Na rynku jest więcej aut używanych niż 9 lat temu,ale wciąż dużo mniej niż w czasie pandemii
Polski rynek samochodów używanych w ciągu ostatnich 9 lat zanotował duży wzrost ofert oraz znaczne spadki. W czasie pandemii, w latach 2020-2021 grupa AURES Holdings, właściciel sieci autocentrów AAA AUTO, zanotowała najwyższą liczbę ofert na rynku wtórnym, odpowiednio: 2 364 454 i 2 334 434. W tym roku natomiast, ofert samochodów używanych jest mniej o 443 696 niż w 2020 r., ale więcej o 89 787 niż w 2015 r. W 2015 r. mediana ceny używanego samochodu wyniosła 12 700 zł i wzrosła do 29 700 zł w 2023 r. Oferowane samochody są też obecnie starsze (12,8 lat).
„W Czechach rynek wtórny zaczyna się odradzać po trzech długich latach od początku pandemii, ponieważ wobec poprzedniego roku będzie około dziesięciu tysięcy ofert samochodów więcej, a na Słowacji nawet prawie trzydzieści tysięcy. W Polsce z kolei rok do roku nastąpi spadek o prawie dwieście tysięcy samochodów. Jednakże we wszystkich krajach, z perspektywy długoterminowej, zauważalny jest wzrost w ciągu ostatnich dziewięciu lat” – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci salonów samochodowych AAA AUTO i Mototechna.
W Czechach pojawiło się w tym roku 808 600 samochodów używanych, na Słowacji 415 700, a w Polsce 1 920 800. Z oferty na czeskim i słowackim rynku wtórnym 8,5% samochodów to auta nowe, w Polsce ten segment stanowi tylko 6%.
Mediana ceny wzrosła we wszystkich krajach monitorowanych przez AURES Holdings. W tym roku samochody używane oferowano za 199 000 CZK (35 820 zł) w Czechach, 8 490 EUR (36 507 zł) na Słowacji i najtaniej w Polsce – za 29 700 zł. To więcej o 66% w Czechach, o 60% w Słowacji i nawet o 134% więcej w Polsce. Samochody oferowane od 2015 roku również znacznie się postarzały – w Czechach jest to 11,2 lat, w Słowacji 10,5 lat, a w Polsce 12,8 lat.
W tym roku najczęściej oferowanymi samochodami w Polsce był Opel Astra (2,8%), a za nim uplasowały się Audi A4 (2,3%) i Volkswagen Golf (2,2%). Z kolei w Czechach marka Škoda zajęła wszystkie trzy pierwsze miejsca – Octavia (9,7%), Fabia (6,4%) i Superb (3,1%). Na Słowacji klienci wybierali także Skodę Octavia (7,6%), a w następnej kolejności Skodę Fabia (3,8%) i Volkswagena Passata (3,6%). W przypadku samochodów elektrycznych kupujący wybierali w Polsce Nissana Leaf, BMW i3 i Tesla Model 3, w Czechach – Škoda Enyaq, BMW i3 i Tesla Model 3, a w Słowacji – Tesla Model 3, Nissan Leaf oraz BMW i3.
Jeśli chodzi o nadwozia, w tym roku w Polsce najczęściej oferowano hatchbacki (2023 – 30,2% vs. 2015 – 41,3%), SUV-y (2023 – 20,2% vs. 2015 – 6,2%) i kombi (2023 – 18,7% vs. 2015 – 21,1%). To duża zmiana w porównaniu do 2015 r., szczególnie w przypadku SUV-ów, które w tym czasie znacznie wzrosły na popularności. Z kolei w Czechach najczęściej można było spotkać oferty używanych kombi (2023 – 28,9% vs. 2015 – 36,3%), SUV-y (2023 – 26,7% vs. 2015 – 6,4%) i hatchbacki (2023 – 20% vs. 2015 – 29,8%). W Słowacji dominują SUV-y (2023 – 35,2%, 2015 – 5,7%), następnie kombi (2023 – 25,2%, 2015 – 33%) i hatchbacki (2023 – 13,7%, 2015 – 26,2%).
Republika Czeska | Słowacja | Polska | ||||
2015 | 2023 | 2015 | 2023 | 2015 | 2023 | |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Škoda Octavia | Opel Astra | Opel Astra |
2. | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Škoda Fabia | Volkswagen Passat | Audi A4 |
3. | Volkswagen Passat | Škoda Superb | Škoda Octavia | Volkswagen Passat | Volkswagen Golf | Volkswagen Golf |
4. | Ford Focus | Volkswagen Golf | Volkswagen Passat | Volkswagen Golf | Audi A4 | BMW 3 |
5. | Volkswagen Golf | Volkswagen Passat | Volkswagen Golf | Škoda Superb | Ford Focus | Volkswagen Passat |
6. | Škoda Superb | BMW 3 | Škoda Superb | BMW 3 | Opel Vectra | Ford Focus |
7. | Ford Mondeo | Ford Focus | Volkswagen Passat | Audi A4 | Opel Corsa | Škoda Octavia |
8. | Škoda Felicia | Volkswagen Touran | BMW 5 | Audi A6 | Ford Mondeo | BMW 5 |
9. | Renault Megane | BMW 5 | Škoda Felicia | BMW 5 | Renault Megane | Audi A6 |
10. | Opel Astra | Audi A4 | BMW 3 | Opel Astra | BMW 3 | Ford Mondeo |
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).