fot slaskienatorach.pl
Polskie Linie Kolejowe SA realizują w Katowicach największą inwestycję kolejową w historii województwa śląskiego. Projekt o wartości 7 miliardów złotych obejmuje kompleksową przebudowę węzła kolejowego, budowę 8 nowych wiaduktów i 4 przystanków, oraz powstanie 100 kilometrów nowych torów. Obecnie na budowie pracuje codziennie 1000 osób, a całość ma zostać ukończona w 2028 roku.
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego to część gigantycznej inwestycji realizowanej na odcinkach linii E65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi około 7 miliardów złotych netto, z czego 85 procent pochodzi ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Umowę na realizację największego w historii kontraktu kolejowego w Polsce podpisało konsorcjum firm Torpol SA (lider z 70-procentowym udziałem) i Intop Warszawa (partner). Wartość samego katowickiego odcinka wynosi 3,4 miliarda złotych netto, co czyni go rekordowym projektem infrastrukturalnym w polskim kolejnictwie.
Plac budowy na terenie Katowic zajmuje powierzchnię około 1,5 miliona metrów kwadratowych, co odpowiada wielkości 214 boisk piłkarskich. Każdego dnia w prace zaangażowanych jest 1000 pracowników – liczba ta wzrosła z 600 osób w maju 2025 roku. Na katowickim węźle kolejowym pracuje już 540 maszyn, w tym koparki, walce, dźwigi montażowe, pompy do betonu i ciężarówki.
Najbardziej spektakularnym elementem inwestycji jest budowa 8 nowych wiaduktów kolejowych o łącznej długości 435 metrów przy stacji Katowice. Od strony Załęża i Brynowa powstaje zupełnie nowa infrastruktura kolejowa, która radykalnie zmienia architekturę transportową miasta.
Stan budowy wiaduktów przedstawia się następująco:
Na nowych obiektach ułożone zostaną 4 tory, a pozostałe poprowadzone będą „dołem”. Nowobudowane wiadukty będą miały od 30 do prawie 90 metrów długości i zostaną przystosowane do wszystkich pociągów – zarówno pasażerskich, jak i towarowych.
Posłużą one do obsługi tras w kierunku zachodnim – w stronę Gliwic, Opola, Wrocławia oraz południowym – na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju. To kluczowy krok w stronę bezkolizyjnego ruchu kolejowego i większej przepustowości stacji Katowice – dzięki temu więcej pociągów będzie mogło sprawnie poruszać się po torach.
Jeszcze w tym roku pociągi pojadą nowym torem w kierunku Załęża, przejeżdżając pod wznoszonymi wiaduktami. Pasażerowie będą mogli zobaczyć te imponujące konstrukcje z zupełnie innej perspektywy – od spodu, co da nowe spojrzenie na skalę realizowanej inwestycji.
Wszystkie obiekty gotowe będą w pierwszej połowie 2026 roku i sukcesywnie oddawane do użytku. Jednocześnie przebudowywanych jest 6 istniejących wiaduktów w centrum miasta nad ulicami: Bagiennej, Granicznej, Mikołowskiej, Przodowników, Załęskiej i Kłodnickiej.
W ramach inwestycji na terenie Katowic powstanie cztery całkowicie nowe przystanki kolejowe: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Modernizacji ulegną również istniejące stacje: Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanki Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów.
Na stacji Katowice Ligota budowany jest już nowy układ torowy z peronami nr 2 i 3. Powstają również przejścia podziemne dla pieszych, wiadukt kolejowy na ul. Kłodnickiej i most nad rzeką Kłodnicą. Po nowych torach pociągi pojadą w I kwartale 2026 roku.
Peron nr 1 na głównej stacji Katowice został już przebudowany i jest dostępny dla podróżnych. Działa na nim platforma przyschodowa dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a w środkowym tunelu zamontowano schody ruchome. Nowa nawierzchnia z wypukłą fakturą umożliwia korzystanie ze stacji osobom słabowidzącym i niewidomym. Uruchomienie wind na peronie 1 planowane jest na listopad 2025 roku.
Głównym założeniem inwestycji jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim. Na całym odcinku od Szopienic do Piotrowic wybudowane zostanie łącznie 100 kilometrów nowych torów (w tym 321 rozjazdów). Ułożone w jednej linii połączyłyby Katowice z Ostrawą albo Opolem.
Projekt zakłada przebudowę około 96 kilometrów torów, wymianę około 133 kilometrów sieci trakcyjnej i ponad 260 rozjazdów. W zakres zadania wchodzi 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów.
Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji Katowice, dzięki czemu więcej pociągów będzie mogło wyjechać na tory. Prędkość składów wzrośnie – dla pociągów towarowych do 120 km/h, a dla pasażerskich do 160 km/h.
W ramach prac przewidziana jest budowa nowoczesnego centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów. System ten zapewni większe bezpieczeństwo zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym.
Wszystkie stacje zostaną wyposażone w nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej z wyświetlaczami i infokioskami oraz nowym nagłośnieniem. Na peronach zainstalowane będą też energooszczędne systemy oświetlenia.
Prace są prowadzone przy utrzymanym ruchu kolejowym, co stanowi dodatkowe wyzwanie logistyczne. Jeszcze w 2025 roku pociągi ruszą nowym torem w kierunku Załęża, przejeżdżając pod wznoszonymi wiaduktami, które będzie można wtedy zobaczyć z zupełnie nowej perspektywy – od spodu.
Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 roku. Do końca 2025 roku ma zostać oddany do użytku nowy układ torowy na stacji Katowice Zawodzie wraz z połową peronu nr 2.
Efektem wielkiej inwestycji będzie sprawniejsza, bezpieczniejsza i bardziej dostępna komunikacja kolejowa. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów oraz znacznie poprawiony komfort podróżowania. Zwiększy się również częstotliwość kursowania pociągów dzięki poprawie przepustowości.
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest prowadzona w sercu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przy zachowaniu ruchu pieszego, samochodowego i kolejowego. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla rozwoju kolei metropolitarnej w regionie.
Dzięki oddzieleniu ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, pociągi regionalne będą mogły kursować częściej, a składy dalekobieżne będą poruszać się sprawniej bez zakłóceń ze strony ruchu lokalnego. To przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności kolei jako środka transportu w jednym z najbardziej zurbanizowanych regionów Polski.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
W Katowicach trwa jedna z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Każdego dnia na budowie pracuje około 1000 osób,…
W niedzielę 10 sierpnia 2025 roku na Targowisku Miejskim przy ul. Agnieszki 15 w Katowicach…
W niedzielę 10 sierpnia reprezentacja Polski w koszykówce zmierzy się ze Szwecją podczas meczu towarzyskiego…
Katowice przygotowują się do realizacji kilku nowych zadań drogowych. Wśród nich znajdują się m.in. przebudowa…
Zakończył się etap kwalifikacyjny II edycji Mistrzostw Polski Szóstek. Po kilku tygodniach emocjonujących rozgrywek, 14…
W sklepach ALDI ruszyła promocja na artykuły szkolne. Oferta zawiera wszystko, co potrzebne na rozpoczęcie…