Silesion.PL

serwis informacyjny

Katowice-Załęże: zamknięcie kładki pieszej między ul. Pośpiecha a ul. Pukowca. Nowa linia Z-7 dowiezie pasażerów bezpłatnie

Kladka Dla Pieszych W Katowicach Zalezu Zostanie Zamknieta

Od poniedziałku, 30 czerwca 2025 roku, mieszkańcy katowickiego Załęża nie będą mogli korzystać z kładki, która zostaje dla pieszych między ulicami Pośpiecha i Pukowca. To efekt prac modernizacyjnych na linii kolejowej E65. W jej miejscu powstanie nowa konstrukcja, a do czasu zakończenia robót – planowanego na pierwszy kwartał 2026 roku – uruchomiono bezpłatną linię zastępczą Z-7, która już od 28 czerwca wozi pasażerów trasą omijającą zamknięty obiekt.

Od jutra mieszkańcy dzielnicy Załęże w Katowicach nie będą mogli korzystać z popularnej kładki dla pieszych, łączącej ulice Pośpiecha i Pukowca. Obiekt zostanie rozebrany w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu modernizacji linii kolejowej E65. W zamian uruchomiona została bezpłatna linia autobusowa Z-7, która od 28 czerwca kursuje na trasie zastępczej. Zakończenie prac i oddanie do użytku nowej kładki przewidziano na pierwszy kwartał 2026 roku.

Zamknięcie kładki to część inwestycji kolejowych

Dotychczasowa piesza kładka w Załężu była codziennie wykorzystywana przez mieszkańców jako dogodny sposób na pokonanie torów kolejowych oddzielających dwie części dzielnicy. Konstrukcja łączyła ul. Pośpiecha i ul. Pukowca, a jej położenie pozwalało skrócić drogę i uniknąć okrężnych tras. Jednak ze względu na jej stan techniczny oraz dostosowanie do nowej infrastruktury kolejowej, zdecydowano się na całkowitą rozbiórkę.

Rozbiórka wiąże się z pracami prowadzonymi w ramach przebudowy strategicznej linii kolejowej E65 na odcinku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Głównym celem jest zwiększenie przepustowości katowickiego węzła kolejowego, co ma poprawić zarówno poziom bezpieczeństwa, jak i punktualność pociągów. Nowa kładka dla pieszych zostanie wybudowana w tym samym miejscu, jednak jej konstrukcja będzie dostosowana do zmodernizowanego układu torowego.

Bezpłatna linia autobusowa Z-7 zastąpi przeprawę nad torami

Aby ograniczyć niedogodności dla mieszkańców związane z zamknięciem kładki, miasto we współpracy z wykonawcą inwestycji i organizatorem komunikacji publicznej uruchomiło czasową linię autobusową Z-7. Linia rozpoczęła kursowanie w sobotę 28 czerwca 2025 r. i została zaplanowana tak, aby obsłużyć rejon dotknięty inwestycją.

Przejazd autobusami Z-7 jest całkowicie bezpłatny. Trasa przebiega ulicami Gliwicką, Bocheńskiego, Pukowca i Żeliwną. Obsługiwane są przystanki komunikacji miejskiej oraz dwa dodatkowe, tymczasowe przystanki zlokalizowane przy ul. Pukowca i Żeliwnej.

Połączenie kursuje w obu kierunkach, zapewniając mieszkańcom możliwość swobodnego poruszania się w okolicy. Rozkład jazdy został dostosowany do lokalnego rytmu dzielnicy i uwzględnia godziny zwiększonego ruchu.

Rozkład jazdy dla linii Z-7 (od 28.06.2025)

Kierunek: Załęże Pośpiecha

  • Załęże Kąpielisko Bugla 34
  • Załęże Żeliwna Park Technologiczny 1
  • Załęże Pukowca 31
  • Załęże PKP 1
  • Załęże Dwór 2
  • Załęże Janasa 02
  • Załęże Kościół 2
  • Załęże Pośpiecha 1

Kierunek: Załęże Kąpielisko Bugla

  • Załęże Pośpiecha 1
  • Załęże Kościół 1
  • Załęże Janasa 01
  • Załęże Dwór 1
  • Załęże PKP 32
  • Załęże Pukowca 32
  • Załęże Żeliwna Park Technologiczny 32
  • Załęże Kąpielisko Bugla 34

Linia Z-7 jest obsługiwana przez pojazdy niskopodłogowe, co zapewnia dostępność także dla osób starszych, z niepełnosprawnościami oraz rodziców z wózkami dziecięcymi. To istotny aspekt w kontekście zastąpienia pieszej przeprawy, która dotąd była intensywnie wykorzystywana przez lokalnych mieszkańców.

Nowa kładka – oddanie zaplanowane na początek 2026 roku

Według planów inwestora, nowa kładka powstanie w miejscu dotychczasowej i będzie lepiej dostosowana do układu torowego po modernizacji. Konstrukcja ma być bardziej funkcjonalna i bezpieczna, choć szczegółowe rozwiązania nie zostały jeszcze opublikowane. Można spodziewać się, że zostanie przystosowana do użytku przez osoby o ograniczonej mobilności – możliwe jest wprowadzenie pochylni lub wind.

Budowa nowej kładki ma zakończyć się w pierwszym kwartale 2026 roku. Do tego czasu mieszkańcy mogą korzystać z komunikacji zastępczej lub wybierać inne trasy.

Inwestycja finansowana ze środków unijnych

Przebudowa kładki i towarzyszące jej roboty to część szerokiej modernizacji linii kolejowej E65. Projekt jest realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe i jest współfinansowany ze środków europejskich, w ramach instrumentu finansowego CEF “Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility). Program ten ma na celu rozwój i poprawę jakości infrastruktury transportowej w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

W ramach całego projektu przewiduje się nie tylko przebudowę torów, ale także modernizację urządzeń sterujących ruchem, poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych oraz budowę obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukty i kładki dla pieszych. Prace prowadzone w Załężu są więc tylko jednym z elementów całości.

Tymczasowe zmiany, długoterminowe efekty

Choć zamknięcie kładki oznacza dla mieszkańców utrudnienia w codziennym przemieszczaniu się po dzielnicy, władze miasta i inwestorzy starają się minimalizować niedogodności. Bezpłatna linia autobusowa Z-7 została uruchomiona jako forma wsparcia w okresie budowy. Możliwość skorzystania z komunikacji miejskiej bez opłat to istotne ułatwienie, szczególnie dla osób, które wcześniej codziennie korzystały z kładki.

W dłuższej perspektywie nowa kładka ma przyczynić się do poprawy organizacji ruchu w dzielnicy oraz bezproblemowego połączenia terenów rozdzielonych przez linię kolejową. Prace prowadzone na linii E65 mają też znaczenie nie tylko lokalne, ale i krajowe – przez Katowice przebiega ważny szlak kolejowy o charakterze międzynarodowym.

Podsumowanie

Kładka piesza w dzielnicy Załęże została zamknięta od 30 czerwca z powodu rozbiórki, która umożliwi budowę nowoczesnej infrastruktury nad torami. Nowy obiekt ma być gotowy w I kwartale 2026 roku, w ramach przebudowy linii kolejowej E65 realizowanej przez Polskie Linie Kolejowe S.A. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską. Dla mieszkańców przygotowana została bezpłatna komunikacja zastępcza w postaci autobusów linii Z-7, które kursują od 28 czerwca zgodnie z zaplanowanym rozkładem.

Zmiany mogą powodować pewne niedogodności, jednak ich cel to poprawa jakości i bezpieczeństwa transportu w aglomeracji katowickiej. Mieszkańcy mogą na bieżąco śledzić informacje przekazywane przez władze miasta oraz organizatorów transportu publicznego, żeby dostosować się do nowej organizacji ruchu.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.