Jak pandemia wpłynęła na odpowiedzialność społeczną klubów Fortuny 1 Ligi?
Fundacja Institute for Sport Governance przeprowadziła analizę odpowiedzialności społecznej klubów Fortuny 1 Ligi za sezon 2020/21. Badanie dotyczyło okresu pandemii a celem było w nim zrozumienie, jak zmieniła się odpowiedzialność klubów w tym specyficznym okresie.
Analiza dotyczyła trzech obszarów odpowiedzialności: społeczeństwa, środowiska i rządzenia. W obszarze społeczeństwa pozytywnie wyróżniały się Chrobry Głogów (z flagowym projektem Trener Osiedlowy), Arka Gdynia i oraz GKS Bełchatów. W obszarze środowiska najlepsze oceny otrzymały Chrobry Głogów, GKS Bełchatów i Resovia Rzeszów. W obszarze rządzenia wyróżniającą ocenę uzyskała Miedź Legnica, jak również GKS Bełchatów i Zagłębie Sosnowiec.
Warto zaznaczyć, że pandemia znacznie ograniczyła inicjatywy klubów w obszarze społecznym. Szczególnie dotyczyło to współpracy ze szkołami, przedszkolami czy działań dobroczynnych w swojej społeczności, przez których pryzmat część klubów patrzy na swoją odpowiedzialność. Na kluby spadły też istotne obowiązki w obszarze, w którym wcześniej nie działały. Niektóre z nich to zadbanie o przestrzeganie regulacji dotyczących udziału w wydarzeniu sportowym, informowanie o aktualnych warunkach udziału w wydarzeniach, zapewnienie dostępu do środków dezynfekcji. Jak wskazywali przedstawiciele klubów, pandemia zmieniła spojrzenie w klubie na bezpieczeństwo zdrowotne. Ta prozdrowotna rola klubu przenosiła się czasami na interakcje z kibicami np. zawodnicy Bruk-Bet Termalica Nieciecza informowali w swoich filmach o tym, jak dbać o zdrowie.
Niektóre z klubów Fortuny 1 Ligi (szczególnie w pierwszej fazie) wyrosły w na lokalne centra wsparcia tych na pierwszej linii walki z pandemią, co wynikało z: a) wcześniejszej współpracy ze znaczą grupą lokalnych interesariuszy (firm, organizacji pozarządowych czy jednostek samorządu terytorialnego), dla których klub jest naturalnym partnerem do działań z zakresu CSR, komunikacji czy marketingu; b) energii kibiców, spontanicznie podejmujących działania, również we współpracy z klubem.
Pandemia wymogła też na klubach intensywniejsze zaangażowanie w relacje z kibicami, poza bezpośrednim kontaktem. Większa część interakcji z klubami odbywa się w sieci. Kluby wzmocniły swoją obecność w Internecie, co wiąże się z potencjalnym naciskiem na ich transparentność czy ogólniejszą – jakość komunikacji. Większa obecność w sieci to również większy zasięg klubów w mediach i ewentualny wpływ społeczny ich działań.
Cały raport dostępny jest TUTAJ.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).