Liczba punktów ładowania elektryków wzrosła o 125%, ale teraz tempo spadnie

- Infrastruktura do ładowania aut elektrycznych składa się już z ponad 13,5 tys. punktów, z czego ok. 3 tysięcy oczekuje na odbiór UDT.
- Liczba „ ładowarek”, stojących m.in. przy supermarketach i w galeriach handlowych, podwoiła się w ostatnich dwóch latach, a wydatki na ten cel przekroczyły pół miliarda złotych – oceniają eksperci Powerdot.
- Nie oznacza to niestety, że budowa stacji ładowania w Polsce jest łatwa. Z jakimi wyzwaniami mierzą się inwestorzy?
- W najbliższych latach tempo budowy infrastruktury zmniejszy się – przewiduje Powerdot.
13 593 – tyle dokładnie punktów ładowania elektryków zostało wprowadzonych do ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego według stanu na 29 lipca br. Jak informuje natomiast Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności, liczba oddanych do użytku publicznych punktów wynosiła pod koniec czerwca 10 255, zatem na odbiór UDT, oczekuje obecnie ponad 3 tysięcy punktów.
Pół miliarda na inwestycje
W czasie dwóch lat infrastruktura zwiększyła się aż o 125%, natomiast w ciągu roku o 55%. – Okresy te odpowiadają mniej więcej czasom realizacji inwestycji polegających na budowie stacji ładowania. W przypadku złączy CCS są to średnio 2 lata, natomiast w przypadku złączy AC średnio 8 miesięcy – informuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce. Jego zdaniem, budowa infrastruktury do ładowania elektryków pochłonęła w ostatnich 2 latach co najmniej pół miliarda złotych.

Monopol państwa nie pomaga
– W przypadku inwestorów takich ja Powerdot, posiadających dostęp do profesjonalnego, długoterminowego kapitału, problemem nie są pieniądze na budowę stacji, lecz nieprzewidywalność czasowa procesu inwestycyjnego, uzależnionego od monopolu państwa – wyjaśnia Grigoriy Grigoriev. Zgodnie z prawem, maksymalny czas oczekiwania na wykonanie przyłącza przez spółki energetyczne wynosi 18 miesięcy, natomiast w praktyce ten okres nie jest przestrzegany, co utrudnia planowanie i realizację poszczególnych etapów budowy. – W efekcie użytkownicy muszą dłużej czekać na otwarcie kolejnych stacji, niż wynika to z obowiązujących regulacji. Często denerwują się, że stacja już stoi, ale ciągle nie jest uruchomiona, bo procedury się przeciągają, niesłusznie winiąc za to operatorów– informuje szef Powerdot.
Tempo spadnie
Jego zdaniem w najbliższych latach tempo budowy infrastruktury w Polsce zmniejszy się. – Nie będzie już przybywać rocznie 4,5 tys. punktów ładowania, jak obecnie, ale raczej 2,5-3,5 tysiąca. Rynek jest tej chwili nasycony, a ponadto zmniejszyła się presja regulacyjna– ocenia Grigoriy Grigoriev. Jak wyjaśnia, wciąż aktualny jest obowiązek udostępnienia punktów ładowania w nowo stawianych budynkach użyteczności publicznej, posiadających co najmniej 10 miejsc parkingowych, natomiast do końca 2024 r. taki obowiązek miały wypełnić już istniejące obiekty, co powodowało kumulację projektów.
Rynek elektryków w centrum uwagi
Dla inwestorów budujących stacje ładowania kluczowe jest tempo wzrostu rynku pojazdów elektrycznych. – Przez ostatnie trzy lata, na pytanie, co powinno być najpierw, auta czy infrastruktura, była jedna prosta odpowiedź: ładowarki. Zbudowanie relatywnie gęstej sieci stacji ładowania było niezbędne do tego, aby fani elektromobilności poczuli się komfortowo i bezpiecznie podróżując po Polsce. Natomiast w tej chwili, z liczbą 8 aut elektrycznych na jeden punkt ładowania, mamy już naprawdę dobrze rozwinięta infrastrukturę. W tym momencie, decydując się na kolejne inwestycje, operatorzy będą dużo bardziej przyglądać się rzeczywistemu wzrostowi rynku elektryków – wyjaśnia szef Powerdot.
O ile w ostatnich dwóch latach to tempo nie było zadowalające, to początek tego roku przyniósł ożywienie na rynku pojazdów elektrycznych. W czerwcu, wg danych IBRM Samar, zarejestrowano w Polsce 3 759 osobowych elektryków, o 958 (34%) więcej niż w maju i o 1 728 (85%) więcej niż przed rokiem. Był to kolejny dobry miesiąc. Taką sytuację wywołało wiele czynników, m.in. spadek cen aut zeroemisyjnych, atrakcyjne formy finansowania, dotacje z programu NaszEauto, a także rozwój infrastruktury.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz