Silesion.PL

serwis informacyjny

Mieszkańcy Katowic doceniają jakość obsługi w Urzędzie Miasta

Urzad Miasta W Katowicach Fot KAW W Srodku

Urząd Miasta w Katowicach fot KAW

Ponad 95% mieszkańców Katowic, którzy wzięli udział w badaniu satysfakcji, pozytywnie oceniło jakość obsługi w Urzędzie Miasta. Najwyższe noty przyznano uprzejmości i życzliwości pracowników, a także ich kompetencjom i komunikatywności. Takie wyniki przyniosło badanie przeprowadzone przez naukowców i studentów Uniwersytetu Śląskiego pod kierunkiem dr Agaty Olszaneckiej-Marmoli i dra Macieja Marmoli.

Wzrost satysfakcji na przestrzeni lat

Badanie, którego wyniki porównano z rezultatami uzyskanymi w latach 2012 i 2014, wykazało istotną poprawę jakości obsługi. Dziesięć lat temu pozytywnie komfort korzystania z urzędu oceniło 82% mieszkańców, a w 2014 roku zaledwie 45%. W 2024 roku odsetek ten wzrósł do 92,1%. Szczególnie znaczną poprawę zanotowano w zakresie czasu załatwiania spraw, który wciąż pozostaje obszarem do dalszej optymalizacji.

Prezydent Katowic, Marcin Krupa, podziękował pracownikom urzędu za ich zaangażowanie i podkreślił, że miasto będzie dążyć do dalszego usprawniania obsługi mieszkańców.

Metodologia badania

Badanie przeprowadzono metodą ilościową w oparciu o kwestionariusz ankiety, która składała się z części metryczkowej (pytania dotyczące wieku, płci, wykształcenia i narodowości) oraz części badawczej. Oceniano trzy obszary:

  • komfort korzystania z usług UM Katowice,
  • jakość obsługi (kompetencje, staranność i życzliwość pracowników),
  • ocenę innowacji wdrażanych przez UM Katowice (np. SK BOX).

W badaniu wzięło udział 660 mieszkańców korzystających z usług Biura Obsługi Mieszkańców przy Rynku 1 oraz Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych przy ul. Francuskiej 70. Ankiety przeprowadzono w dniach 5-10 grudnia 2024 roku.

Najlepiej oceniane aspekty obsługi

Wyniki wskazują, że największe uznanie mieszkańców zdobyły:

  • uprzejmość i życzliwość pracowników (92,6% ocen pozytywnych),
  • pomoc w wypełnianiu dokumentów (92,1%),
  • jasność przekazywanych informacji (92%),
  • wiedza specjalistyczna urzędników (91,9%),
  • zaangażowanie i chęć pomocy (91%).

Nieco niższe, ale wciąż wysokie noty uzyskał czas załatwiania spraw (88,3% ocen pozytywnych).

Rekomendacje i przyszłe zmiany

Autorzy raportu zaproponowali kilka rozwiązań, które mogą dodatkowo poprawić jakość obsługi w Urzędzie Miasta Katowice. Wśród nich znalazły się:

  • lepsza komunikacja dotycząca godzin otwarcia urzędu,
  • rozważenie wprowadzenia dodatkowego dnia z wydłużonymi godzinami pracy,
  • ewaluacja dostosowania urzędu do obsługi osób ze specjalnymi potrzebami,
  • poprawa dostępności miejsc parkingowych dla petentów Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych,
  • rozszerzenie działania SK BOX.

Nowoczesne rozwiązania: SK BOX

Jednym z innowacyjnych rozwiązań wdrożonych przez UM Katowice jest SK BOX – automatyczne urządzenie do odbioru dowodów rejestracyjnych, przypominające paczkomat. Urządzenie umożliwiło mieszkańcom odbiór dokumentów w dogodnym czasie, bez konieczności wizyty w urzędzie w godzinach jego pracy. Do końca stycznia 2025 roku skorzystało z niego ponad 260 osób.

Godziny obsługi mieszkańców

Mieszkańcy mogą załatwiać sprawy urzędowe w następujących lokalizacjach:

  • Biuro Obsługi Mieszkańców, Rynek 1,
  • Miejskie Centrum Energii, ul. Młyńska 2,
  • Wydział Uprawnień Komunikacyjnych, ul. Francuska 70,
  • Urząd Stanu Cywilnego, Plac Wolności 12a.

Godziny otwarcia urzędu:

  • poniedziałek, czwartek: 7:30 – 17:00,
  • wtorek, środa: 7:30 – 15:30,
  • piątek: 7:30 – 14:00.

Wyniki badania wskazują, że Urząd Miasta Katowice skutecznie podnosi jakość obsługi mieszkańców, a nowe inicjatywy, takie jak SK BOX, przyczyniają się do poprawy komfortu i sprawności załatwiania spraw urzędowych

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025