Jechał „na magnesie” i zignorował znak „stop”
7 września patrol Inspekcji Transportu Drogowego na terenie Ostrowca Świętokrzyskiego zareagował na nietypowe zachowanie kierowcy polskiego ciągnika siodłowego z przyczepą. Sytuacją, która przyciągnęła ich uwagę, była niezgodność z przepisami ruchu drogowego – kierowca zignorował znak “stop” (B-20).
W trakcie rutynowych czynności kontrolnych inspektorzy ujawnili, że kierowca, będący jednocześnie właścicielem firmy transportowej, dokonywał nielegalnych wpisów na tachografie oraz karcie kierowcy. Zamiast rzeczywistego czasu jazdy, rejestrował fikcyjne okresy odpoczynku. Manipulacje tymczasem trwały od momentu rozpoczęcia dziennego okresu pracy kierowcy aż do momentu zatrzymania go do kontroli przez inspektorów ITD.
W celu wyjaśnienia sprawy, inspektorzy nakazali odpięcie naczepy od ciągnika siodłowego. Okazało się, że do czujnika impulsów ruchu pojazdu ciężarowego był przyczepiony magnes, owinięty czarną tkaniną. Ten przedmiot zakłócał prawidłowe działanie tachografu, który jest niezbędny do dokładnego monitorowania czasu pracy kierowcy oraz zachowania odpowiednich norm bezpieczeństwa.
W wyniku przeprowadzonej kontroli, kierowca stracił prawo jazdy na najbliższe trzy miesiące, a także otrzymał mandat karny za ignorowanie znaku “stop”. Niemniej jednak, te sankcje to tylko początek konsekwencji. Wobec przedsiębiorcy, który dopuścił się ingerencji w pracę tachografu, zostanie wszczęte postępowanie zgodnie z Ustawą o Transporcie Drogowym. Odpowiedzialność prawna może sięgać nie tylko sankcji finansowych, ale również konsekwencji karnej zgodnie z kodeksem karnym. Nielegalna ingerencja w działanie tachografu oraz drogomierza pojazdu jest uznawana za przestępstwo.
Kierowca został przekazany miejscowej jednostce Policji, która będzie kontynuować dalsze czynności w tej sprawie. Incydent ten przypomina o znaczeniu przestrzegania przepisów drogowych i konieczności rzetelnego prowadzenia dokumentacji dotyczącej czasu pracy kierowcy w sektorze transportu drogowego.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).