Metro w Krakowie za 10 lat – 29 stacji na trasie długiej 29 kilometrów

Za 10 lat pierwsza linia metra w Krakowie - 29 stacji na dwóch trasach
Kraków zaprezentował szczegółowe plany budowy metra, które za 10 lat ma przewozić niemal 300 tysięcy pasażerów dziennie. System obejmie dwie linie o łącznej długości prawie 29 kilometrów z 29 stacjami, w zasięgu których znajdzie się 40 procent mieszkańców miasta.
Prezydent Aleksander Miszalski podczas konferencji w ICE Kraków przedstawił rekomendowany przebieg linii M1 i M2, które mają stać się kręgosłupem komunikacyjnym miasta. Inwestycja zostanie zrealizowana głównie w podziemnych tunelach, zapewniając bezpieczny przejazd pod osiedlami i centrum miasta.
Trasa metra – od Nowej Huty do Kurdwanowa
Metro rozpocznie swój bieg w Nowej Hucie, w rejonie Kombinatu, gdzie powstanie stacja techniczno-postojowa. Trasa prowadzi przez aleję Róż do ronda Kocmyrzowskiego i Czyżyn. Główną stacją dla zachodniej części Nowej Huty będzie “Wiślicka”.
Dalszy przebieg obejmuje Prądnik Czerwony ze stacjami “Bora-Komorowskiego”, “Rondo Młyńskie” i “Olsza”. Metro zatrzyma się przy “Rondzie Mogilskim” i “Dworcu Głównym”, który ma stać się centralnym węzłem komunikacyjnym Krakowa, integrując metro z koleją i komunikacją miejską.

Na Starym Mieście zaplanowano stacje “Stary Kleparz” i “Teatr Bagatela”. Metro odbije następnie w korytarz Alei Trzech Wieszczów do stacji pod Muzeum Narodowym, zapewniając dostęp do instytucji kulturalnych i terenów rekreacyjnych.
Przekroczenie Wisły i podział na dwie linie
Metro przekroczy Wisłę, która stanowi najpoważniejszą barierę transportową współczesnego Krakowa. Ważnym węzłem przesiadkowym stanie się stacja przy Rondzie Grunwaldzkim. Kolejną stacją będzie “Ludwinów”, która w połączeniu z kładką pieszo-rowerową obsłuży obszary Dębnik, Podgórza i Kazimierza.
Wspólny przebieg linii M1 i M2 kończy się na stacji “Brożka”. Dalej eksperci rekomendują rozdzielenie tras i budowę tuneli w stronę Opatkowic oraz Kurdwanowa.

Linia M1 prowadzi na południowy zachód przez stacje “Ruczaj”, “Kampus UJ”, “Bobrzyńskiego”, “Lubostroń”, “Kobierzyn”, “Kliny” do “Opatkowic”. Tam metro połączy się z koleją, tworząc zintegrowany węzeł przesiadkowy dla mieszkańców Krakowa i obszaru metropolitalnego.
Linia M2 obsłuży Łagiewniki, obszar CH Zakopianka i przystanek kolejowy “Sanktuarium”. Zakończy bieg w Podgórzu Duchackim trzema stacjami: “Halszki”, “Witosa” oraz krańcową “Kurdwanów”.
Skrócenie czasu podróży nawet o połowę
W zasięgu dziesięciominutowego spaceru do stacji znajdzie się prawie 40 procent mieszkańców Krakowa. Łącznie z tramwajami i koleją aglomeracyjną aż 63 procent krakowian będzie miało bezpośredni dostęp do szybkiego transportu szynowego.
Codzienne podróże znacznie się skrócą. Z Nowej Huty do Muzeum Narodowego będzie można dojechać w 26 minut zamiast 40 minut. Z Klinów do Dworca Głównego podróż zajmie 24 minuty zamiast 50 minut. Z południowej części Kurdwanowa do Bagateli – 18 minut zamiast 40 minut.

Metro krzyżuje się z systemem tramwajowym 11 razy, a z istniejącymi i przyszłymi liniami kolejowymi 5 razy. To powiązanie z całym systemem transportu szynowego ma stworzyć nowy kręgosłup komunikacyjny miasta.
Metro jako impuls do transformacji miasta
Prezydent Miszalski podkreślał, że metro to nie tylko środek transportu, ale inwestycja zmieniająca miasto. Wokół stacji powstaną nowe przestrzenie publiczne, parki i place. Przebudowane zostaną węzły komunikacyjne, a przy wybranych lokalizacjach powstaną parkingi P+R.

Metro ma być impulsem do tworzenia lepszych ciągów pieszych i rowerowych oraz zazieleniania miasta. Inwestycja ma także uruchomić transformację obszarów takich jak Kombinat w Nowej Hucie czy dawna fabryka Solvay i okolice Zakopianki, które dzięki linii metra zyskają nowe funkcje.
Nowoczesne technologie i funkcje obronne
I Zastępca Prezydenta Stanisław Mazur zapowiedział, że krakowskie metro będzie inwestycją bez kompromisów. System wykorzysta najnowocześniejsze technologie: autonomiczne składy, wysoką częstotliwość kursowania i maksymalną energooszczędność.
Metro ma także zwiększyć bezpieczeństwo miasta. Stacje i tunele będą projektowane tak, aby mogły pełnić funkcję schronów w sytuacjach kryzysowych. Cały podziemny system stanie się linearnym schronem, w którym w razie zagrożenia będzie można zapewnić ochronę dla tysięcy mieszkańców.
Harmonogram realizacji i finansowanie
Miasto rozpocznie jeszcze w tym roku konsultacje rynkowe i przygotowania do wyboru doradców inwestycyjnych. W 2026 roku ma zostać podpisana umowa na dokumentację techniczną obejmującą studium wykonalności i decyzję środowiskową.
Najpóźniej w 2030 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę, która ma potrwać około pięciu lat. Za 10 lat mieszkańcy mają móc skorzystać z pierwszej linii metra w Krakowie.
Stanisław Mazur odniósł się do kwestii decyzji środowiskowej dla centralnego odcinka. Miasto rozpoczyna proces przygotowania do budowy pierwszej linii metra i jednym z elementów będzie pozyskanie decyzji środowiskowej dla całości inwestycji. Jeśli będzie możliwe, wykorzystany zostanie obecnie procedowany wniosek.
Metro w Krakowie zostało wskazane w projekcie Strategii Rozwoju Polski do 2035 roku jako jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych. Środki centralne mają być najistotniejsze dla finansowania. To otwiera drogę do pozyskania finansowania zewnętrznego ze środków unijnych, krajowych oraz kredytów międzynarodowych instytucji finansowych.
Wsparcie środowiska naukowego
Rektor Politechniki Krakowskiej, prof. Andrzej Szarata, przewodniczący Rady Naukowo-Technicznej ds. Budowy Metra, podkreślał dotychczasowy wkład ekspercki interdyscyplinarnego grona, które zaaprobowało zapisy studium.
Prof. Szarata ocenił, że Kraków potrzebuje metra dokładnie odpowiadającego na potrzeby miasta i jego mieszkańców. Ma to być metro miastotwórcze, inteligentne, zaawansowane technologicznie, a jednocześnie wkomponowane w dziedzictwo architektoniczno-urbanistyczne.
Przedstawiciele środowiska polskich naukowców i inżynierów są gotowi nadal wspierać Kraków w tym cywilizacyjnym projekcie. Jak dodawał rektor PK, projekt nie będzie łatwy, ale jest konieczny dla przyszłości miasta.
Powstanie studium
“Studium kierunków rozwoju metra w Krakowie” zostało przygotowane przez interdyscyplinarny zespół ekspertów. W skład zespołu weszli pracownicy Urzędu Miasta Krakowa, jednostek miejskich i krakowskich uczelni, a także eksperci zewnętrzni – transportowcy, urbaniści, projektanci i ekonomiści.
Dokument powstawał przez wiele miesięcy w ścisłej koordynacji z opracowywanym Planem Ogólnym i Strategią Rozwoju Krakowa. Wykorzystano symulacyjny model dla aglomeracji krakowskiej.
Studium wskazuje przebieg metra, funkcje w systemie transportowym oraz zmiany przestrzenne i gospodarcze, które może uruchomić. Na jego podstawie będą podejmowane decyzje dotyczące projektowania, finansowania i realizacji całego przedsięwzięcia.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz