań dla nowego taboru typu push-pull, co pozwoli
w pełni poznać oczekiwania stawiane przed pociągami w niedalekiej przyszłości.
PKP Intercity z odświeżoną stroną internetową
Czytelniejsza szata graficzna i poprawa wyświetlania na urządzeniach mobilnych – to jedne z ważniejszych zmian, jakie zobaczy użytkownik odwiedzający odświeżoną w 2021 roku stronę internetową PKP Intercity. Poprawa funkcjonalności i intuicyjna nawigacja w trakcie przeglądania to kluczowe cele, które przyświecały stworzeniu nowej odsłony strony internetowej narodowego przewoźnika. Wszystko po to, by serwis był jeszcze bardziej przyjazny podróżnym. Całość opiera się na dużych grafikach oraz zdjęciach, co w połączeniu z minimalizmem sprawia, że strona jest przejrzysta i łatwa w odbiorze. Dzięki czemu wpisuje się w najnowsze trendy projektowania stron internetowych, które odpowiadają na potrzeby współczesnego użytkownika.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor, który zapewni komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania. Przewoźnik intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).