Silesion.PL

Aktualności blisko mnie, sport, Katowice | lokalne Informacje

Nie każdy „rower elektryczny” to rower. Policja w Warszawie sprawdza pojazdy łamiące przepisy

Nie Kazdy Rower Elektryczny To Rower. Policja W Warszawie Sprawdza Pojazdy Lamiace Przepisy

fot. Warszawska Policja

Policjanci stołecznego Wydziału Ruchu Drogowego skontrolowali w ostatnich dniach 210 jednośladów elektrycznych, z których tylko część spełniała wymagania ustawowe. W wyniku działań wystawiono 66 mandatów, a jeden pojazd został wykluczony z dalszego użytkowania. Coraz więcej użytkowników nie ma świadomości, że ich pojazd to w świetle przepisów motorower, a nie rower.

Pojazd wygląda jak rower, ale rowerem nie jest

Na warszawskich ulicach widok elektrycznych jednośladów z manetką gazu staje się codziennością. Z zewnątrz przypominają zwykłe rowery lub nieco masywniejsze wersje rowerów górskich. Ich użytkownicy nierzadko poruszają się po drogach rowerowych, między pieszymi i innymi rowerzystami, korzystając z pełni praw przysługujących cyklistom.

Problem polega na tym, że wiele z tych pojazdów nie spełnia wymagań technicznych określonych dla rowerów wspomaganych elektrycznie. Pojazdy te często nie mają pedałów lub nie wymagają ich używania do jazdy. Ich silniki przekraczają dozwoloną moc, a prędkość maksymalna często sięga 35–45 km/h. W konsekwencji użytkownicy – często nieświadomie – używają ich nielegalnie na drogach publicznych, narażając się na konsekwencje finansowe i prawne.

Kontrole policyjne i ich wyniki

Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji przeprowadził wzmożone kontrole pojazdów elektrycznych o wyglądzie roweru. W ciągu kilku dni sprawdzono 210 jednośladów. W wyniku interwencji:

  • 1 pojazd został wycofany z ruchu drogowego,
  • 66 kierujących ukarano mandatami na łączną kwotę ponad 7 tysięcy złotych.

Najczęstsze wykroczenia dotyczyły poruszania się pojazdem bez odpowiednich uprawnień, braku rejestracji, braku obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz prowadzenia pojazdu niezgodnego z jego kategorią prawną.

Funkcjonariusze informują, że działania kontrolne będą kontynuowane. Wzrost liczby nieprawidłowo używanych pojazdów zagraża bezpieczeństwu innych uczestników ruchu – zwłaszcza pieszych i rowerzystów.

Co mówi prawo: definicja roweru

Zgodnie z art. 2 pkt 47 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, rower to:

„Pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m, poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V, o mocy ciągłej nieprzekraczającej 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.”

Co to oznacza w praktyce:

  • Pojazd musi reagować na pedałowanie – jazda „na gazie” jest niedozwolona.
  • Po przekroczeniu 25 km/h silnik powinien automatycznie przestać wspomagać.
  • Moc silnika nie może przekroczyć 250 W.
  • Napięcie zasilania musi być równe lub niższe niż 48 V.

Jeśli którykolwiek z tych warunków nie jest spełniony, pojazd nie jest traktowany jako rower. Może za to zostać zakwalifikowany jako motorower – co oznacza zupełnie inne obowiązki i ograniczenia.

Co różni rower elektryczny od motoroweru?

Różnice między rowerem elektrycznym a motorowerem dotyczą nie tylko konstrukcji, ale też wymagań formalnych. Motorower – zgodnie z przepisami – to pojazd dwu- lub trójkołowy wyposażony w silnik o pojemności do 50 cm³ (w przypadku silnika spalinowego) lub o mocy nieprzekraczającej 4 kW (w przypadku silnika elektrycznego), którego konstrukcja ogranicza prędkość do 45 km/h.

Jeśli pojazd elektryczny:

  • ma manetkę gazu (pozwalającą na jazdę bez pedałowania),
  • rozwija prędkość powyżej 25 km/h,
  • posiada silnik o mocy większej niż 250 W lub napięciu powyżej 48 V,

to traktowany jest jak motorower – niezależnie od wyglądu.

Taki pojazd nie może być używany na ścieżkach rowerowych, nie może być prowadzony bez uprawnień i powinien być zarejestrowany oraz ubezpieczony.

Obowiązki użytkowników motorowerów

Osoby, które poruszają się pojazdem elektrycznym kwalifikowanym jako motorower, mają obowiązek:

  • zarejestrować pojazd – powinien posiadać dowód rejestracyjny i tablicę rejestracyjną,
  • wykupić obowiązkowe ubezpieczenie OC – niezależnie od rodzaju silnika,
  • posiadać odpowiednie uprawnienia:
    • osoby pełnoletnie – prawo jazdy kat. B,
    • osoby powyżej 14. roku życia bez kat. B – prawo jazdy kat. AM.

Brak któregokolwiek z tych elementów podczas kontroli oznacza mandat, a w niektórych przypadkach – odholowanie pojazdu i dalsze postępowanie administracyjne.


Brak świadomości, realne ryzyko

Wielu użytkowników „rowerów elektrycznych” nie ma świadomości, że porusza się pojazdem mechanicznym, który wymaga rejestracji, ubezpieczenia i odpowiednich dokumentów. Problem dotyczy zarówno młodzieży, jak i dorosłych, którzy kupują pojazdy przez internet lub od prywatnych sprzedawców, często bez instrukcji obsługi i informacji o parametrach technicznych.

Tego rodzaju jednośladami poruszają się często po chodnikach, ścieżkach rowerowych i przejściach dla pieszych – nielegalnie i bez świadomości zagrożeń. W przypadku wypadku lub kolizji z pieszym mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności cywilnej i karnej.


Działania prewencyjne i dalsze kontrole

Policja zapowiada dalsze kontrole pojazdów elektrycznych na terenie stolicy. Funkcjonariusze będą zwracać uwagę na:

  • obecność manetki gazu,
  • przekroczoną moc silnika,
  • brak tablic rejestracyjnych,
  • brak ubezpieczenia OC,
  • brak wymaganych uprawnień.

Działania te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, zwłaszcza w przestrzeni miejskiej, gdzie nieprawidłowo używane pojazdy elektryczne są coraz większym problemem.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.