Kontrole „L4” przynoszą efekty, ZUS cofnął zasiłki naciągaczom
Szczeciński oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych cofnął zasiłki nieuczciwym pracownikom.
W pierwszym z przypadków, po wykryciu, że kierowca przebywający na „L4” świadczy usługi na rzecz innego podmiotu. Środki finansowe zwrócić będzie musiała także pracownica, która w trakcie zwolnienia lekarskiego udała się wraz z mężem na wycieczkę do Miami. W obydwu sprawach ZUS wyciągnął konsekwencje po otrzymaniu danych z kontroli, które na zlecenie przedsiębiorców przeprowadziła wyspecjalizowana firma.
Proceder pobierania nieuczciwych zwolnień chorobowych wśród pracowników nad Wisłą trwa w najlepsze. Liczba wykonywanych kontroli poprawności wykorzystania „L4” przez ZUS stanowi zaledwie kroplę w morzu potrzeb. Narażeni na straty przedsiębiorcy zgłaszają się po wsparcie do wyspecjalizowanych firm przeprowadzających kompleksowy audyt zwolnień. Nierzadko zgłoszenia pochodzą także od samych współpracowników, którzy sumiennie wykonując swoje obowiązki tkwią w poczuciu niesprawiedliwości. Często przekładany na nich zostaje nadmiar pracy wynikający z nieobecności w zakładzie pozostałej, znacznej części załogi.
Szczeciński oddział ZUS dał dobry przykład
Z procederem postanowili rozprawić się urzędnicy ze szczecińskiej jednostki ZUS. Otrzymując dokładnie udokumentowany przebieg kontroli pracowników przebywających na „L4”, który wykazał nadużycia, państwowa jednostka zdecydowała się cofnąć im zasiłki. Jak podkreśla ekspert rynku pracy Mikołaj Zając, prezes firmy Conperio, która kontroluje rocznie blisko 40 tysięcy zwolnień chorobowych, decyzje szczecińskiego ZUS to dla przedsiębiorców budujący prognostyk na przyszłość.
– Cieszymy się z konsekwentnych decyzji szczecińskiej jednostki, bowiem tak szybkie działanie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w ewidentnych casusach nadużyć, niestety nie zawsze jest normą. W pierwszym przypadku zgodnie z przepisami, świadczenie na kwotę ponad 14 tysięcy złotych odebrane zostało pracownikowi, który przebywając na zwolnieniu lekarskim, pracował jako kierowca dla innej firmy. W drugim przypadku ZUS odmówił wypłaty dwumiesięcznego świadczenia rehabilitacyjnego pani, która będąc na chorobowym, pojechała z mężem na wycieczkę do Miami. Kobieta w złożonych wyjaśnieniach przyznała się do wyjazdu za granicę w celach rekreacyjnych – mówi Mikołaj Zając, prezes Conperio.
Najnowsze dane ZUS
Przed kilkoma dniami ZUS poinformował, że w całym 2023 roku jednostka skontrolowała 461,2 tys. zwolnień lekarskich. W ich następstwie zakwestionowano 28,9 tys. świadczeń chorobowych na kwotę 29 mln 273 tys. Jak przekazał rzecznik prasowy państwowej jednostki, w trakcie zwolnienia ubezpieczeni brali udział m.in. w regatach, w pikiecie w urzędzie, czy remontowali swoje mieszkania.
– Dostrzegamy coraz większe zainteresowanie kontrolami zwolnień chorobowych. Chodzi zarówno o weryfikację, czy chorzy prawidłowo korzystali ze zwolnień, jak i sprawdzenie, czy wystawione zaświadczenia lekarskie były zasadne. Trend ten będzie w kolejnych miesiącach przybierał na sile, ponieważ pracodawcy pozostawieni są z problemem sami sobie, a liczba kontroli przeprowadzanych przez ZUS jest wciąż niewystarczająca w porównaniu do skali nadużyć. Mam nadzieję, że konsekwentne działanie szczecińskiej jednostki będzie stanowić dobry przykład dla innych regionów – podsumowuje Mikołaj Zając, prezes Conperio.
O CONPERIO
Conperio to największa i najbardziej doświadczona w problematyce absencji chorobowej firma konsultingowa na polskim rynku. Conperio zajmuje się audytem, doradztwem i kompleksowym zarządzaniem problemem absencji chorobowej. Nowoczesne rozwiązania Conperio gwarantują klientowi pełną kontrolę nad podejmowanymi działaniami, które są indywidualnie dopasowywane do danego zakładu pracy z uwzględnieniem jego specyfiki. Działania firmy prowadzone są wielopłaszczyznowo – od analizy sytuacji wyjściowej u pracodawcy i porównania jej z innymi firmami z branży i/lub regionu, przez badanie czynników wpływających na poziom absencji chorobowej, aż po działania terenowe oraz analizę przyczyn w oparciu o opinie pracowników i zgłoszone przez nich sugestie. Misją firmy jest dostarczanie pracodawcom obiektywnej informacji o absencjach pracowniczych w celu ich efektywnego obniżenia.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).