Nowy odcinek S1 Oświęcim – Brzeszcze otwarty jeszcze w sierpniu. Kluczowy etap inwestycji drogowej w Małopolsce

Droga ekspresowa S1 - węzeł Wola, widok w kierunku Mysłowic fot Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Oddział Katowice
W drugiej połowie sierpnia 2025 roku kierowcy zyskają dostęp do kolejnego odcinka drogi ekspresowej S1. Do ruchu zostanie oddanych 10 km trasy pomiędzy węzłami Oświęcim i Brzeszcze oraz 600 m DK44. To część większego projektu, który połączy Mysłowice z Bielskiem-Białą.
Kolejny fragment S1 gotowy do użytku
Po zakończeniu odbiorów technicznych, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje udostępnić kierowcom nowo wybudowany odcinek S1. Chodzi o fragment między węzłami Oświęcim i Brzeszcze, o długości 10 km. Równocześnie do ruchu trafi także 600-metrowy odcinek drogi krajowej nr 44 (DK44).
Na tym etapie oddany zostanie również fragment obwodnicy Oświęcimia, która biegnie właśnie w ciągu DK44. Nowa droga będzie dostępna od węzła Oświęcim do ronda na ul. Wojewódzkiej w Pławach – łącznie 4,1 km nowej infrastruktury drogowej.

Zakres wykonanych prac
W ramach inwestycji zrealizowano 16 km drogi ekspresowej S1 na odcinku Oświęcim – Dankowice, gdzie powstały trzy węzły: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Budowa objęła również 18 obiektów inżynierskich, w tym:
- 5 mostów drogowych
- 7 wiaduktów drogowych
- 2 wiadukty kolejowe
- 1 estakadę
- 2 dolne przejścia dla zwierząt
- 1 kładkę dla pieszych
Szczególne znaczenie mają dwie konstrukcje: estakada o długości ponad 480 metrów, poprowadzona m.in. nad linią kolejową nr 93, stawem Tesznowiec i drogą powiatową, oraz 224-metrowy most nad Wisłą, wykonany metodą nawisową.

Zadbano również o środowisko: powstało 7 przejść dla płazów, 6 przepustów o funkcji przejść dla zwierząt oraz 17 zbiorników retencyjnych, z których 21 (łącznie z zastępczymi) pełni funkcję rozrodczą dla płazów.
Parametry techniczne i rezerwa pod rozbudowę
Oddawany fragment S1 składa się z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu każda, z pasami awaryjnymi o szerokości 2,5 m. Jezdnie rozdzielone są pasem o szerokości 12 metrów. Pozostawiona przestrzeń umożliwi w przyszłości dobudowę trzeciego pasa.
Nawierzchnia została zaprojektowana na nośność 11,5 tony na oś, co odpowiada aktualnym wymaganiom dla dróg klasy ekspresowej.

Tymczasowe ograniczenia w ruchu
Do czasu zakończenia budowy sąsiednich fragmentów S1, nowy odcinek będzie dostępny tylko dla pojazdów do 3,5 tony DMC. Ograniczenie wynika z tymczasowej organizacji ruchu na DK44 w obrębie Oświęcimia. Obecny układ drogowy nie jest przystosowany do przyjęcia większego natężenia ruchu ciężkiego, co wiąże się m.in. z trwającymi remontami na drogach powiatowych.
Kierowcy z Oświęcimia, Brzezinki i Pław skorzystają z ronda przy ul. Wojewódzkiej w Pławach, by włączyć się do S1. Z kolei zjeżdżając z ekspresówki, dotrą do ronda na ul. Wolskiej – dalej w kierunku Woli lub Jedliny.
Realizacja całej trasy S1: cztery odcinki i miliardowe koszty
S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą to jeden z największych projektów drogowych w południowej Polsce. Całość podzielono na cztery odcinki, o łącznej długości blisko 40 km. Wartość umów zawartych na realizację tej trasy przekracza 2,3 mld zł.
W drugiej połowie 2025 r. oddany zostanie również pozostały fragment odcinka Oświęcim – Dankowice, łączący się z budowanym odcinkiem Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów, który kończy się przy istniejącej trasie S1 prowadzącej do granicy ze Słowacją.
Na północy dobudowywany jest z kolei odcinek Bieruń – Oświęcim, w tym obwodnica Bierunia. Jego zakończenie planowane jest na III kwartał 2026 roku. Dopiero wtedy możliwe będzie zniesienie ograniczeń dla pojazdów powyżej 3,5 tony.
Mysłowice – Bieruń: ostatni brakujący fragment do 2027 roku
Najpóźniej zakończy się budowa odcinka Mysłowice – Bieruń, czyli północnego wlotu S1. Termin zakończenia wyznaczono na połowę 2027 roku. Opóźnienie wynika z wydłużających się postępowań administracyjnych, problemów pogodowych i skutków powodzi z września 2024 r.
Po ukończeniu wszystkich czterech odcinków, droga ekspresowa S1 będzie ciągiem komunikacyjnym o długości ponad 133 km, w całości zarządzanym przez GDDKiA. Obecnie część odcinków pozostaje w zarządzie miast Tychy i Bielsko-Biała.
Źródło finansowania i znaczenie europejskie
Budowa odcinka Oświęcim – Dankowice jest współfinansowana z Funduszy Europejskich, w ramach programu FEnIKS 2021–2027 oraz wcześniejszego POIiŚ. Łączna wartość dofinansowania przekracza 1 mld zł.
S1 stanowi fragment korytarza VI Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Przebiegając przez Śląsk i Małopolskę, łączy autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą słowacką w Zwardoniu. Po stronie słowackiej łączy się z autostradą D3, prowadzącą do Żyliny.
Terminy zakończenia prac na poszczególnych odcinkach
- Węzeł Kosztowy II – Bieruń: do 4 października 2025
- Bieruń – Oświęcim (z obwodnicą): do 16 września 2026
- Oświęcim – Dankowice: do 28 lipca 2025
- Dankowice – Suchy Potok: do 30 września 2024
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz