Katowice planują nowy odcinek infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Francuskiej

Trwa budowa infrastruktury rowerowej w Szopienicach fot. KAW
Katowice ogłosiły przetarg na budowę kolejnego fragmentu sieci rowerowej. Nowy odcinek powstanie wzdłuż ul. Francuskiej, pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Lotnisko a skrzyżowaniem z ul. Damrota. Oferty można składać do 20 sierpnia 2025 r.. Inwestycja ma wzmocnić spójność układu tras w mieście i poprawić komfort codziennych przejazdów.
Połączenie Muchowca z centrum
Projekt zakłada budowę około 1 km drogi dla rowerów, łączącej infrastrukturę w rejonie lotniska Muchowiec z trasami przy ul. Ceglanej i ul. Damrota. Większość trasy będzie oddzielona od ruchu pieszych. Wyjątek stanowi dwustumetrowy fragment w pobliżu autostrady A4, gdzie powstanie wspólna droga dla pieszych i rowerów.
Zakres prac obejmuje m.in.:
- budowę drogi dla rowerów oraz drogi pieszo–rowerowej,
- wykonanie chodnika,
- instalację oświetlenia ulicznego,
- budowę kanału technologicznego,
- przebudowę istniejącej infrastruktury, w tym zatoki autobusowej.
Jak wyjaśnia Agnieszka Dutkiewicz z Katowickich Inwestycji S.A., trasa od ul. Lotnisko do ul. Ceglanej zostanie poprowadzona po wschodniej stronie ul. Francuskiej. Następnie przeniesie się na stronę zachodnią, by umożliwić dojazd w kierunku ul. Damrota. Rowerzyści skorzystają z nowych przejazdów rowerowych przy istniejących przejściach dla pieszych.
Dodatkowe połączenia i modernizacje
Przed skrzyżowaniem z łącznikiem do A4 zaplanowano odnogę prowadzącą do budynków użyteczności publicznej przy ul. Francuskiej 70 i 70a. W ramach prac zostaną odnowione nawierzchnie chodników i zmodernizowana infrastruktura techniczna.
Miasto prowadzi także bieżące prace utrzymaniowe. Obejmują one malowanie oznakowania poziomego w dzielnicach Szopienice, Janów, Ligota, Panewniki i Piotrowice, a także odświeżanie oznakowania w centrum i Brynowie. W rejonie skrzyżowania ul. Kościuszki z ul. Ceglaną przygotowano miejsce pod piąty w Katowicach licznik rowerowy.

Rozwój katowickiej sieci rowerowej
Obecnie długość infrastruktury rowerowej w mieście przekracza 200 km. W 2024 roku Katowice przeznaczyły na inwestycje rowerowe ponad 29 mln zł, co pozwoliło wydłużyć sieć o dodatkowe 12 km. Powstały m.in. odcinki przy ul. Granicznej i pierwsza w mieście velostrada o długości 4,4 km, łącząca Brynów, Muchowiec i Giszowiec.
Trwają również prace przy budowie prawie kilometrowej trasy wzdłuż ul. Morawa – między ul. Sosnowiecką a ul. Brynicy. Koszt inwestycji to około 3,7 mln zł. W ramach zadania powstanie droga rowerowa, drogi pieszo–rowerowe, doświetlenie przejść i przejazdów, chodniki oraz kanał technologiczny. Zakończenie robót przewidziano na koniec 2025 roku.

Finansowanie z funduszy unijnych
Budowa infrastruktury przy ul. Francuskiej i ul. Morawa jest realizowana w ramach projektu „Katowicka Infrastruktura Rowerowa – Wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej”. Przedsięwzięcie otrzymało dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021–2027, w ramach priorytetu „Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności” i działania „Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT”.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz