Nowy fragment S1 udostępniony kierowcom. Kolejny etap inwestycji drogowej na Śląsku

W drugiej połowie sierpnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępni do ruchu 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 pomiędzy węzłem Oświęcim a węzłem Brzeszcze wraz z 600-metrowym fragmentem DK44. To część większej inwestycji obejmującej trasę S1 Mysłowice – Bielsko-Biała, która należy do kluczowych projektów infrastrukturalnych w województwie śląskim. Wraz z otwarciem ekspresówki kierowcy zyskają także dostęp do nowego fragmentu obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44.
Zakres inwestycji i nowe obiekty inżynierskie
Realizowany odcinek Oświęcim – Dankowice liczy prawie 16 km. W jego ramach powstały trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze. Wybudowano także 18 obiektów inżynierskich, w tym pięć mostów, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, estakadę oraz kładkę dla pieszych.
Na szczególną uwagę zasługują dwa elementy konstrukcyjne:
- estakada w stronę Bielska-Białej o długości ponad 480 m, która przeprowadza trasę nad linią kolejową Trzebinia – Zebrzydowice, drogą powiatową Jawiszowice – Kaniów, stawem Tesznowiec oraz przejściem dla zwierząt,
- most drogowy o długości 224 m nad Wisłą i przejściem dla dużych zwierząt, wykonany w technologii nawisowej.
W ramach inwestycji powstały także przejścia dla płazów, przepusty drogowe oraz 17 zbiorników retencyjnych, z których część pełni funkcję rozrodczą dla zwierząt.
Parametry techniczne
Nowa droga ekspresowa składa się z dwóch jezdni. Każda ma po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m oraz pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Jezdnie rozdziela 12-metrowy pas, umożliwiający w przyszłości dobudowę trzeciego pasa ruchu. Konstrukcja nawierzchni została zaprojektowana na obciążenie do 11,5 tony na oś.
Tymczasowa organizacja ruchu
Nowo otwarty odcinek będzie dostępny wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. To efekt uzgodnień z lokalnymi samorządami oraz prowadzonych remontów na DK44 w Oświęcimiu. Ruch cięższych pojazdów zostanie skierowany na inne odcinki po zakończeniu całej inwestycji.
Kierowcy jadący od strony Oświęcimia, Brzezinki i Pław będą mogli wjechać na S1 poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej w Pławach. W przeciwnym kierunku ruch poprowadzony zostanie węzłem Oświęcim do ronda na ul. Wolskiej. Na czas budowy nie będzie możliwości przejazdu mostem na Wiśle w stronę centrum Oświęcimia.
Harmonogram dalszych prac
Budowa trasy S1 Mysłowice – Bielsko-Biała o łącznej długości blisko 40 km została podzielona na cztery odcinki. Wartość wszystkich kontraktów to około 2,3 mld zł. Kolejne fragmenty mają zostać udostępnione jeszcze w tym roku:
- odcinek Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów,
- odcinek Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia.
Pełne zakończenie prac na fragmencie Oświęcim – Dankowice planowane jest na koniec 2025 r., a zakończenie całej trasy od Mysłowic do Bielska-Białej przewidziano na połowę 2027 r.
Finansowanie inwestycji
Budowa S1 Oświęcim – Dankowice jest współfinansowana z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Wartość dofinansowania z UE przekracza 1 mld zł.
Znaczenie drogi S1
Droga ekspresowa S1 jest częścią VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, łączącego Bałtyk z południem Europy. Trasa biegnie od Pyrzowic przez Bielsko-Białą do granicy ze Słowacją w Zwardoniu, gdzie łączy się ze słowacką autostradą D3. Po zakończeniu wszystkich inwestycji będzie to w pełni ekspresowa droga o długości ponad 133 km, zarządzana przez GDDKiA.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz