Ile mieszkań sprzedali deweloperzy w pierwszej połowie 2025?

Warszawski Swit Home Invest
Jakie wyniki sprzedaży odnotowały firmy deweloperskie w pierwszym półroczu 2025 roku? Jak podsumowanie pierwszych sześciu miesięcy tego roku wypada w porównaniu z rezultatami uzyskanymi w 2024 roku? Jakie czynniki rzutowały na tegoroczną sprzedaż mieszkań? Jakie uwarunkowania kształtują popyt? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.
Tomasz Kaleta, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu w Develii
W pierwszej połowie 2025 roku osiągnęliśmy wyniki sprzedażowe nieco powyżej zakładanych celów. Sprzedaliśmy 1699 mieszkań na podstawie umów deweloperskich i przedwstępnych wobec 1949 w analogicznym okresie ubiegłego roku i przekazaliśmy klientom 1193 lokale – o 13 proc. więcej niż przed rokiem.
Po pierwszym półroczu podtrzymujemy nasz cel sprzedażowy na ten rok na poziomie 3100-3300 mieszkań. Dążymy także do przekazania 2900-3100 lokali, co pozwoliłoby nam przekroczyć rekordową dotychczas liczbę 2865 mieszkań przekazanych w 2024 roku. Plany te nie uwzględniają przejęcia Bouygues Immobilier Polska, które znacząco zwiększyło nasz potencjał sprzedażowy w kolejnych latach.
W pierwszym półroczu br. na sprzedaż miały wpływ przede wszystkim czynniki makroekonomiczne, w tym utrzymujące się, wysokie koszty kredytów, ograniczające ich dostępność oraz brak programów wsparcia zakupu mieszkań. Z optymizmem patrzymy na drugą połowę roku, spodziewając się dalszej stabilizacji rynku oraz wzrostu aktywności klientów w następstwie obniżek stóp procentowych.
Zbigniew Juroszek, prezes zarządu Atal
W pierwszym półroczu 2025 roku zawarliśmy 735 umów deweloperskich i przedwstępnych. Na obecną sytuację wpływ ma przede wszystkim wciąż bardzo drogi kredyt hipoteczny. Wynik za H1 jest poniżej naszego potencjału. Brak nowego programu wsparcia w połączeniu z kolejnymi obniżkami stóp procentowych będą powoli przekładać się na wzrost kontraktacji. Klienci nie będą dalej czekać na realizację obietnic wyborczych i zaczną decydować się na finalizację zakupów nieruchomości.
Andrzej Gutowski, dyrektor Sprzedaży Ronson Development
W pierwszym półroczu 2025 roku sprzedaliśmy łącznie 183 lokale. Choć wynik ten był nieco niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku to odzwierciedlał naszą, ograniczoną podaż i ostrożne podejście firmy do niepewnej wówczas sytuacji na rynku mieszkaniowym. Wyczekiwaliśmy na odpowiedni moment, aby dostosować naszą strategię sprzedażową do realiów rynkowych i jednocześnie przygotować się na ewentualne ożywienie.
Dlatego też kiedy doszło do obniżek stóp procentowych, a szczególnie tej drugiej pojawił się wyraźniejszy impuls do zwiększenia aktywności inwestycyjnej. W odpowiedzi na sygnały poprawy koniunktury zdecydowaliśmy się uruchomić nowe projekty mieszkaniowe we Wrocławiu, Poznaniu oraz Szczecinie. Spodziewamy się, że drugie półrocze będzie mocniejsze pod kątem sprzedaży.
Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic
W pierwszym półroczu br. odnotowaliśmy niewielki sadek sprzedaży. Co nie jest zaskakujące wobec niskiego, realnego popytu i wzrostu podaży związanej z zapowiedziami rządowego programu dopłat do kredytów. Na spadek podaży, poza utrzymującymi się wysokimi stopami procentowymi miał też wpływ spadek popytu inwestycyjnego. Gros klientów indywidulanych inwestujących w nieruchomości przeniosła się na rynek hiszpański, portugalski, a nawet bułgarski ze względu na obawy związane z wojną, ale także spadek zysków spowodowany zahamowaniem wzrostu cen.
Janusz Miller, dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Home Invest
W pierwszym półroczu 2025 roku podpisaliśmy ponad dwieście nowych umów z klientami. W porównaniu do analogicznego okresu z 2024 roku oznacza to wzrost o około 64 proc. Natomiast względem drugiej połowy 2024 roku, ilość umów w pierwszym półroczu 2025 roku była wyższa o 41 proc., co potwierdza dynamiczny rozwój firmy. Szczególnie na tym tle wyróżnia się drugi kwartał 2025 roku, w którym liczba transakcji osiągnęła jeden z najwyższych wyników w naszej dwudziestoletniej historii.
Głównymi czynnikami napędzającymi sprzedaż w pierwszym półroczu 2025 roku były atrakcyjna oferta i projekty deweloperskie, które odpowiadały na zróżnicowane potrzeby klientów, od mieszkań kompaktowych po przestronne apartamenty. Kluczową rolę odegrała także wysoka skuteczność zespołu sprzedażowego i marketingowego. Sprzyjające warunki rynkowe, w tym stabilizacja cen nieruchomości i poprawa dostępności kredytów hipotecznych, co dodatkowo zachęcało klientów do podejmowania decyzji zakupowych.
Wprowadzenie nowych inwestycji w atrakcyjnych lokalizacjach oraz elastyczne podejście do oferty, obejmujące różne segmenty cenowe, pozwoliło dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Planujemy kontynuować dynamiczny rozwój, koncentrując się na dalszym poszerzaniu portfolio oraz dostosowywaniu oferty do zmieniających się oczekiwań rynku. Wyniki pierwszego półrocza 2025 roku potwierdzają, że przyjęta strategia przynosi wymierne efekty, a firma umacnia swoją pozycję na rynku deweloperskim.
Mirosław Bednarek, Regional Business Director, prezes zarządu Matexi Polska
W drugim kwartale bieżącego roku zaobserwowaliśmy wzrost aktywności klientów. Było to spowodowane pierwszą obniżką stóp procentowych, ale w naszej ocenie również tym, że część z nich przestała oczekiwać na program rządowy. Cieszy nas również pozytywna reakcja klientów na nowe projekty, co jest potwierdzeniem słuszności naszej strategii produktowej opartej o bardzo dobrą lokalizację i jakość realizacji inwestycji. W drugim kwartale br. zawarliśmy z klientami łącznie 99 umów deweloperskich, w tym 78 w Warszawie oraz 21 w Krakowie. Oznacza to wzrost o blisko 40 proc., zarówno względem pierwszego kwartału br., kiedy sprzedaż wyniosła 71 mieszkań oraz analogicznego okresu poprzedniego roku, kiedy zakontraktowaliśmy 72 lokale.
Narastająco w pierwszej połowie roku sprzedanych zostało łącznie 170 mieszkań, 121 w Warszawie oraz 49 w Krakowie i był to wynik na zbliżonym poziomie względem porównywalnego okresu poprzedniego roku.
Mariusz Gajżewski, Head of Sales, Marketing and Communication BPI Real Estate Poland
W pierwszym półroczu 2025 roku odnotowaliśmy stabilny i satysfakcjonujący poziom sprzedaży, utrzymujący się na zbliżonym poziomie do drugiej połowy 2024 roku. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, zauważalny jest wzrost liczby zawartych umów, co zawdzięczamy przede wszystkim oferowaniu mieszkań w ukończonych inwestycjach w atrakcyjnych lokalizacjach. Sprzedaż gotowego do zamieszkania budynku charakteryzuje się dużo większą dynamiką niż na początku budowy, kiedy klientom oferowana jest przysłowiowa „dziura w ziemi”. Widzimy też przyspieszenie decyzji zakupowych wśród klientów, którzy wcześniej interesowali się naszymi projektami, ale wstrzymywali się z decyzją.
Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper
W pierwszym półroczu 2025 roku zakontraktowaliśmy 65 mieszkań. Dla porównania, w analogicznym okresie 2024 roku było to 115 lokali. W ujęciu półrocznym widoczna jest natomiast poprawa, gdyż w drugiej połowie 2024 roku sprzedaliśmy 42 lokale. Największy wpływ na wyniki sprzedaży miały bardzo drogie kredyty hipoteczne i brak wystarczającej zdolności kredytowej, które skutecznie blokowały dużą część potencjalnych nabywców przed zakupem nieruchomości. Stąd też większość naszych klientów stanowiły osoby dysponujące gotówką, kupujące duże mieszkania na własne potrzeby.
Majowa obniżka stóp procentowych pozytywnie wpłynęła na nastroje klientów, ale jej skala była zbyt mała, by istotnie zwiększyć dostępność kredytów hipotecznych, a tym samym realnie przełożyć się na wzrost sprzedaży mieszkań. Mimo to dostrzegamy pierwsze oznaki ożywienia oraz stopniową poprawę zdolności kredytowej wśród naszych klientów. Decyzje zakupowe nadal jednak podejmowane są z dużą ostrożnością. Realną poprawę w drugiej połowie roku może przynieść dalszy spadek stóp procentowych połączony z ustabilizowaniem polityki banków w zakresie marż kredytowych.
Wówczas można spodziewać się wyraźniejszego wzrostu aktywności potencjalnych nabywców. Jeśli sytuacja klientów ulegnie wystarczającej poprawie, będziemy mogli odpowiedzieć na nią, wprowadzając do oferty przygotowywane przez firmę wrocławskie inwestycje.
Joanna Chojecka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Grupie Robyg
W pierwszym półroczu 2025 roku Grupa TAG podpisała ponad 1080 umów przedwstępnych i deweloperskich oraz dodatkowo około 160 umów rezerwacyjnych, które pozostały do sfinalizowania jako deweloperskie wkrótce. Robyg podpisał około 960 umów przedwstępnych i deweloperskich oraz około 160 umów rezerwacyjnych.
Grupa TAG w H1 2025 zrealizowała i rozpoznała w przychodach ponad 640 lokali. 516 mieszkań zostało przekazanych klientom, a ponad 130 lokali wprowadzono na wynajem. Robyg zrealizował i przekazał klientom ponad 460 lokali. Łącznie w H1 2025 Grupa TAG w Polsce miała w budowie ponad 7400 mieszkań i lokali komercyjnych. Portfolio mieszkań na wynajem Grupy wyniosło 3350 lokali. Aktualnie w ofercie Robyg ma blisko 1950 lokali.
W 2025 roku Grupa planuje sprzedaż na poziomie 2800 mieszkań oraz zwiększenie portfela lokali na wynajem do ponad 3600 lokali. Do 2028 roku Grupa TAG planuje osiągnąć w Polsce poziom 10.000 lokali w ofercie na wynajem. Ponadto, Grupa rozbudowuje bank ziemi, który obejmuje potencjał budowy około 28.000 lokali w całej Polsce i szuka możliwości inwestycyjnych w nowe grunty. Wyznaczamy także nowe trendy na rynku nieruchomości, wprowadzając instytucję rzecznika klienta.
Pierwsze półrocze 2025 roku pokazuje optymistyczne trendy na rynku nieruchomości mieszkaniowych. Ostatnie obniżki stóp procentowych mają duże znaczenie, to ważny sygnał dla rynku, że trend kosztów finansowania może się odwracać lub stabilizować. Choć sama zmiana nie była duża i nie przełożyła się jeszcze na drastyczny spadek kosztu kredytu to z perspektywy klientów istotne było to, że kierunek został jasno zarysowany. Wzrosło poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności, co od razu wpłynęło na wzrost aktywności zakupowej. Wzrosła też wyraźnie zdolność kredytowa klientów, co ma kluczowe znaczenie dla decyzji zakupowych.
Zauważyliśmy już pewne ożywienie. Klienci częściej wracają do rozmów, które wcześniej wstrzymali z powodu niepewności finansowej. Dodatkowo rośnie zainteresowanie ofertą w przedziale cenowym odpowiadającym nowej, odświeżonej zdolności kredytowej. Widzimy też wzrost aktywności nie tylko po stronie klientów indywidualnych, ale również inwestorów, szczególnie tych poszukujących bezpiecznych form lokowania kapitału w mieszkaniach na wynajem. Rynek mieszkaniowy znów zaczyna być postrzegany jako stabilna przystań w czasach inflacyjnej niepewności. To ożywienie traktujemy z ostrożnym optymizmem. Popyt powoli się odbudowuje, ale tempo tego procesu będzie zależne od dalszej polityki monetarnej oraz ogólnej sytuacji makroekonomicznej.
Tomasz Czuchra, wiceprezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
W pierwszym półroczu 2025 roku Grupa Waryński zainicjowała sprzedaż mieszkań w ramach nowej inwestycji – Stacja Ligocka, zlokalizowanej w zielonej części Katowic. Ze względu na fakt, że projekt został wprowadzony do oferty w drugim kwartale br., sprzedaż znajduje się obecnie w początkowej fazie i rozwija się w sposób stopniowy.
W analogicznym okresie 2024 roku spółka nie prowadziła sprzedaży, koncentrując się na działaniach przygotowawczych, projektowych oraz formalnych, niezbędnych do uruchomienia inwestycji. W związku z tym porównania wyników sprzedażowych rok do roku, jak również względem II półrocza 2024 roku, nie są w pełni adekwatne.
Kluczowym czynnikiem wpływającym na poziom sprzedaży w pierwszych miesiącach 2025 roku było uruchomienie oferty Stacja Ligocka oraz intensyfikacja działań marketingowych i promocyjnych inwestycji. Zakładamy, że w kolejnych miesiącach roku zainteresowanie projektem, z uwagi na jego lokalizację i atrakcyjność oraz dynamika sprzedaży będzie systematycznie wzrastać.
Damian Tomasik, prezes Alter Investment
W pierwszym półroczu 2025 roku odnotowaliśmy wzrost zainteresowania gruntami inwestycyjnymi, co przełożyło się na dobre wyniki sprzedaży w porównaniu do drugiej połowy 2024 roku. Kluczowym czynnikiem wpływającym na wyniki była większa dostępność finansowania oraz powrót optymizmu wśród inwestorów, w szczególności w segmencie PRS i zabudowie jednorodzinnej, co potwierdza skuteczność naszej strategii skoncentrowanej na gruntach w atrakcyjnych lokalizacjach z potencjałem urbanistycznym.
Renata Mc Cabe – Kudla, Country Manager w Grupo Lar Polska
Jesteśmy w okresie przejściowym, w którym zakończyliśmy sprzedaż w dwóch projektach i czekamy na wprowadzenie kolejnych.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz