Nowa era parkowania: Katowice testują pierwszy automatyczny parking w Polsce
Katowice, zawsze na czołowych pozycjach jeśli chodzi o innowacje i rozwój, wprowadzają nową erę parkowania. Odbiory i weryfikacja zakończyły się na pierwszym publicznym parkingu automatycznym przy ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach. Jednak to nie koniec – teraz przyszedł czas na testy. Zanim parking zostanie udostępniony dla mieszkańców, maszyny przechodzą staranną weryfikację.
Inwestycja przy ul. Tylnej Mariackiej jest pierwszym tego typu projektem publicznym w Polsce. Nowatorskie podejście do parkowania przyciąga uwagę i otwiera nowe możliwości dla lokalnych mieszkańców oraz przedsiębiorców. Parking automatyczny to nie tylko wygoda, ale również skok w przyszłość technologii.
– Parking automatyczny przy ulicy Tylnej Mariackiej to pierwsza tego typu inwestycja publiczna w Polsce. Dlatego nim oddamy maszyny w ręce mieszkańców chcemy sprawdzić, czy wszystko działa tak jak należy. W związku z tym wkraczamy w fazę testowania maszyn, która potrwa do 1 września. Testujący maszyny są zobowiązani do codziennego raportowania za pośrednictwem ankiet przebiegu parkowania. Dzięki temu chcemy wychwycić elementy, które jeszcze można udoskonalić – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent Katowic.
Do przetestowania maszyn wytypowano kilkadziesiąt osób, w tym właścicieli lokali usługowych i hoteli usytuowanych w okolicy ul. Mariackiej. Wyposażeni w specjalne przepustki, testujący uczestniczą w procedurze parkowania, która wkrótce będzie dostępna dla wszystkich. Testy prowadzone są pod czujnym okiem straży pożarnej, aby zweryfikować cały proces i zapewnić maksymalne bezpieczeństwo.
Podobny automatyczny parking, mogliśmy zobaczyć w filmie Szybcy i wściekl “The Fast and the Furious: Tokyo Drift”. W kultowej już produkcji z 2006 roku widzieliśmy, jak pojazdy parkują się automatycznie na wielu poziomach, co wydawało się futurystyczne. Dziś, dzięki projektom takim jak automatyczny parking przy ul. Tylnej Mariackiej w Katowicach, widzimy, że przyszłość technologii motoryzacyjnych jest coraz bliżej.
Testy mają zakończyć się 1 września, a następnie wyniki ankiet pozwolą na podjęcie dalszych działań. Wartość tej inwestycji przełoży się na zwiększenie dostępności miejsc parkingowych. Na powierzchni, na której wcześniej mieściło się nieco ponad 40 standardowych miejsc, dzięki nowemu systemowi parkowania będzie można pomieścić aż 240 pojazdów.
– Na powierzchni, gdzie zmieściłoby się nieco ponad 40 standardowych miejsc parkingowych, dzięki inwestycji będzie można pozostawić 240 pojazdów. Tym samym Katowice stają się pionierem jeśli chodzi o zagospodarowanie niedużej przestrzeni w mieście o gęstej zabudowie przy użyciu innowacyjnych technologii. Szacujemy, że w okolicach listopada parking będzie oddany na komercyjnych zasadach do użytku mieszkańcom – mówi Roman Buła, naczelnik wydziału budynków i dróg.
Parking automatyczny składa się z dwóch zespołów maszyn, które opierają się na inteligentnym systemie rotacyjnym i platformach do przechowywania pojazdów. Zastosowane czujniki optyczne i radarowe oraz sygnalizacja ostrzegawcza ułatwiają kierowcom prawidłowe parkowanie. Proces ten przypomina korzystanie z myjni automatycznej, gdzie urządzenia sygnalizują właściwe umieszczenie samochodu.
Kierowcy, którzy skorzystają z nowego parkingu, będą mogli wjechać na specjalną platformę, opuścić pojazd, a następnie potwierdzić na ekranie sterowania, że samochód jest właściwie ustawiony. Maszyna automatycznie przeniesie pojazd na wyższy poziom. Odbiór samochodu odbywa się w podobny sposób – po uiszczeniu opłaty, maszyna sprowadzi platformę z pojazdem na poziom umożliwiający odebranie auta przez kierowcę.
– Kierowca, który będzie chciał skorzystać z parkingu na ul. Tylnej Mariackiej, musi wjechać na specjalną platformę, a następnie opuścić pojazd i na ekranie sterowania potwierdzić, że samochód został ustawiony zgodnie z instrukcją. Maszyna już w sposób zupełnie zautomatyzowany przeniesie go na wyższy poziom. Odbiór samochodu wygląda analogicznie – po uiszczeniu opłaty maszyna automatycznie sprowadzi platformę, na której pozostawiony został samochód, do poziomu umożliwiającego odbiór pojazdu przez kierowcę – wyjaśnia Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w Katowicach Inwestycjach S.A.
Choć parking jest samoobsługowy, to kierowcy nie pozostaną sami. W panelach obsługi i kasach płatniczych zainstalowano interkomy, które pozwalają na kontakt z pracownikami odpowiedzialnymi za zdalną obsługę i wsparcie.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
W maszynach zastosowano wielopoziomowy system detekcji błędów oraz zwielokrotniony system zatrzymania awaryjnego. Konstrukcja maszyny oraz system sterowania posiadają szereg autorskich, opatentowanych rozwiązań w zakresie systemu bezpieczeństwa, w tym m.in. dodatkowy mechanizm blokowania układu napędowego, zastosowanie podwójnych czujników na głównych elementach układu napędowego maszyny, system przewidywania zdarzeń awaryjnych, który pozwala na zapobiegawcze wykrycie ewentualnych nieprawidłowości i szybką reakcję serwisową.
Autorem technologii o nazwie Grand Vertical Parking, a także wykonawcą inwestycji, jest działająca na rynku od 1984 firma GRAND, specjalizująca się m.in. w precyzyjnej obróbce metalu CNC. Opracowanie tego innowacyjnego rozwiązania to wynik prowadzonych przez firmę prac badawczo-rozwojowych.
– Prototyp parkingu automatycznego od kilku lat służy pracownikom naszej firmy. Cieszymy się, że technologię udało się przenieść w przestrzeń publiczną miasta. Maszyny są wyposażone w szereg czujników i zabezpieczeń, które sprawiają, że korzystanie z nich jest bezpieczne dla samochodów i użytkowników. Wierzymy, że ta technologia posłuży wkrótce kolejnym miastom, które będą chciały efektywnie wykorzystywać nawet niewielkie przestrzenie wśród miejskiej zabudowy – mówi Andrzej Grygiel, prezes firmy GRAND.
Koszt inwestycji to niespełna 23 mln zł. Montaż maszyn rozpoczął się we wrześniu 2022 roku – po wykonaniu poszczególnych elementów konstrukcji w siedzibie producenta i przetransportowaniu ich do Katowic, a także przygotowaniu przestrzeni, m.in. poprzez wykonanie fundamentów i całej niezbędnej infrastruktury, renowacji odkrytej ściany oporowej i przeprowadzeniu procedur administracyjnych.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).