Innowacyjna biodegradowalna trawa od polskich naukowców – nowy wynalazek CBRTP
Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu – niezależne, komercyjne centrum R&D, działające od 10 lat wkrótce wprowadzi do sprzedaży swój pierwszy w pełni autorski wynalazek – biodegradowalną trawę z rolki. To jedyna tego typu technologia na świecie. CBRTP specjalizuje się w tworzeniu unikatowych rozwiązań, które jeszcze nie funkcjonują na rynku i wpływają na działanie wielu sektorów przemysłu.
Biodegradowalna trawa z rolki to pierwszy komercyjny projekt całościowo opracowany przez naukowców i ekspertów CBRTP. Pionierskie rozwiązanie jest początkiem nowej linii produktowej, która w znacznym stopniu ułatwi zasiew roślin.
– W trakcie prac nad jednym z naszych projektów stworzyliśmy biobójczą włókninę biodegradowalną, szybko okazało się, że materiał ten może mieć więcej zastosowań. Dostrzegając jego ogromny potencjał, postanowiliśmy gowykorzystać. Pierwszym i jak się okazało trafionym pomysłem, było zastosowanie go w zasiewie roślin. W ubiegłym roku rozpoczęliśmy testy, które przeszły nasze oczekiwania – mówi Grzegorz Putynkowski, prezes Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu.
Włóknina, z której składa się trawa, wykonana jest m.in. z polilaktydu, przyjaznego dla środowiska polimeru wytwarzanego ze skrobi kukurydzianej. Innowację opracowaną przez CBRTP cechuje pełna biodegradowalność – naturalnie rozkłada się, stanowiąc także odżywkę dla roślin, co eliminuje odpad wprowadzany do gruntu. Można ją stosować na nierównych powierzchniach i nie trzeba przysypywać warstwą ziemi. Wystarczy rozłożyć rolkę i po kilku dniach lub tygodniach (w zależności od gatunku) trawa zaczyna kiełkować. Włóknina rozpada się w ciągu roku, a do tego czasu powstrzymuje chwasty, dając trawie czas na wzrost.
– Naszą włókninę z trawą można przyciąć do potrzebnego kształtu i przymocować do podłoża biodegradowalnymi szpilkami tak, aby nie była podwiewana przez wiatr. Włóknina zapobiega również wydziobywaniu nasion przez ptaki, a także wymywaniu ich przez wodę. Do tego daje bardzo równomierny rozkład nasion na całej powierzchni. W tym właśnie zakresie jest to milowy krok w stosunku do zasiewu samymi nasionami, gdzie powyższe trudności występują. Oczywiście pamiętamy o tym, że gleby są różne i wymagają odmiennego przygotowania. Z tego powodu w pierwszej kolejności do sprzedaży wprowadzimy trawę uniwersalną – wyjaśnia Grzegorz Putynkowski.
Rozwiązanie CBRTP będzie pierwszym produktem linii Floro Garden. W przyszłości firma planuje rozwijać markę, wprowadzając do niej inne gatunki traw, kwiatów i warzyw. W biodegradowalnej włókninie ukryte zostaną także nasiona innych roślin, co znacznie ułatwi zakładanie upraw np. w przydomowych ogródkach. Rozpoczęcie sprzedaży biodegradowalnej trawy planowane jest wiosną tego roku.
Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu generuje bieżące przychody z realizacji projektów i sprzedaży usług doradczych i R&D oraz długoterminowe z tytułu licencji lub sprzedaży praw do zaprojektowanych rozwiązań lub wynalazków. W ciągu 10 lat działalności CBRTP zrealizowało ponad 20 projektów, a wartość bieżącego pipeline’u wynosi 130 mln zł.
Z danych firmy Statista wynika, że wartość sprzedaży globalnego rynku sprzętu i artykułów ogrodniczych wyniesie blisko 130 miliardów dolarów w 2024 r. Z kolei światowy rynek trawników i ogrodów ma wygenerować w br. przychody w wysokości 0,35 biliona dolarów.
***
O CBRTP:
Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu to hub R&D dla przemysłu. To niezależne, komercyjne centrum R&D działające od 2013 r. Spółka zarządza również funduszem VC Link, który inwestuje w obszarach inżynierii materiałowej, energetyki, automatyzacji i robotyzacji przemysłu. Firma prowadzi także działalność projektowania, budowy oraz eksploatacji przemysłowych farm fotowoltaicznych. Zatrudnia i współpracuje z łącznie ponad 80 wysokiej klasy specjalistami, a łączna wartość jej portfolio projektów przekracza 248 mln zł.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).