Silesion.PL

Aktualności blisko mnie, sport, Katowice | lokalne Informacje

Nowa linia tramwajowa połączy Brynów z Kostuchną. Katowice z unijnym dofinansowaniem

Trawaj Slaski Zoto Niebieski

Podpisano umowę o wartości 787 mln zł na dofinansowanie projektu Tramwajów Śląskich, obejmującego m.in. budowę nowej linii tramwajowej do południowych dzielnic Katowic oraz węzła przesiadkowego w Kostuchnie. To jeden z największych projektów komunikacyjnych w Polsce finansowanych ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021–2027.

Umowa podpisana w Katowicach

6 października w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach podpisano umowy o dofinansowanie dwóch kluczowych zadań: budowy tramwaju na południe miasta oraz węzła przesiadkowego w Kostuchnie. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), Tramwajów Śląskich S.A. oraz miasta Katowice.

Łączna wartość obu inwestycji wynosi ponad 486 mln zł, z czego 287,7 mln zł pochodzi z funduszy unijnych. Cały projekt Tramwajów Śląskich, realizowany w ramach programu FEnIKS, ma wartość przekraczającą 1,3 mld zł, a wysokość uzyskanego dofinansowania z Unii Europejskiej sięga 735 mln zł.

Jak podkreślił Jan Szyszko, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, jest to największa inwestycja tramwajowa w Polsce w obecnej perspektywie finansowej. Projekt ma status przedsięwzięcia o znaczeniu strategicznym.

Nowa linia tramwajowa do południowych dzielnic Katowic

Budowa nowej linii tramwajowej ma połączyć pętlę Brynów z planowanym centrum przesiadkowym Kostuchna. Trasa o długości ok. 5,2 km będzie przebiegać na obrzeżach terenów zurbanizowanych. Powstanie sześć przystanków, z których trzy umożliwią przesiadkę z tramwaju na autobus w systemie „drzwi w drzwi”.

Nowe połączenie ma skrócić czas podróży z Kostuchny do centrum Katowic do około 22–24 minut, a średnia prędkość komunikacyjna tramwaju wyniesie 24–30 km/h. Po obu stronach torowiska powstanie droga rowerowa, a na przystankach zaplanowano parkingi dla rowerów.

Prezydent Marcin Krupa przypomniał, że przygotowania do tej inwestycji trwają od wielu lat. – Pomimo licznych przeciwności konsekwentnie dążymy do realizacji tego projektu. Dziś wykonujemy kolejny krok w kierunku jego realizacji – powiedział.

Węzeł przesiadkowy Kostuchna – nowoczesny punkt komunikacyjny

Równolegle z budową linii tramwajowej powstanie centrum przesiadkowe Kostuchna, zlokalizowane przy ulicy Bażantów, pomiędzy ulicami Radockiego i Gołębią. W ramach inwestycji powstanie pętla autobusowa z dwoma stacjami ładowania pojazdów elektrycznych, parking Park&Ride na ponad 120 miejsc, w tym dla osób z niepełnosprawnością, oraz dwa parkingi Bike&Ride dla ok. 90 rowerów.

Całość zostanie połączona z układem drogowym, obejmującym przebudowę ul. Bażantów, drogi dojazdowe, zatoki autobusowe i ciągi piesze. Projekt uwzględnia również zieleń urządzoną i elementy małej architektury.

Koszt budowy centrum przesiadkowego to 87,8 mln zł, z czego 51,9 mln zł stanowi dofinansowanie unijne.

Trudna droga do realizacji inwestycji

Procedury administracyjne związane z tramwajem na południe trwały kilka lat. Wniosek o decyzję środowiskową złożono w 2019 roku, a pozytywne rozstrzygnięcie Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ) wydano dopiero w 2023 roku.

Decyzję zaskarżyły organizacje przyrodnicze, jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę, potwierdzając, że linia nie narusza obszaru rezerwatu przyrody w Ochojcu.

28 lutego 2025 roku złożono wniosek o wydanie decyzji ZRID (Zgody na Realizację Inwestycji Drogowej) wraz z Raportem oddziaływania na środowisko. Trwa również postępowanie w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, które jest wymagane przepisami o ponownej ocenie oddziaływania na środowisko.

Po zakończeniu wszystkich procedur prace budowlane mają rozpocząć się w październiku 2026 roku, a zakończenie inwestycji przewidziano na 2029 rok.

Projekt dla regionu

Prezes Tramwajów Śląskich, Bolesław Knapik, podkreśla, że projekt wpisuje się w strategię rozwoju komunikacji miejskiej w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Spółka nie tylko buduje nowe odcinki, ale także modernizuje istniejące torowiska i rozbudowuje tabor.

W ramach obecnego projektu Tramwaje Śląskie pozyskają 30 nowych, niskopodłogowych wagonów, które mają poprawić komfort podróży i zwiększyć częstotliwość kursów.

Spółka realizuje także inne inwestycje w regionie – m.in. nową linię tramwajową w Sosnowcu (od placu Jana Pawła II do trójkąta torowego na Dańdówce) oraz modernizacje torowisk w Będzinie, Bytomiu, Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Katowicach, Rudzie Śląskiej i Sosnowcu.

W Katowicach modernizowane będą dwa kluczowe odcinki:

  • torowisko wzdłuż ul. 1 Maja i ul. Obrońców Westerplatte,
  • sieć trakcyjna wzdłuż al. Korfantego od pętli Słoneczna do Placu Alfreda.

Współpraca miasta, rządu i Unii Europejskiej

Zdaniem Joanny Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podpisane umowy pokazują, jak fundusze europejskie wspierają zrównoważony transport w Polsce. – Inwestycje w nowoczesną infrastrukturę poprawiają jakość życia mieszkańców i spójność regionu – podkreśliła.

Z kolei prezydent Marcin Krupa zwrócił uwagę, że nowa linia tramwajowa stanowi realną alternatywę dla ruchu samochodowego i wpisuje się w politykę proekologiczną miasta.

Dzięki dofinansowaniu z programu FEnIKS, Katowice i cała Metropolia zyskają nowoczesny, szybki i niskoemisyjny system komunikacji publicznej. Projekt ma na celu nie tylko rozwój sieci tramwajowej, ale też poprawę dostępności transportowej południowych dzielnic, co ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju urbanistycznego miasta.

Perspektywa na najbliższe lata

Po uzyskaniu wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych Tramwaje Śląskie rozpoczną prace budowlane. Nowa linia ma odciążyć układ drogowy, skrócić czas przejazdu do centrum i poprawić komfort komunikacji miejskiej.

Wraz z uruchomieniem tramwaju i węzła przesiadkowego Kostuchna Katowice dołączą do grona miast, które inwestują w rozwój transportu szynowego jako podstawowego środka komunikacji publicznej.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.