Silesion.PL

Aktualności blisko mnie, sport, Katowice | lokalne Informacje

Katowice: Wielka przebudowa kolei. Nowe wiadukty, tory i perony zmieniają miasto

Nowe Wiadukty Zmieniaja Otoczenie Stacji Katowice Fot Slaskienatorach 4

fot slaskienatorach.pl

Katowicach trwa jedna z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Każdego dnia na budowie pracuje około 1000 osób, a efekty tych działań już teraz zmieniają otoczenie stacji i całego miasta. Powstają nowe wiadukty, tory i perony, które mają poprawić przepustowość katowickiego węzła kolejowego oraz usprawnić ruch pociągów w kierunku zachodnim i południowym. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na linii Będzin – Katowice Piotrowice jest współfinansowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Prace prowadzone są przy utrzymanym ruchu kolejowym, a ich zakres obejmuje zarówno modernizację istniejącej infrastruktury, jak i budowę nowych obiektów inżynieryjnych.

Nowe wiadukty i układ torowy przy stacji Katowice

W rejonie stacji Katowice, od strony Załęża i Brynowa, powstaje zupełnie nowy układ torowy. Kluczowym elementem tej części inwestycji jest budowa ośmiu wiaduktów kolejowych o łącznej długości 435 metrów. Trzy konstrukcje są już gotowe, dwie kolejne są w trakcie montażu, a na pozostałych trzech trwają prace przy budowie podpór.

Na nowych wiaduktach zostaną ułożone cztery tory, a pozostałe poprowadzone będą „dołem”. Nowe obiekty będą miały od 30 do prawie 90 metrów długości i zostaną przystosowane do obsługi wszystkich typów pociągów – zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Wiadukty umożliwią sprawny ruch w kierunku Gliwic, Opola, Wrocławia, Tychów, Bielska-Białej oraz do granicy kraju.

Budowa przeplotów torowych pozwoli na bezkolizyjny ruch kolejowy, co znacząco zwiększy przepustowość stacji Katowice. Dzięki temu więcej pociągów będzie mogło korzystać z tej części sieci. Wszystkie nowe wiadukty mają być gotowe w pierwszej połowie 2026 roku i będą sukcesywnie udostępniane do ruchu. Już w tym roku pociągi pojadą nowym torem w kierunku Załęża, przejeżdżając pod wznoszonymi wiaduktami.

Nowe Wiadukty Zmieniaja Otoczenie Stacji Katowice Fot Slaskienatorach 2
fot slaskienatorach.pl

Prace prowadzone przy utrzymanym ruchu kolejowym

Roboty na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice prowadzone są bez wstrzymywania ruchu pociągów. Liczba pracowników zaangażowanych w przebudowę Katowic wzrosła do 1000 osób dziennie, podczas gdy jeszcze w maju było to średnio 600 osób. Na placu budowy pracuje już 540 maszyn.

Na całym odcinku od Szopienic do Piotrowic powstanie łącznie 100 km nowych torów oraz 321 rozjazdów. Gdyby ułożyć je w jednej linii, połączyłyby Katowice z Ostrawą lub Opolem.

Nowe perony, tory i obiekty inżynieryjne

Zaawansowane prace trwają na stacji Katowice Ligota. Budowany jest tam nowy układ torowy z peronami nr 2 i 3, powstają przejścia podziemne dla pieszych, wiadukt kolejowy na ul. Kłodnickiej oraz most nad rzeką Kłodnicą. Po nowych torach pociągi pojadą w pierwszym kwartale 2026 roku, a następnie prace przeniosą się na obecnie eksploatowane części stacji.

Na odcinku od Ligoty do stacji Katowice trwa budowa układu czterech torów wraz z przystankiem Katowice ASP. W centrum miasta powstaje wiadukt kolejowy nad ul. Mikołowską. W tym roku pociągi w kierunku Załęża i Chorzowa pojadą po nowej konstrukcji, a prace będą kontynuowane przy sąsiednich częściach obiektu.

Peron nr 1 na stacji Katowice został już przebudowany i jest dostępny dla podróżnych. Działa platforma przyschodowa dla osób o ograniczonej mobilności, a w środkowym tunelu zamontowano schody ruchome. Nowa nawierzchnia z wypukłą fakturą ułatwia korzystanie ze stacji osobom słabowidzącym i niewidomym. Na peronie znajdują się ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco oraz osłony chroniące przed wiatrem. Trwa budowa dwóch wind, w tym jednej większej, przystosowanej do przewozu rowerów. Uruchomienie wind planowane jest na listopad tego roku. Stacja zostanie wyposażona w nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej z wyświetlaczami, infokioskami i nowym nagłośnieniem. Obecnie prace prowadzone są na peronie nr 2, który zostanie udostępniony podróżnym w pierwszym kwartale 2026 roku.

Nowe przystanki i modernizacja istniejących stacji

Na odcinku od Katowic do Zawodzia i Szopienic powstają nowe przystanki kolejowe Katowice Akademia i Katowice Uniwersytet. Gotowy jest już nowy tor w kierunku Mysłowic oraz połowa peronu nr 2 na stacji w Zawodziu. Zakończenie prac i udostępnienie całego obiektu podróżnym planowane jest do końca tego roku.

W ramach inwestycji na linii Będzin – Katowice Piotrowice powstaną nowe przystanki:

  • Katowice Morawa
  • Katowice Uniwersytet
  • Katowice Akademia
  • Katowice Kokociniec

Modernizowane są także stacje: Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota oraz przystanki Katowice Szopienice Południowe i Katowice Brynów. Na wszystkich tych obiektach przebudowywana jest infrastruktura, a w Katowicach Ligocie i Katowicach Szopienicach Południowych powstanie po jednym dodatkowym peronie.

Nowoczesne centrum sterowania ruchem i bezpieczeństwo

Ważnym elementem inwestycji jest budowa nowoczesnego centrum sterowania ruchem kolejowym w Katowicach. Dyżurni ruchu będą z niego nadzorować bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów. Prace prowadzone są w sercu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, przy zachowaniu ruchu pieszego, samochodowego i kolejowego.

W ramach całego zadania powstanie 140 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów. Modernizacja katowickiego węzła kolejowego jest częścią większej inwestycji na odcinkach linii kolejowej E 65: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Wartość całego projektu to około 7 miliardów złotych, a dofinansowanie pochodzi z Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Zakończenie inwestycji na linii Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice planowane jest na 2028 rok. Dzięki tym zmianom podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów, sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację kolejową oraz nowoczesną infrastrukturę, która odpowiada na potrzeby mieszkańców i regionu.

Jesteśmy na  Google News. Dołącz do nas i śledź  Silesion.pl  codziennie. Obserwuj Silesion.pl!


Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Rating
Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2025
cropped Katowic Silesion Slask Silesia 24 info 1
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.