Katowice z dofinansowaniem na budowę węzła przesiadkowego przy ul. Św. Jana

Widok na wiadukt od strony ul. św. Jana w Katowicach fot. S. Rybok
Miasto Katowice otrzymało ponad 5 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej na realizację projektu „Mobilna Metropolia – Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – Węzeł Św. Jana”. Inwestycja obejmie budowę nowego węzła przesiadkowego pod przebudowywanymi przez PKP PLK wiaduktami kolejowymi nad ulicą Św. Jana. Szacunkowa wartość całego przedsięwzięcia wynosi 7,5 mln zł, a zakończenie prac planowane jest najpóźniej w 2029 roku.
Nowy etap w modernizacji transportu w Katowicach
Projekt węzła wpisuje się w szersze działania modernizacyjne prowadzone na terenie miasta. W 2023 roku rozpoczęła się przebudowa linii kolejowej E 65 na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice, realizowana przez PKP PLK S.A. To inwestycja, która umożliwi oddzielenie ruchu lokalnego od ogólnopolskiego, a w konsekwencji zwiększy dostęp do kolei w aglomeracji.
– Dzięki modernizacji linia stanie się bardziej przepustowa, pojawią się nowe przystanki kolejowe, a liczba kursujących pociągów wzrośnie – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Równolegle miasto, we współpracy z PKP PLK, przygotowuje budowę węzła przesiadkowego pod wiaduktami przy ul. Św. Jana, który pozwoli szybko zmienić środek transportu – dodaje.
Zakres planowanej inwestycji
Nowy obiekt zostanie zaprojektowany tak, by pełnił funkcję centralnego punktu komunikacyjnego w ścisłym centrum Katowic. Projekt przewiduje:
- budowę dwóch zintegrowanych peronów tramwajowo-autobusowych po obu stronach torowiska,
- 12 stanowisk do parkowania rowerów wraz z systemem Bike & Ride,
- powstanie drogi rowerowej między ulicami Wojewódzką i Dworcową,
- tunel z wyjściem na teren węzła, umożliwiający bezpośrednie dojście do peronów kolejowych stacji Katowice.
Nowe wiadukty kolejowe będą jednocześnie pełnić rolę zadaszenia, zapewniając ochronę przed warunkami pogodowymi. Zastosowane zostanie energooszczędne oświetlenie LED oraz kompleksowy monitoring wizyjny. Cała przestrzeń będzie przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i uzupełniona o elementy małej architektury, takie jak ławki i kosze na śmieci.
Zmiany w układzie drogowym i komunikacji
Projekt zakłada dostosowanie układu drogowego do nowych funkcji komunikacyjnych. Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice, wyjaśnia, że po przebudowie tramwaje i autobusy będą korzystać z wydzielonych pasów ruchu przy peronach. Pozostałe pojazdy będą poruszać się jednym pasem w każdym kierunku.
W ramach zadania wykonana zostanie także korekta odwodnienia ulicy oraz modernizacja sygnalizacji świetlnej. Dzięki temu cały rejon inwestycji zostanie dostosowany do obsługi zwiększonego ruchu pasażerskiego.
Harmonogram i finansowanie
Termin rozpoczęcia prac będzie uzależniony od postępów modernizacji prowadzonej przez PKP PLK. Zgodnie z założeniami, budowa węzła zakończy się najpóźniej w 2029 roku.
Podmiotem odpowiedzialnym za realizację przedsięwzięcia będzie spółka Katowickie Inwestycje S.A.. Dofinansowanie pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (Fundusz Spójności), w ramach priorytetu FENX.03 Transport miejski.
Węzeł jako element strategii miasta
Budowa węzła przy ul. Św. Jana to część długofalowej polityki transportowej Katowic. Miasto konsekwentnie rozwija system zintegrowanych połączeń, którego celem jest tworzenie spójnej, nowoczesnej i przyjaznej środowisku komunikacji miejskiej. Inwestycja łączy w sobie transport kolejowy, tramwajowy, autobusowy i rowerowy, co odpowiada założeniom zrównoważonego rozwoju oraz potrzebom mieszkańców aglomeracji.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz