Katowice inwestują w ekologiczne autobusy. Oferty na dostawę 15 nowych pojazdów zasilanych gazem CNG

Oznaczenie autobusu fot. KAW
Katowice przygotowują się do zakupu 15 nowoczesnych autobusów zasilanych gazem CNG, które mają ograniczyć emisję dwutlenku węgla o około 25 procent w porównaniu z pojazdami obecnie wycofywanymi z eksploatacji. W przetargu ogłoszonym przez PKM Katowice swoje oferty złożyły trzy firmy. Zakup, warty blisko 32 mln zł, jest współfinansowany ze środków Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021–2027 i stanowi część miejskiej strategii modernizacji taboru.
Przetarg na zakup 15 autobusów
Przetarg na nowe autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG) został podzielony na dwie części – pięć pojazdów przegubowych i dziesięć jednoczłonowych. PKM Katowice zabezpieczył na ten cel prawie 32 mln zł. W przypadku autobusów przegubowych wpłynęły dwie oferty, obie przekraczające dostępny budżet. W drugiej części postępowania, dotyczącej pojazdów jednoczłonowych, złożono trzy oferty, z których jedna mieści się w planowanych kosztach.
Wszystkie oferty są obecnie analizowane pod względem formalno-prawnym. Po wyborze wykonawcy firma będzie miała 20 miesięcy na dostarczenie pojazdów. Zakup zostanie w dużej części sfinansowany z funduszy unijnych – blisko 22 mln zł pochodzić będzie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027, w priorytecie dotyczącym zrównoważonej mobilności.
Nowoczesne silniki i niska emisja
Nowe autobusy będą wyposażone w silniki spełniające normy emisji spalin Euro 6, co pozwoli ograniczyć wpływ transportu miejskiego na środowisko. Zbiorniki gazu umożliwią pokonanie ponad 450 kilometrów na jednym tankowaniu, co zwiększy zasięg pojazdów i ograniczy konieczność częstego uzupełniania paliwa.
Każdy z pięciu autobusów przegubowych ma pomieścić około 120 pasażerów, natomiast krótsze – co najmniej 80 osób. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w automatyczne skrzynie biegów z oprogramowaniem optymalizującym zużycie paliwa oraz systemy wspierające hamowanie i przyspieszanie, co poprawi płynność jazdy i bezpieczeństwo pasażerów.
Komfort i dostępność dla wszystkich
Nowe autobusy PKM Katowice będą w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zastosowane zostaną niskie podłogi, rampy wjazdowe oraz system „przyklęku”, który obniża wysokość wejścia. W dłuższych autobusach znajdzie się co najmniej 12 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi, a w krótszych – minimum 6.
Dla osób niedowidzących przewidziano przyciski z oznaczeniami w alfabecie Braille’a, a w pojeździe znajdą się specjalnie wydzielone miejsca do przewozu wózków dziecięcych, inwalidzkich i rowerów, zabezpieczone pasami bezpieczeństwa.
Komfort podróży zapewnią automatyczne systemy klimatyzacji i ogrzewania sterowane czujnikami temperatury, gniazda USB, dostęp do sieci Wi-Fi oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej prezentujący trasę i kolejne przystanki.
Bezpieczeństwo pasażerów i kierowców
Duży nacisk położono na kwestie bezpieczeństwa. Autobusy zostaną wyposażone w system monitoringu obejmujący wnętrze i otoczenie pojazdu. Dodatkowo każdy kierowca będzie przechodził automatyczną kontrolę trzeźwości przed rozpoczęciem pracy. W przypadku wykrycia alkoholu silnik nie uruchomi się, a informacja natychmiast trafi do dyspozytora.
Takie rozwiązania mają zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów i poprawić kontrolę nad codziennym funkcjonowaniem taboru.
Zróżnicowany tabor PKM Katowice
Jak podkreśla Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice, inwestycje w różne rodzaje napędów pozwalają utrzymać wysoki standard usług:
– Regularna wymiana taboru pozwala utrzymać wysoki standard świadczonych usług. Średni wiek naszych autobusów to obecnie osiem lat. Aby utrzymać ten wynik i jednocześnie zwiększać elastyczność działania, inwestujemy w różne typy napędów – elektryczny, hybrydowy i gazowy – wyjaśnia prezes.
Obecnie PKM Katowice dysponuje 246 autobusami, z czego 28 zasilanych jest energią elektryczną, a 8 – gazem CNG. Ponad połowa pojazdów spalinowych spełnia najwyższe normy emisji spalin, a we flocie znajdują się również 22 autobusy hybrydowe, łączące silnik elektryczny i konwencjonalny.
Strategia ekologicznego transportu
Prezydent Katowic Marcin Krupa podkreśla, że modernizacja taboru to jeden z kluczowych elementów polityki transportowej miasta.
– Inwestowanie w nowoczesny tabor to jeden z filarów polityki transportowej Katowic. Chcemy, aby podróżowanie autobusami po naszym mieście było wygodne, a jednocześnie przyjazne środowisku – mówi Krupa.
W ostatnich latach do floty PKM Katowice trafiły 22 autobusy hybrydowe i 8 pojazdów zasilanych gazem, a w realizacji jest również rekordowe zamówienie na 30 autobusów elektrycznych o wartości 117 mln zł. Dostawy tych pojazdów zostały podzielone na dwie tury i mają zakończyć się w połowie przyszłego roku.
Nowe autobusy CNG stanowią kolejny krok w kierunku zrównoważonego transportu publicznego w Katowicach. Połączenie środków unijnych z miejską strategią inwestycyjną pozwala stopniowo ograniczać emisję spalin, poprawiać komfort podróży i zwiększać bezpieczeństwo pasażerów.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz