Największy przyrost ofert na rynku wtórnym w segmencie SUV
W ciągu całego ubiegłego roku na rynku wtórnym wzrosła liczba ofert samochodów osobowych tylko w jednym rodzaju nadwozia – SUV. Dane AAA AUTO wskazują, że od 2021 roku segment ten powiększył się aż o 79.754 samochody. Natomiast zmalała oferta najbardziej popularnych aut typu hatchback i kombi.
Z analizy AAA AUTO wynika, że w 2022 roku na rynku wtórnym ogłaszano do sprzedaży 428.153 SUV-y, a w 2021 roku kupujący mogli wybierać wśród 378.803 ofert, co oznacza wzrost o ponad 13 proc. Mimo to, wciąż najpopularniejszymi rodzajami nadwozi pozostają hatchbacki i kombi, chociaż ich liczba ofert sprzedaży znacznie została ograniczona. W porównaniu z 2021 rokiem, liczba ofert sprzedaży aut w segmencie hatchback zmalała o 122.416 pojazdów, z 880.294 do 757.878 modeli, czyli niemal o 14 proc. Z kolei liczba ofert używanych aut typu kombi zmalała o 12 proc., z 502.554 do 441.885 pojazdów.
„Wzrost ofert sprzedaży SUV-ów na rynku wtórnym jest dowodem na wciąż rosnący ten segment rynku. Kierowcy coraz częściej wybierają samochody o podwyższonym nadwoziu, ponieważ dają im poczucie większego bezpieczeństwa oraz komfortu na drodze. Wybierając taki samochód warto zwrócić uwagę na aspekty ekonomiczne i techniczne, jak np. konsumpcja paliwa, szybsze zużywanie się niektórych podzespołów, czy pojemność bagażnika, która może okazać się mniejsza niż w kombi” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Używane SUVy są najmłodszymi samochodami na rynku. Ich mediana wieku wynosiła 8 lat w 2022 roku. Natomiast mediana wieku hatchbacków i kombi była wyższa o około 5 lat i wynosiła odpowiednio: 13,5 oraz 12,7 lat. Relatywnie niski wiek, a co za tym idzie także przebieg, spowodowały, że mediana ceny używanych SUVów była najwyższa i wyniosła 57.500 zł w 2022 roku. Najczęściej oferowanymi do sprzedaży modelami SUV na wtórnym rynku były: Nissan Qashqai, KIA Sportage oraz Ford Kuga.
Ranking rodzajów nadwozi samochodów osobowych na rynku wtórnym w Polsce w 2022 roku:
Nadwozie | Liczba ofert | Mediana ceny (zł) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lat) |
Hatchback | 757 878 | 16 500 | 166 000 | 13,5 |
Kombi | 441 885 | 24 499 | 220 000 | 12,7 |
SUV | 428 153 | 57 500 | 136 783 | 8,0 |
Sedan | 311 958 | 26 900 | 200 032 | 13,9 |
MPV | 253 643 | 19 900 | 203 254 | 13,4 |
Coupe | 63 873 | 33 500 | 175 000 | 13,5 |
Kabriolet | 22 257 | 18 900 | 169 950 | 16,0 |
AAA AUTO istnieje na rynku od 31 lat. Jest częścią Grupy AURES Holdings należącej do brytyjsko-polskiego funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners. Grupa AURES Holdings jest największym dealerem samochodów używanych w Europie Środkowo-Wschodniej z ponad 90.000 samochodów sprzedawanych rocznie. Od momentu rozpoczęcia działalności, AAA AUTO obsłużyła ponad 2.8 miliona klientów. Obecnie posiada kilkadziesiąt oddziałów, w tym w Polsce. W 2017 Grupa AAA AUTO zajęła 2. miejsce w European Business Awards 2016/2017. W Polsce Grupa AAA AUTO funkcjonuje jako Autocentrum AAA AUTO Sp. z o.o.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).