Silesion.PL

serwis informacyjny

Koniec roku przyniósł ogromny spadek liczby oferowanych samochodów na wtórnym rynku

fot. AAA AUTO

fot. AAA AUTO

Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w grudniu 2022 roku w Polsce oferowano 169.383 aut z drugiej ręki, co oznacza spadek w stosunku do listopada ub.r. o 25.128 samochodów. Wraz ze spadkiem ofert wzrosła mediana ceny o 1.000 zł w stosunku do listopada 2022 roku i wyniosła 30.900 zł.

„W grudniu 2022 roku, podobnie jak w poprzednich miesiącach, na rynek napływało coraz więcej ofert aut młodych, dzięki czemu obniżyły się mediana wieku i mediana przejechanych kilometrów. Z przeprowadzonej przez nas analizy wynika, że na rynku wtórnym jedyną grupą samochodów, których liczba ofert sprzedaży powiększyła się w ciągu ubiegłego roku, są właśnie niemal nowe auta, w wieku do 4-5 lat. Największy wzrost ofert miał miejsce wśród samochodów, które zostały wyprodukowane w latach 2017-2018, aż o 4.113 ofert. W samym listopadzie 2022 roku oferowano do sprzedaży 22.766 aut w wieku 4-5 lat. Ich mediana przebiegu wynosiła 97 tys. km, a mediana ceny 71.900 zł“ – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż na rynku wtórnym w grudniu 2022 roku był Opel Astra – 4.400 ofert samochodów, na drugim miejscu znalazło się Audi A4 – 3.710 ofert, a na trzecim BMW 3 – 3.445 ofert. Największa liczba ofert prezentowała samochody z silnikami diesla – 83.934 auta, a na drugim miejscu z silinikami benzynowymi – 72.398 aut.

Mediana ceny samochodu używanego w grudniu 2022 r: 30.900 PLN

Mediana przebiegu w grudniu 2022 r: 177.819 km

Mediana rocznika produkcji w grudniu 2022 r: 11,5 lat

Najwięcej ofert sprzedaży samochodów używanych w grudniu 2022 roku pojawiło się w województwie mazowieckim – 32.538 ofert, a najmniej w województwie opolskim – 2.702 oferty. Najdroższe samochody oferowano także w województwie mazowieckim (mediana ceny: 38.900 zł), a najtańsze w województwie warmińsko-mazurskim (23.650 zł).

Liczba ofert sprzedaży samochodów używanych w poszczególnych województwach wraz z medianą ceny, przebiegu i wieku w grudniu 2022 r:

Województwo

Liczba ofert 12.2022
Mediana ceny (PLN)
Mediana przebiegu (km)
Mediana wieku (lat)
Mazowieckie32 53838 900166 12310,1
Śląskie20 61334 500155 70010,1
Wielkopolskie19 83431 900170 00010,9
Małopolskie15 05433 875168 00010,8
Dolnośląskie12 99627 500180 00012,1
Łódzkie10 29228 900181 00012,0
Pomorskie9 74929 999190 00011,8
Kujawsko-pomorskie7 88024 850190 00013,1
Lubelskie6 93824 500210 00013,7
Podkarpackie6 59228 000181 00012,3
Świętokrzyskie5 97727 500199 50012,9
Zachodniopomorskie5 43024 000195 16313,4
Warmińsko-mazurskie4 60223 650200 00013,8
Lubuskie4 37528 900181 00012,0
Podlaskie3 61329 900191 23012,3
Opolskie2 70228 900188 00012,0
niezidentyfikowane19826 000192 26013,3
Ogółem169 38330 900177.81911,5

Oferty sprzedaży najczęściej prezentowały samochody z silnikami diesla – 83.934, przed autami z silnikami benzynowymi – 72.398. W następnej kolejności znalazły się auta napędzane LPG (9.231), hybrydowe (2.814), elektryczne (924) oraz CNG (75).

10 modeli aut używanych najczęściej ogłaszanych do sprzedaży w Polsce w grudniu 2022 roku:

Opel Astra
Audi A4
BMW 3
Volkswagen Golf
Volkswagen Passat
Ford Focus
Skoda Octavia
BMW 5
Audi A6
Ford Mondeo

***

AAA AUTO istnieje na rynku od 30 lat. Jest częścią Grupy AURES Holdings należącej do brytyjsko-polskiego funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners. Grupa AURES Holdings jest największym dealerem samochodów używanych w Europie Środkowo-Wschodniej z ponad 90.000 samochodów sprzedawanych rocznie. Od momentu rozpoczęcia działalności, AAA AUTO obsłużyła ponad 2.6 miliona klientów. Obecnie posiada kilkadziesiąt oddziałów, w tym w Polsce. W 2017 Grupa AAA AUTO zajęła 2. miejsce w European Business Awards 2016/2017. W Polsce Grupa AAA AUTO funkcjonuje jako Autocentrum AAA AUTO Sp. z o.o

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

5 1 Głosowanie
Ocena artykułu

Subskrybuj
Powiadom o

0 komentarzy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Prosimy o komentarz.x