Silesion.PL

Aktualności blisko mnie, sport, Katowice | lokalne Informacje

ORLEN Petrobaltic inwestuje w infrastrukturę: innowacyjny pojazd autonomiczny rozpoczyna misję na Bałtyku

DrixH8

Flota ORLEN Petrobaltic systematycznie się powiększa. Tym razem dołączył do niej bezzałogowy pojazd Drix H-8, który wesprze badania dna morza w trudno dostępnych miejscach. Jego zastosowanie pozwoli monitorować stan platform i turbin wiatrowych, a także na bieżąco reagować na ewentualne zagrożenia, wzmacniając bezpieczeństwo infrastruktury Grupy ORLEN na Bałtyku. To pierwsze tego typu rozwiązanie zastosowane w sektorze cywilnym w Polsce.

– Skala inwestycji Grupy ORLEN na Morzu Bałtyckim jest bezprecedensowa. Budujemy pierwszą morską farmę wiatrową, równolegle prowadzimy działalność wydobywczą i świadczmy zaawansowane usługi dla offshore. Naturalną konsekwencją tych działań jest inwestowanie w najwyższej jakości sprzęt, który poprawi efektywność codziennej pracy. DriX H-8 to innowacyjne rozwiązanie, które otwiera nowy etap w wykorzystaniu autonomicznych technologii na Bałtyku, wpisując się w globalny trend cyfryzacji i automatyzacji sektora offshore. Dzięki swoim możliwościom pojazd odpowiada nie tylko na potrzeby rozwojowe ORLEN, ale także na rosnące wymagania regulacyjne. Jego zastosowanie wzmocni potencjał konkurencyjny ORLEN Petrobaltic i pozwoli sprostać coraz bardziej wymagającym standardom technicznym i prawnym w sektorze offshore – powiedział Wiesław Prugar, Członek Zarządu ORLEN ds. Upstream.

​DriX H-8 jest niezastąpiony w misjach, które dotychczas wymagały załogi. Sprzęt będzie wykorzystywany do kluczowych zadań, takich jak monitoring stanu platform i turbin wiatrowych, a także precyzyjnego mapowania dna morskiego. Ponadto, dzięki wysokiej jakości zbieranych danych, pomoże spełnić wymagania tzw. rozporządzenia metanowego UE, które nakłada na firmy naftowe i gazowe obowiązek szybkiego reagowania na ewentualne wycieki metanu.

– To już drugi pojazd DriX dostarczony przez polską spółkę Thesta na rynek krajowy, jednak pierwszy przeznaczony do zastosowań pozawojskowych. Cieszymy się, że to właśnie z ORLEN Petrobaltic otwieramy nowy rozdział we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań dla sektora offshore – powiedział Michał Bytomski, Prezes Zarządu Thesta.

​Pojazd został zaprojektowany, by sprostać wymagającym warunkom Morza Bałtyckiego. Charakteryzuje się wytrzymałością, autonomią działania oraz funkcjonalnością pozyskiwania wysokiej jakości danych hydrograficznych i geofizycznych. Dzięki zaawansowanym możliwościom autonomicznym oraz zdolności do pracy w trudnych warunkach offshore, DriX H-8 stanowi bezpieczniejszą, bardziej efektywną i przyjazną dla środowiska alternatywę dla tradycyjnych jednostek załogowych, dzięki temu jego zastosowanie umożliwia optymalizację kosztów i czasu prowadzonych działań. ORLEN Petrobaltic uzyskał już zgodę od administracji morskiej – Urzędu Morskiego w Gdyni na realizację testów na wyznaczonym obszarze.

Pojazd jest wyposażony w najbardziej zaawansowane sensory, w tym zintegrowaną wielowiązkową echosondę (MBES) oraz profilograf dna (SBP). Jednostka DriX H-8 została wyprodukowana we Francji przez firmę Exail i dostarczona do ORLEN Petrobaltic przez szczecińską spółkę Thesta Sp. z o.o., która specjalizuje się w nowoczesnych rozwiązaniach morskich. Obecnie DriX jest uznawany za najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd typu USV dostępny na rynku.

ORLEN Petrobaltic S.A. to jedyne przedsiębiorstwo w Polsce prowadzące poszukiwania i eksploatację złóż ropy naftowej oraz gazu ziemnego na polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego. Spółka odgrywa kluczową rolę w realizacji strategii Grupy ORLEN w obszarze bezpieczeństwa energetycznego i rozwoju segmentu upstream. Dzięki inwestycjom w nowoczesne technologie i zwiększaniu efektywności operacyjnej, ORLEN Petrobaltic wspiera budowę zrównoważonego łańcucha dostaw energii w regionie Morza Bałtyckiego. Innowacyjne rozwiązania, takie jak wprowadzenie bezzałogowego pojazdu DriX H-8, wpisują się w długofalowe cele koncernu związane z cyfryzacją procesów, ograniczaniem śladu węglowego oraz rozwojem morskiej energetyki wiatrowej.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.