Silesion.PL

Aktualności blisko mnie, sport, Katowice | lokalne Informacje

Najlepsze biura – ile to właściwie kosztuje?

Olivii Star Fot Dawid Linkowski

Olivii Star fot Dawid Linkowski

Czynsze w budynkach biurowych związane są z klasą biura. Co do tego nie ma dyskusji. Trudno oczekiwać zbliżonych kosztów najmu w budynkach klasy A, spełniających najbardziej wyśrubowane normy do kosztów najmu powierzchni w budynkach oferujących znacznie niższą jakość powierzchni, często gorszą lokalizację oraz mniej udogodnień. Co jednak warto wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji biura, to wysokość kosztów eksploatacyjnych, których poziom może zaskakiwać i to z korzyścią dla właśnie tych najnowocześniejszych i najbardziej prestiżowych obiektów.

Zgodnie z danymi opublikowanymi w lipcu br. przez Rzeczpospolitą na podstawie analiz firmy REDD, w ostatnich miesiącach nastąpiło odbicie i ceny czynszów wolno, aczkolwiek stopniowo rosną. Czynsze na rynkach regionalnych wahają się w przedziale 13-14 euro za metr kwadratowy powierzchni. Dotyczy to w szczególności budynków, które uzyskały wysokie oceny w systemach certyfikacji środowiskowej lub znajdują się w najbardziej prestiżowych lokalizacjach. 

Co istotne, analiza danych, opublikowana przez portal BNM potwierdza, że tak, jak wysokość czynszów jest silnie związana z klasą najmowanej powierzchni, tak wysokość opłat eksploatacyjnych kształtuje się na bardzo zbliżonym poziomie w budynkach klasy A, jak i B, a nierzadko w najnowszych i największych budynkach jest ona nawet niższa niż w budynkach klasy B. Najwięcej dostępnych w Trójmieście biur oferuje stawki eksploatacyjne na poziomie 24-26 zł za m.kw., a przykładowo w Olivia Centre opłaty te wynoszą 24,70 zł w Olivii Star – najwyższym i najbardziej prestiżowym obiekcie, a w pozostałych budynkach kształtują się na poziomie od 21 do 23 zł. 

Nasz niski poziom opłat eksploatacyjnych związany jest ze skalą Olivii, która jest największym centrum biurowym w Polsce. Dzięki temu ma możliwość zarządzania kosztami w ramach własnych, bardzo efektywnych zespołów facility management, property i asset management, a także zespół controllingu.  Pozwala to efektywnie kontrolować koszty i integrować je pionowo – podkreśla Maciej Kotarski, dyrektor Olivia Centre. Koszty rozkładają się na ponad 100 najemców, a wielkość obiektu, obejmująca ponad 175 tys. m.kw. powierzchni wynajmu powoduje, że łatwiej można optymalizować kosztowo takie przedsięwzięcia jak przebudowa patio, modernizacje czy budowa nowego boiska – To także głównie skala pozwala na liczne inwestycje własne i poszerza nasze możliwości. Ponadto, dzięki naszym dobrym relacjom i inwestycji w integrację społeczności Olivii udaje nam się znaleźć partnerów w nowych przedsięwzięciach wśród partnerów z Olivii. Dobrym przykładem jest sponsoring firmy Omida dwóch ogólnodostępnych stołów bilardowych czy strefy wypoczynku i coworkingu, które dostarczył Nowy Styl.

Bardzo konkurencyjne stawki opłat w największych i najbardziej nowoczesnych biurowcach mogą zaskakiwać także, jeśli weźmie się pod uwagę ilość dodatkowych korzyści, jakie są oferowane najemcom. W Olivii jest to na przykład Olivia Garden – całoroczny egzotyczny ogród, rozbudowane tereny zielone, wypełnione wysokimi drzewami, ogrody kieszonkowe, boiska do siatki plażowej, tereny rekreacyjne i wypoczynkowe, taras widokowy na 32 piętrze Olivii Star, a także szereg inicjatyw i wydarzeń, adresowanych do pracowników najemców, wpływających na integrację i rozwój społeczności. 

12 lat doświadczeń w zarządzaniu tak dużym projektem, jak Olivia pozwala nam na bardzo efektywne zarządzanie naszą powierzchnią – mówi Monika Pietrzak-Borowska, Dyrektor Działu Zarządzania Nieruchomościami Olivia Centre. Duże znaczenie ma także fakt, że nie powierzamy zarządzania Olivią zewnętrznym podmiotom, a wszystko prowadzimy we własnym zakresie. Pozwala to na znacznie efektywniejszą analizę danych i optymalizację procesów w oparciu o wypracowaną wiedzę. W ten sposób mamy realny wpływ na kształtowanie kosztów funkcjonowania centrum oraz możliwość zapewnienia naszym najemcom bardzo konkurencyjnych stawek opłat. Prowadzenie centrum w oparciu o własne zasoby kadrowe ma także olbrzymie znaczenie w obszarze budowania dobrych relacji z Rezydentami oraz szybkiego reagowania na ich potrzeby. Co więcej, oferujemy nasze usługi podmiotom spoza z Olivii – właściciele i najemcy innych nieruchomości także mogą korzystać z naszego doświadczenia.

Dane potwierdzają także stabilizację popytu na powierzchnie biurowe w regionach. Raport firmy Newmark potwierdza, że umowy w pierwszym kwartale 2025 roku objęły poziom 176 900 m.kw. i dotyczyły głównie renegocjacji. Jest to niższy o 20% poziom niż w ubiegłym kwartale, jednak o 27% wyższy niż w analogicznym okresie 2024 r. Trend ten potwierdza także podsumowanie największego polskiego centrum biznesowego – Olivii Centre. Umowy najmu podpisane w pierwszym półroczu osiągnęły poziom 22 tys. m.kw. Wśród nich znalazło się 10 nowych najemców, jednak większość podpisanych kontraktów dotyczyło renegocjacji najmu z dotychczasowymi klientami.  

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.