Nowe oznakowania i programy edukacyjne. Katowice przygotowały się na powrót uczniów do szkół

Ulica Bielska w Katowicach fot KAW
Z początkiem września uczniowie wracają do szkół, a Katowice po raz kolejny przeprowadziły szereg działań, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Miasto od lat realizuje spójną strategię łączącą inwestycje w infrastrukturę, działania edukacyjne oraz profilaktykę. Tegoroczne prace objęły m.in. odnowienie przejść dla pieszych w rejonie placówek oświatowych, montaż nowych oznaczeń, korekty w oznakowaniu pionowym, a także przygotowanie lokalnych rozwiązań, takich jak strefy „Kiss & Ride”.
Widoczne oznakowanie wokół szkół
Miejski Zarząd Ulic i Mostów przeprowadził w okresie wakacyjnym prace modernizacyjne w rejonach szkół. Odnowiono przejścia dla pieszych w technologii grubowarstwowej, co poprawiło ich widoczność i odporność na ścieranie. Użyto także materiałów o właściwościach antypoślizgowych, które dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo.
Na ulicach pojawiły się duże piktogramy „Uwaga dzieci” wykonane w technologii termoplastycznej. Wprowadzono również nowe oznaczenia w formie napisów „SZKOŁA”, które docelowo mają znaleźć się w pobliżu wszystkich placówek. W 2025 roku takie oznakowania wykonano m.in. przy ul. Wróblewskiego, Oswobodzenia i Lwowskiej.
Pod koniec sierpnia przeprowadzono również kontrolę i korektę oznakowania pionowego. Obejmowała ona odsłanianie zasłoniętych znaków, usuwanie nieczytelnych naklejek i poprawę ich widoczności. Działania prowadzone były we współpracy z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Katowicach, a poprawione oznaczenia pojawiły się m.in. przy ul. Hetmańskiej, Rolnej, Zielonogórskiej i Kołobrzeskiej.
Nowe strefy „Kiss & Ride”
W wybranych dzielnicach wprowadzono lokalne rozwiązania mające ułatwić rodzicom bezpieczne odprowadzanie dzieci do szkół. Przy ul. Nasypowej w rejonie Szkoły Podstawowej nr 11 utworzono strefę typu „Kiss & Ride”. Inwestycja obejmowała poszerzenie parkingu, budowę fragmentu chodnika i przestawienie barierek. Dzięki temu rodzice mogą zatrzymać samochód na krótko i bezpiecznie wysadzić dziecko, nie powodując korków i zagrożeń na jezdni.

Katowice inwestują w bezpieczeństwo od lat
Miasto systematycznie rozwija infrastrukturę poprawiającą bezpieczeństwo pieszych. Ważnym elementem są strefy Tempo 30, które po raz pierwszy pojawiły się w śródmieściu w 2015 roku. Według danych, już po trzech latach od ich wprowadzenia liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów spadła o 37 procent.
Od 2016 roku prowadzona jest wymiana oświetlenia ulicznego. Stare lampy sodowe zastępowane są przez nowoczesne oprawy LED, a do 2025 roku modernizacja objęła 1594 punkty świetlne. W ostatnich latach dużą uwagę poświęcono doświetlaniu przejść dla pieszych – tylko w latach 2020–2024 zrealizowano 215 inwestycji w tym zakresie. Na rok 2025 zaplanowano kolejne 43 zadania, z czego 35 już zakończono.
Przykładowe lokalizacje to ul. Goetla, ul. Bochdanowicza, ul. Krasińskiego, ul. Gliwicka 122, ul. Słoneczna, ul. Kochanowskiego czy ul. Kopernika. Dodatkowo w Katowicach zamontowano 28 wyświetlaczy prędkości, zlokalizowanych m.in. przy ul. Dębowej, Agnieszki, Wantuły i Wróblewskiego. Najnowsze urządzenie pojawiło się w tym roku przy ul. Bielskiej.
Edukacja i profilaktyka
Oprócz inwestycji infrastrukturalnych, miasto realizuje także programy edukacyjne. Jednym z przykładów była akcja „DoZobaczenia”, podczas której uczniowie i seniorzy otrzymywali elementy odblaskowe, takie jak opaski czy magnesy rowerowe.
W 2025 roku przeprowadzono konkurs „Bezpieczna droga do szkoły” skierowany do drugoklasistów szkół podstawowych. Dzieci rywalizowały w obecności funkcjonariuszy policji, straży miejskiej i straży pożarnej. Równolegle realizowany był Miejski Program Profilaktyki Rówieśniczej, w ramach którego uczniowie przygotowywali własne projekty dotyczące zdrowia psychicznego, integracji społecznej czy przeciwdziałania dyskryminacji.
Bezpieczna droga przez cały rok
Działania prowadzone w Katowicach nie ograniczają się wyłącznie do pierwszych tygodni roku szkolnego. Tworzą spójną strategię, w której równie istotne są trwałe inwestycje infrastrukturalne, jak i budowanie świadomości wśród najmłodszych oraz ich opiekunów. Dzięki temu codzienna droga do szkoły staje się bezpieczniejsza niezależnie od tego, czy dziecko idzie pieszo, jedzie na rowerze, czy korzysta z transportu rodziców.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz