Kolej w Katowicach zmienia się nie do poznania – największa modernizacja kolejowa w historii regionu

fot slaskienatorach.pl
Polskie Linie Kolejowe SA realizują w Katowicach największą inwestycję kolejową w historii województwa śląskiego. Projekt o wartości 7 miliardów złotych obejmuje kompleksową przebudowę węzła kolejowego, budowę 8 nowych wiaduktów i 4 przystanków, oraz powstanie 100 kilometrów nowych torów. Obecnie na budowie pracuje codziennie 1000 osób, a całość ma zostać ukończona w 2028 roku.
Największa inwestycja kolejowa w historii Śląska
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego to część gigantycznej inwestycji realizowanej na odcinkach linii E65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – Goczałkowice oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi około 7 miliardów złotych netto, z czego 85 procent pochodzi ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Umowę na realizację największego w historii kontraktu kolejowego w Polsce podpisało konsorcjum firm Torpol SA (lider z 70-procentowym udziałem) i Intop Warszawa (partner). Wartość samego katowickiego odcinka wynosi 3,4 miliarda złotych netto, co czyni go rekordowym projektem infrastrukturalnym w polskim kolejnictwie.

Skala przedsięwzięcia
Plac budowy na terenie Katowic zajmuje powierzchnię około 1,5 miliona metrów kwadratowych, co odpowiada wielkości 214 boisk piłkarskich. Każdego dnia w prace zaangażowanych jest 1000 pracowników – liczba ta wzrosła z 600 osób w maju 2025 roku. Na katowickim węźle kolejowym pracuje już 540 maszyn, w tym koparki, walce, dźwigi montażowe, pompy do betonu i ciężarówki.

Nowe wiadukty zmieniają krajobraz miasta
Najbardziej spektakularnym elementem inwestycji jest budowa 8 nowych wiaduktów kolejowych o łącznej długości 435 metrów przy stacji Katowice. Od strony Załęża i Brynowa powstaje zupełnie nowa infrastruktura kolejowa, która radykalnie zmienia architekturę transportową miasta.
Stan budowy wiaduktów przedstawia się następująco:
- Zakończono montaż trzech konstrukcji – te obiekty są już w zaawansowanej fazie realizacji
- Stawiane są dwie kolejne konstrukcje – prace montażowe w toku
- Na trzech pozostałych budowane są podpory – fundamenty i konstrukcje nośne
Na nowych obiektach ułożone zostaną 4 tory, a pozostałe poprowadzone będą „dołem”. Nowobudowane wiadukty będą miały od 30 do prawie 90 metrów długości i zostaną przystosowane do wszystkich pociągów – zarówno pasażerskich, jak i towarowych.
Kluczowy postęp w budowie
Posłużą one do obsługi tras w kierunku zachodnim – w stronę Gliwic, Opola, Wrocławia oraz południowym – na Tychy, Bielsko-Białą i do granicy kraju. To kluczowy krok w stronę bezkolizyjnego ruchu kolejowego i większej przepustowości stacji Katowice – dzięki temu więcej pociągów będzie mogło sprawnie poruszać się po torach.
Jeszcze w tym roku pociągi pojadą nowym torem w kierunku Załęża, przejeżdżając pod wznoszonymi wiaduktami. Pasażerowie będą mogli zobaczyć te imponujące konstrukcje z zupełnie innej perspektywy – od spodu, co da nowe spojrzenie na skalę realizowanej inwestycji.
Wszystkie obiekty gotowe będą w pierwszej połowie 2026 roku i sukcesywnie oddawane do użytku. Jednocześnie przebudowywanych jest 6 istniejących wiaduktów w centrum miasta nad ulicami: Bagiennej, Granicznej, Mikołowskiej, Przodowników, Załęskiej i Kłodnickiej.
Nowe przystanki kolejowe w całym mieście
W ramach inwestycji na terenie Katowic powstanie cztery całkowicie nowe przystanki kolejowe: Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Modernizacji ulegną również istniejące stacje: Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanki Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów.
Na stacji Katowice Ligota budowany jest już nowy układ torowy z peronami nr 2 i 3. Powstają również przejścia podziemne dla pieszych, wiadukt kolejowy na ul. Kłodnickiej i most nad rzeką Kłodnicą. Po nowych torach pociągi pojadą w I kwartale 2026 roku.
Peron nr 1 na głównej stacji Katowice został już przebudowany i jest dostępny dla podróżnych. Działa na nim platforma przyschodowa dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, a w środkowym tunelu zamontowano schody ruchome. Nowa nawierzchnia z wypukłą fakturą umożliwia korzystanie ze stacji osobom słabowidzącym i niewidomym. Uruchomienie wind na peronie 1 planowane jest na listopad 2025 roku.

Oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego
Głównym założeniem inwestycji jest dobudowa nowych torów i oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na węźle katowickim. Na całym odcinku od Szopienic do Piotrowic wybudowane zostanie łącznie 100 kilometrów nowych torów (w tym 321 rozjazdów). Ułożone w jednej linii połączyłyby Katowice z Ostrawą albo Opolem.
Projekt zakłada przebudowę około 96 kilometrów torów, wymianę około 133 kilometrów sieci trakcyjnej i ponad 260 rozjazdów. W zakres zadania wchodzi 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów.

Budowa przeplotów torowych umożliwi bezkolizyjny ruch kolejowy, co zwiększy przepustowość stacji Katowice, dzięki czemu więcej pociągów będzie mogło wyjechać na tory. Prędkość składów wzrośnie – dla pociągów towarowych do 120 km/h, a dla pasażerskich do 160 km/h.
Nowoczesne centrum sterowania ruchu
W ramach prac przewidziana jest budowa nowoczesnego centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów. System ten zapewni większe bezpieczeństwo zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym.

Wszystkie stacje zostaną wyposażone w nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej z wyświetlaczami i infokioskami oraz nowym nagłośnieniem. Na peronach zainstalowane będą też energooszczędne systemy oświetlenia.
Harmonogram realizacji i wyzwania
Prace są prowadzone przy utrzymanym ruchu kolejowym, co stanowi dodatkowe wyzwanie logistyczne. Jeszcze w 2025 roku pociągi ruszą nowym torem w kierunku Załęża, przejeżdżając pod wznoszonymi wiaduktami, które będzie można wtedy zobaczyć z zupełnie nowej perspektywy – od spodu.
Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest w 2028 roku. Do końca 2025 roku ma zostać oddany do użytku nowy układ torowy na stacji Katowice Zawodzie wraz z połową peronu nr 2.

Korzyści dla pasażerów i regionu
Efektem wielkiej inwestycji będzie sprawniejsza, bezpieczniejsza i bardziej dostępna komunikacja kolejowa. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów oraz znacznie poprawiony komfort podróżowania. Zwiększy się również częstotliwość kursowania pociągów dzięki poprawie przepustowości.
Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest prowadzona w sercu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przy zachowaniu ruchu pieszego, samochodowego i kolejowego. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla rozwoju kolei metropolitarnej w regionie.

Dzięki oddzieleniu ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, pociągi regionalne będą mogły kursować częściej, a składy dalekobieżne będą poruszać się sprawniej bez zakłóceń ze strony ruchu lokalnego. To przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności kolei jako środka transportu w jednym z najbardziej zurbanizowanych regionów Polski.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz