Silesion.PL

Aktualności blisko mnie, sport, Katowice | lokalne Informacje

Nowy odcinek S1 Oświęcim – Brzeszcze otwarty jeszcze w sierpniu. Kluczowy etap inwestycji drogowej w Małopolsce

Droga ekspresowa S1 - węzeł Wola, widok w kierunku Mysłowic

Droga ekspresowa S1 - węzeł Wola, widok w kierunku Mysłowic fot Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Katowice

W drugiej połowie sierpnia 2025 roku kierowcy zyskają dostęp do kolejnego odcinka drogi ekspresowej S1. Do ruchu zostanie oddanych 10 km trasy pomiędzy węzłami Oświęcim i Brzeszcze oraz 600 m DK44. To część większego projektu, który połączy Mysłowice z Bielskiem-Białą.

Kolejny fragment S1 gotowy do użytku

Po zakończeniu odbiorów technicznych, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje udostępnić kierowcom nowo wybudowany odcinek S1. Chodzi o fragment między węzłami Oświęcim i Brzeszcze, o długości 10 km. Równocześnie do ruchu trafi także 600-metrowy odcinek drogi krajowej nr 44 (DK44).

Na tym etapie oddany zostanie również fragment obwodnicy Oświęcimia, która biegnie właśnie w ciągu DK44. Nowa droga będzie dostępna od węzła Oświęcim do ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach – łącznie 4,1 km nowej infrastruktury drogowej.

Węzeł Oświęcim, widok w kierunku Bielska-Białej
Węzeł Oświęcim, widok w kierunku Bielska-Białej fot Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Katowice

Zakres wykonanych prac

W ramach inwestycji zrealizowano 16 km drogi ekspresowej S1 na odcinku Oświęcim – Dankowice, gdzie powstały trzy węzły: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Budowa objęła również 18 obiektów inżynierskich, w tym:

  • 5 mostów drogowych
  • 7 wiaduktów drogowych
  • 2 wiadukty kolejowe
  • 1 estakadę
  • 2 dolne przejścia dla zwierząt
  • 1 kładkę dla pieszych

Szczególne znaczenie mają dwie konstrukcje: estakada o długości ponad 480 metrów, poprowadzona m.in. nad linią kolejową nr 93, stawem Tesznowiec i drogą powiatową, oraz 224-metrowy most nad Wisłą, wykonany metodą nawisową.

Nowy Odcinek S1 Oswiecim – Brzeszcze Otwarty Jeszcze W Sierpniu. Kluczowy Etap Inwestycji Drogowej W Malopolsce

Zadbano również o środowisko: powstało 7 przejść dla płazów, 6 przepustów o funkcji przejść dla zwierząt oraz 17 zbiorników retencyjnych, z których 21 (łącznie z zastępczymi) pełni funkcję rozrodczą dla płazów.

Parametry techniczne i rezerwa pod rozbudowę

Oddawany fragment S1 składa się z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu każda, z pasami awaryjnymi o szerokości 2,5 m. Jezdnie rozdzielone są pasem o szerokości 12 metrów. Pozostawiona przestrzeń umożliwi w przyszłości dobudowę trzeciego pasa.

Nawierzchnia została zaprojektowana na nośność 11,5 tony na oś, co odpowiada aktualnym wymaganiom dla dróg klasy ekspresowej.

Budowa Drogi Ekspresowej S1

Tymczasowe ograniczenia w ruchu

Do czasu zakończenia budowy sąsiednich fragmentów S1, nowy odcinek będzie dostępny tylko dla pojazdów do 3,5 tony DMC. Ograniczenie wynika z tymczasowej organizacji ruchu na DK44 w obrębie Oświęcimia. Obecny układ drogowy nie jest przystosowany do przyjęcia większego natężenia ruchu ciężkiego, co wiąże się m.in. z trwającymi remontami na drogach powiatowych.

Kierowcy z Oświęcimia, Brzezinki i Pław skorzystają z ronda przy ul. Wojewódzkiej w Pławach, by włączyć się do S1. Z kolei zjeżdżając z ekspresówki, dotrą do ronda na ul. Wolskiej – dalej w kierunku Woli lub Jedliny.

Realizacja całej trasy S1: cztery odcinki i miliardowe koszty

S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą to jeden z największych projektów drogowych w południowej Polsce. Całość podzielono na cztery odcinki, o łącznej długości blisko 40 km. Wartość umów zawartych na realizację tej trasy przekracza 2,3 mld zł.

W drugiej połowie 2025 r. oddany zostanie również pozostały fragment odcinka Oświęcim – Dankowice, łączący się z budowanym odcinkiem Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów, który kończy się przy istniejącej trasie S1 prowadzącej do granicy ze Słowacją.

Na północy dobudowywany jest z kolei odcinek Bieruń – Oświęcim, w tym obwodnica Bierunia. Jego zakończenie planowane jest na III kwartał 2026 roku. Dopiero wtedy możliwe będzie zniesienie ograniczeń dla pojazdów powyżej 3,5 tony.

Mysłowice – Bieruń: ostatni brakujący fragment do 2027 roku

Najpóźniej zakończy się budowa odcinka Mysłowice – Bieruń, czyli północnego wlotu S1. Termin zakończenia wyznaczono na połowę 2027 roku. Opóźnienie wynika z wydłużających się postępowań administracyjnych, problemów pogodowych i skutków powodzi z września 2024 r.

Po ukończeniu wszystkich czterech odcinków, droga ekspresowa S1 będzie ciągiem komunikacyjnym o długości ponad 133 km, w całości zarządzanym przez GDDKiA. Obecnie część odcinków pozostaje w zarządzie miast Tychy i Bielsko-Biała.

Źródło finansowania i znaczenie europejskie

Budowa odcinka Oświęcim – Dankowice jest współfinansowana z Funduszy Europejskich, w ramach programu FEnIKS 2021–2027 oraz wcześniejszego POIiŚ. Łączna wartość dofinansowania przekracza 1 mld zł.

S1 stanowi fragment korytarza VI Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Przebiegając przez Śląsk i Małopolskę, łączy autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą słowacką w Zwardoniu. Po stronie słowackiej łączy się z autostradą D3, prowadzącą do Żyliny.

Terminy zakończenia prac na poszczególnych odcinkach

  • Węzeł Kosztowy II – Bieruń: do 4 października 2025
  • Bieruń – Oświęcim (z obwodnicą): do 16 września 2026
  • Oświęcim – Dankowice: do 28 lipca 2025
  • Dankowice – Suchy Potok: do 30 września 2024

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.