Katowice inwestują w bezpieczeństwo pieszych: ponad 260 przejść doświetlonych w ciągu pięciu lat

ul. Jankego w Katowicach fot KAW
W Katowicach trwa konsekwentna realizacja działań poprawiających bezpieczeństwo pieszych. Od 2020 roku doświetlono 268 przejść, a tylko w 2025 roku zrealizowano 53 takie zadania. Miasto łączy modernizację infrastruktury z edukacją i współpracą z mieszkańcami, co przekłada się na spadek liczby wypadków z udziałem pieszych o ponad 60% w ostatniej dekadzie.
Bezpieczniejsze przejścia dzięki doświetleniu
Doświetlanie przejść dla pieszych to element programu realizowanego w ramach umowy z mieszkańcami przez prezydenta Marcina Krupę. Celem jest poprawa widoczności pieszych w miejscach o wzmożonym ruchu, zwłaszcza jesienią i zimą, gdy warunki pogodowe utrudniają kierowcom dostrzeżenie osób przechodzących przez jezdnię.
Jak podkreśla Marcin Krupa, działania miasta nie ograniczają się do pojedynczych inwestycji. Obejmują także oznakowanie poziome w rejonie szkół oraz edukację najmłodszych w ramach programów takich jak „Katowice Motorem Bezpieczeństwa”. W 2025 roku Miejski Zarząd Ulic i Mostów (MZUiM) wykonał doświetlenie 53 przejść za prawie 2 mln zł, a prace będą kontynuowane.
Nowe oświetlenie pojawiło się m.in. przy ulicach Goetla, Bohdanowicza, Krasińskiego, Gliwickiej, Słonecznej, Kochanowskiego i Kopernika. Te lokalizacje zostały wskazane jako szczególnie uczęszczane przez pieszych, w tym dzieci i osoby starsze.
Modernizacja oświetlenia ulicznego
Równolegle z doświetlaniem przejść miasto prowadzi modernizację oświetlenia ulicznego. Od 2016 roku ponad 1,8 tys. punktów świetlnych zostało wyposażonych w nowoczesne oprawy LED, które dają jaśniejsze, bardziej skupione światło i zużywają mniej energii.
W 2025 roku wymieniono kolejne 52 punkty, głównie w Śródmieściu, Kostuchnie, Giszowcu, Dębie, Brynowie oraz na osiedlu Paderewskiego. Modernizacja wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale również na niższe koszty utrzymania miejskiej infrastruktury.
Nowe rozwiązania konstrukcyjne przy przejściach
Bezpieczeństwo pieszych poprawiają także zmiany konstrukcyjne i organizacyjne w rejonie przejść. W wielu miejscach wyniesiono nawierzchnię do poziomu chodnika lub zbudowano azyle, które skracają dystans do pokonania i zmniejszają ryzyko potrąceń.
Dyrektor MZUiM, Piotr Handwerker, wyjaśnia, że takie działania wymuszają na kierowcach redukcję prędkości. W tym roku nowe sygnalizacje świetlne pojawiły się przy siedmiu przejściach, w tym na ulicach Kruczej, Brynowskiej – Parkowej oraz Armii Krajowej.
W Katowicach działa też pięć tzw. inteligentnych przejść, które dzięki czujnikom ruchu i dynamicznym systemom ostrzegawczym sygnalizują obecność pieszego. Takie rozwiązania funkcjonują m.in. przy ul. Granicznej, Le Ronda i Grota Roweckiego.
Trwałe oznakowanie i lepsza widoczność
W ostatnich dwóch latach MZUiM zmodernizował wszystkie przejścia w pobliżu katowickich szkół, stosując technologię mas chemoutwardzalnych, zapewniającą większą trwałość i odblaskowość oznakowania. Grubsza warstwa farby zwiększa widoczność i ogranicza poślizgi w czasie deszczu i mrozu.
W 2025 roku wykonano 30 dużych piktogramów „Uwaga dzieci” oraz 40 napisów „Szkoła” w technologii termoplastycznej. Takie oznaczenia pojawiły się m.in. przy ulicach Wróblewskiego, Oswobodzenia i Lwowskiej. Celem jest trwałe wyróżnienie stref szkolnych i zwiększenie czujności kierowców w ich rejonie.
Współpraca z mieszkańcami i służbami
Poprawa bezpieczeństwa to również efekt współpracy z mieszkańcami, Policją i Strażą Miejską. Mieszkańcy Katowic aktywnie zgłaszają potrzebę montażu wyświetlaczy prędkości, które informują kierowców o przekroczeniu dozwolonego limitu. W mieście działa już 28 takich urządzeń, m.in. przy ulicach Dębowej, Agnieszki, Wantuły i Wróblewskiego.
Kolejne wyświetlacze powstają w ramach budżetu obywatelskiego, co pozwala lepiej dopasować inwestycje do realnych potrzeb dzielnic. W 2025 roku odbyło się ponad 30 spotkań i wizji lokalnych z udziałem służb i rad dzielnic, podczas których analizowano miejsca wymagające poprawy.
Nie wszystkie interwencje wymagają dużych środków finansowych. Często wystarczy zmiana oznakowania, korekta czasu sygnalizacji lub przycięcie zieleni, by poprawić widoczność pieszych w rejonie przejścia.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).









Dodaj komentarz