Ostatni sezon katowickiego roweru miejskiego. Nadchodzi system roweru metropolitalnego
Ponad 1,2 mln wypożyczeń w ciągu dziewięciu lat – to najważniejsza statystyka katowickiego roweru miejskiego – „City by bike”. System funkcjonował w Katowicach od 2015 roku – był stale rozbudowywany i cieszył się dużym zainteresowaniem użytkowników. Teraz zostanie zastąpiony przez system roweru metropolitalnego, który w przyszłym roku zacznie funkcjonować w części miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Zaczynaliśmy w roku 2015, kiedy testowo uruchomiliśmy trzy stacje. Po 9 latach doszliśmy do momentu, w którym dostępnych było 125 stacji i ponad 1000 rowerów. Rower miejski przyczynił się do wykorzystywania tego środka transportu nie tylko w formie rekreacji, ale także przy dojeździe do szkoły i pracy, co potwierdzają statystyki. W ciągu tych dziewięciu lat rowery miejskie były wypożyczane ponad 1,2 mln razy, a najpopularniejszą stacją była ta na katowickim Rynku z ponad 143 tys. wypożyczeń – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Zapoczątkowaliśmy pomysł, który teraz rozwijać będzie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia – dodaje prezydent.
Ostatni sezon katowickiego roweru miejskiego
W tym roku system katowickich wypożyczalni rowerowych wystartował 1 kwietnia, a ostatnim dniem kiedy rowery były dostępne dla mieszkańców był 1 listopada. Pierwszego dnia działania systemu w tym roku rowery wypożyczono 199 razy natomiast ostatniego 218.
W 2023 roku rowery były wypożyczone łącznie prawie 171 tys. razy – z czego ponad 1 tys. to wypożyczenia rowerów cargo, czyli jednośladów mogących przewieźć 100 kg ładunku lub czworo dzieci. Miesiącami, w których rowery cieszyły się największą popularnością były: czerwiec – z prawie 33,5 tys. wypożyczeń, maj z ponad 32 tys. wypożyczeń i lipiec z prawie 31 tys. Najpopularniejsze stacje w tym sezonie to Katowice Rynek, skąd wypożyczono rowery ponad 7 tys. razy. Na drugim miejscu jest Dworzec PKP Młyńska, skąd wypożyczono jednoślady ponad 5 tys. razy. Podium zamyka stacja Pułaskiego Wodny Plac Zabaw z ponad 4 tys. wypożyczeń.
Najczęściej wybierana trasa rowerowa biegła między stacjami Ligota – Wczasowa a Śląska – Medyków, wybrano ją aż 705 razy. Natomiast na drugim miejscu jest ta sama trasa, ale w odwrotnym kierunku – przejechano nią 658 razy. Najchętniej wypożyczano rowery 23 kwietnia, gdy odnotowano 2 tys. wypożyczeń. Warto też zwrócić uwagę na indywidualne rekordy rowerzystów korzystających z katowickiego programu. Jeden z użytkowników może pochwalić się największą częstotliwością korzystania z miejskich rowerów – wypożyczył rower 814 razy w tym roku.
Operatorem katowickiego systemu od 2015 roku był Nextbike. Rower można było wypożyczyć za pomocą aplikacji lub terminala znajdującego się przy stacji. Ceny również były niewysokie – od 1 do 4 zł, przy czym pierwsze 15 minut było bezpłatne
Za nami dziewięć lat rowerów miejskich
Pierwsze rowery miejskie w ramach systemu automatycznych wypożyczalni pojawiły się w Katowicach w 2015 r. Wtedy były dostępne tylko trzy testowe stacje. Z roku na rok liczba stacji rosła. W 2019 r. było ich już 76, a w 2020 r. 83. W 2021 r. przekroczona została liczba 100 stacji. Nowatorskim rozwiązaniem było uruchamianie w ramach systemu City by bike tzw. stacji partnerskich, których koszty utrzymania częściowo ponosiły podmioty prywatne, bądź inne instytucje. Pierwsza taka stacja została uruchomiona w Katowicach w 2016 r., a w 2023 było ich 11.
Rekordowy pod względem liczby wypożyczeń był rok 2019, kiedy to rowery wypożyczane były prawie 263 tys. razy. Rok wcześniej – odnotowano ponad 208 tys. wypożyczeń. Tendencję wzrostową wyhamował rok 2020, kiedy rządowym rozporządzeniem zakazano korzystania z rowerów miejskich. W 2022 roku liczba wypożyczeń w Katowicach znowu przekroczyła 200 tys.
Czas na katowicki metrorower
Od 2024 roku organizacją systemu wypożyczania rowerów miejskich zajmie się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Metrorower będzie największym w Polsce i trzecim największym w Europie systemem wypożyczalni. Rowery pojawią się w 31 gminach GZM. W systemie pojawi się 7000 rowerów i prawie tysiąc stacji – najwięcej będzie w Katowicach. Metrorower jako element Transportu GZM pojawi się również w taryfie – każdy pasażer korzystający z biletu okresowego będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 30 minut dziennie. To jak na razie jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce.
Infrastruktura rowerowa w Katowicach
Miasto Katowice inwestuje w rozwój infrastruktury rowerowej. Oprócz stacji rowerowych powstają nowe drogi rowerowe. Obecnie łączna długość infrastruktury rowerowej w mieście wynosi ponad 192 km. Wśród najnowszych inwestycji, które powstały można wymienić m.in. drogę rowerową wzdłuż ul. Francuskiej pomiędzy ul. Lotnisko a ul. Trzech Stawów, drogę rowerową w ramach układu rowerowego na os. Paderewskiego oraz drogę rowerową wzdłuż ul. Gospodarczej.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).