Jak lubią bawić się Polacy? Wyniki badania
Rozrywki z dreszczykiem emocji, sporty ekstremalne oraz kreatywne aktywności to preferowane obecnie formy spędzania czasu wolnego wielu Polaków. Mocną pozycję zajmuje także sport. Na kolejnych miejscach znajdują się rozrywki związane z kulturą, relaksem i kulinariami. Zdaniem 34% zapytanych Polaków w dzisiejszych czasach kluczową rolą rozrywki jest dostarczanie emocji i dodawanie energii. Według 31% respondentów najważniejsze jest odstresowanie i relaks.
Serwis Prezentmarzeń zrealizował w kwietniu br. badanie „Potrzeby i oczekiwania Polaków w obszarze aktywności fizycznej i rozrywki”, aby sprawdzić jak w ciągu ostatnich 2 latach zmieniły się preferencje w spędzaniu czasu wolnego w Polsce. Wyniki pokazały, że Polacy po pandemii chcą aktywniej wypoczywać i szukają nowych, ciekawych pomysłów w tym obszarze.
Motywacja do poszukiwania nowych form spędzania czasu wolnego wynika głównie z chęci zdobywania nowych doświadczeń – jak twierdzi 57% uczestników badania. Z kolei 15% zapytanych argumentuje te poszukiwania niechęcią do rutyny i nudy. Według 38% respondentów po okresie pandemii, izolacji i pasywnego wypoczynku, obecnie chcemy żyć aktywniej i ciekawiej. Według co czwartego zapytanego aktualnie jesteśmy odważniejsi w realizacji swoich potrzeb w obszarze rozrywki, stąd większa chęć do próbowania sportów ekstremalnych. W opinii 23% ankietowanych, jesteśmy po ostatnich 2 trudnych latach bardziej zdeterminowani, aby zadbać o jakość czasu wolnego.
Zmianę w nastawieniu Polaków do realizowanych aktywności i rozrywek widać w dokonywanych wyborach preferowanych form spędzania czasu wolnego. Zdaniem 27% respondentów badania, Polacy obecnie szukają rozrywki z dreszczykiem emocji, które oferują na przykład sporty ekstremalne. Według 23% ankietowanych Polacy wybierają rozrywki kreatywne, na przykład warsztaty fotografii, renowacji mebli czy tańca. W opinii 18% zapytanych wolą głównie rozrywki powiązane ze sportem i aktywnością fizyczną.
Ostatnie 2 lata funkcjonowania w pandemii zmieniło wiele obszarów naszego codziennego życia. Sprawiło jednak, że poczuliśmy większą potrzebę aktywnego spędzania czasu oraz realizacji swoich pasji i marzeń bez odkładania ich na później. Wyniki naszego badania pokazały, że Polacy nie tylko nie chcą rezygnować ze swoich zainteresowań, ale szukają nowych pomysłów na wypoczynek. Wykazują się także dużą determinacją w rozwijaniu pasji i próbowaniu nowych aktywności, a nawet sportów ekstremalnych. – komentuje Aleksandra Bromblik z serwisu Prezentmarzeń.
Ile Polacy wydają obecnie na rozrywkę?
Jak wynika z badania zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń, 49% zapytanych Polaków jest skłonna wydać na rozrywkę od 100 do 300 zł miesięcznie. Kwotą od 300 do 500 zł miesięcznie dysponuje 18% respondentów, a powyżej 500 zł 14% zapytanych. Najmniejszy budżet na rozrywkę, bo do 100 zł miesięcznie ma do dyspozycji 19% zapytanych Polaków. Zdaniem co trzeciego respondenta jesteśmy jako klienci w obszarze rozrywki coraz bardziej świadomi swoich potrzeb i praw. Według co piątego ankietowanego, Polacy są wymagającymi klientami w branży czasu wolnego, którzy oczekują coraz wyższej jakości usług. Co ciekawe tylko 12% zapytanych Polaków twierdzi, że w pierwszej kolejności przy wyborze preferowanej rozrywki zwracamy uwagę na cenę.
W wyborze ulubionych form rozrywki ogranicza nas tylko jak twierdzi 36% zapytanych Polaków brak czasu wolnego i nadmiar codziennych obowiązków. Zdaniem 32% respondentów niestety jest to zasobność portfela. Jeśli już dysponujemy wolnym czasem to chętnie przeznaczamy go na miejskie rozrywki, począwszy od wypadów do kawiarni i restauracji, po bardziej kreatywne i aktywne formy wypoczynku, jak na przykład wypady z przyjaciółmi do escape roomu czy wizyty w parku trampolin. Chętnie również wypoczywamy uprawiając sport i rozwijając swoje pasje i zainteresowania, związane na przykład z tańcem czy fotografią. Tylko 11% zapytanych Polaków przyznaje, że czas wolny przeznacza na pasywny relaks.
Ostatnie 2 lata, gdy funkcjonowaliśmy z dużym ograniczeniem możliwości aktywnego spędzania czasu i korzystania z ciekawych rozwiązań, jakie daje współczesna rozrywka, staramy się teraz nadrobić. Jak pokazało badanie „Potrzeby i oczekiwania Polaków w obszarze aktywności fizycznej i rozrywki” aż 72% z nas poszukuje obecnie nowych pomysłów na wypoczynek.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).