Silesion.PL

serwis informacyjny

Pierwsze solarne automaty włączone do systemu Transport GZM

Solarny Automat Biletowy Bojszowy

Solarny automat biletowy - Bojszowy

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozpoczęła wdrażanie nowego systemu sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Do użytku oddano pierwsze 42 solarne automaty biletowe. Urządzenia stanęły w dziewięciu miastach, a docelowo mają być dostępne we wszystkich 41 gminach należących do GZM. Inwestycja zakłada uruchomienie łącznie 132 automatów do końca czerwca 2025 roku.

Pierwszy etap zakończony

Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) zakończył pierwszy etap projektu. Biletomaty pojawiły się już m.in. w Katowicach, Zabrzu, Gliwicach, Bytomiu, Mysłowicach, Pyskowicach, Rudzińcu, Sośnicowicach i Knurowie. – Zrealizowaliśmy ten etap zgodnie z planem – poinformował Michał Wadowski, pełniący obowiązki dyrektora ZTM. – Teraz rozpoczynamy drugi etap – dodał.

Kolejne urządzenia mają być uruchamiane w 14 miastach i miejscowościach, takich jak Będzin, Bojszowy, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Tychy czy Lędziny. Po zakończeniu całej inwestycji automaty mają być dostępne również m.in. w Świętochłowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Czeladzi, Bobrownikach i Wojkowicach.

Urządzenia przyjazne dla środowiska

Nowe automaty biletowe działają dzięki energii słonecznej. Każdy z nich wyposażony jest w panele fotowoltaiczne oraz akumulatory, które magazynują energię. Dzięki temu urządzenia są całkowicie niezależne od zewnętrznych źródeł prądu i mogą pracować przez całą dobę.

ZTM podkreśla, że wdrożenie systemu solarnych biletomatów wpisuje się w działania na rzecz ochrony środowiska. Jest to największa tego typu sieć urządzeń w Polsce, a być może również jedna z największych w Europie Środkowej.

Funkcjonalność i dostępność

Biletomaty umożliwiają zakup wszystkich rodzajów biletów Transport GZM. Urządzenia obsługują różne formy płatności – kartą płatniczą, gotówką (bilonem), BLIK-iem oraz środkami zgromadzonymi w systemie Transport GZM. Dodatkowo użytkownicy mogą sprawdzić taryfę biletową, a także zwrócić wcześniej zakupiony bilet.

Automaty zostały zaprojektowane tak, aby były dostępne również dla osób z ograniczoną mobilnością i osób z niepełnosprawnościami. Najważniejsze elementy, takie jak ekran dotykowy, czytniki kart czy otwory wrzutowe, znajdują się na wysokości umożliwiającej obsługę osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Osoby z problemami wzroku mogą skorzystać z trybu kontrastowego, który poprawia czytelność tekstu na ekranie.

Koszty i finansowanie

Całkowity koszt zakupu i utrzymania 132 biletomatów przez okres 10 lat wynosi około 13 milionów złotych. Część środków pochodzi z dofinansowania w ramach rządowego programu Polski Ład – Funduszu Inwestycji Strategicznych. Wartość tej dotacji to ponad 4,7 miliona złotych.

Kolejne kroki

Zgodnie z planem ZTM, wszystkie urządzenia mają być dostępne dla pasażerów do końca czerwca 2025 roku. Wdrożenie solarnych automatów to element szerszego programu modernizacji systemu Transport GZM. Celem tych działań jest zwiększenie dostępności usług komunikacyjnych oraz poprawa komfortu podróżnych.

Więcej informacji o dostępności automatów i możliwościach korzystania z nich można znaleźć na stronie internetowej ZTM oraz w aplikacji Transport GZM.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.