Jakimi wynikami firmy deweloperskie zamknęły 2024 rok? Co miało decydujący wpływ na uzyskane rezultaty? Jakie plany sprzedażowe mają firmy na ten rok? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.
Tomasz Kaleta, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu w Develii
Mamy za sobą kolejny rekordowy rok pod względem sprzedaży, w którym przekroczyliśmy ambitne cele i wzmocniliśmy naszą pozycję jako jednego z czołowych deweloperów w Polsce. W 2024 roku sprzedaliśmy 3197 lokali, co oznacza wzrost o 20 proc. r/r i przekazaliśmy 2865 mieszkań. Osiągnęliśmy ten rezultat głównie dzięki atrakcyjnej ofercie dostosowanej do potrzeb zróżnicowanych grup nabywców. Wkrótce zaprezentujemy nasze cele na 2025 rok, obejmujące sprzedaż i przekazania mieszkań, zgodne z długoterminową strategią rozwoju spółki.
Agnieszka Majkusiak, dyrektor sprzedaży Atal
Kluczowe dla popytu w 2024 roku okazało się najwyższe w Europie oprocentowanie hipotek, co odczuli zwłaszcza klienci poszukujący mieszkań w popularnym i średnim segmencie budownictwa mieszkaniowego. Rządowe dopłaty do kredytów hipotecznych nie były kluczowe, jednak brak rozstrzygnięć w tej sprawie było istotnym czynnikiem, wstrzymującym decyzje zakupowe w 2024 roku. Takie otoczenie nie sprzyjało wzrostowi kontrakcji i zmusiło wielu deweloperów, w tym nas, do rewizji planów w trakcie roku.
Sprzedaż r/r ostatecznie była niższa od zakładanej, jednakże należy zwrócić uwagę na bardzo wymagającą bazę porównawczą. Grupa Atal w 2024 roku zakontraktowała 2068 lokali mieszkalnych oraz usługowych. W 2023 roku liczba sprzedanych lokali wyniosła 2833, a w 2022 roku 2091.
W 2024 roku konsekwentnie realizowaliśmy założony plan inwestycyjny, inicjując około 20 nowych projektów lub ich etapów. W ten sposób budujemy szerokie i zróżnicowane portfolio mieszkań, które zaspokoi popyt w różnych fazach rynkowej koniunktury, gdyż patrzymy na rynek w dłuższej perspektywie. W 2025 roku zamierzamy kontynuować tę strategię. Zakładając obniżkę stóp w 2025 roku, a przez to poprawę zdolności kredytowej nabywców, spodziewamy się kontraktacji istotnie wyższej od ubiegłorocznej.
Cezary Grabowski, dyrektor Sprzedaży i Marketingu Bouygues Immobilier Polska
Rok 2024 zamknęliśmy bardzo dobrym wynikiem, nasze obroty wzrosły o prawie 19 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Realizowaliśmy 12 kontraktów budowlanych, ponad 600 mieszkań przekazaliśmy ich właścicielom, w samej Warszawie zabezpieczyliśmy prawie 50 tys. m2 powierzchni użytkowej pod 9 projektów. Powiększyliśmy również naszą ofertę o 7 nowych projektów, obejmujących 522 mieszkania.
W 2025 roku zaplanowaliśmy rozpoczęcie 10 kolejnych inwestycji, co przełoży się na ponad 1000 nowych lokali w naszej ofercie. Obok przedstawionych planów cały czas szukamy atrakcyjnych gruntów w dobrych lokalizacjach pod kolejne inwestycje. Obecnie skupiamy się na lokalnych rynkach, na których już działamy: w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu.
Na polskim rynku mieszkaniowym jesteśmy już od 24 lat, a w naszym portfolio mamy 73 projekty. Oddaliśmy klucze do ponad 9 800 mieszkań i lokali usługowych. Realizujemy nasze projekty w ramach długofalowej strategii rozwoju. Uważnie obserwujemy, co się dzieje na rynku i dostosowujemy nasze bieżące plany do realnej sytuacji ekonomicznej oraz wynikających z niej możliwości klientów oraz zmieniających się potrzeb.
Mirosław Bednarek, Regional Business Director, Prezes Matexi Polska
Miniony rok oceniamy pozytywnie. Wprowadziliśmy do sprzedaży pięć nowych projektów: trzy w Warszawie (Splot Wola, Żelazna 54 oraz XYZ Place) i dwa w Krakowie (Apartamenty Portowa, Takt Lirników). Mimo wymagających warunków rynkowych, związanych z wysokimi kosztami kredytów i brakiem rządowego wsparcia dla nabywców, podpisaliśmy umowy deweloperskie o łącznej wartości prawie 400 mln zł, notując jedynie 10-procentowy spadek w porównaniu do poprzedniego roku. To potwierdza stabilność naszej pozycji i zaufanie klientów do marki Matexi.
W 2025 roku zakładamy dalsze umacnianie swojej pozycji rynkowej. Przewidujemy, że proces obniżenia poziomu stóp procentowych przyniesie ożywienie na rynku pierwotnym oraz zwiększy zainteresowanie pakietowymi zakupami mieszkań ze strony funduszy działających w segmencie najmu instytucjonalnego.
Na tej podstawie szacujemy, że w tym roku podpiszemy z klientami indywidualnymi prawie 500 umów przedwstępnych i deweloperskich oraz przygotujemy do sprzedaży kolejnych ponad 400 lokali w ramach realizacji projektów dla segmentu PRS. Ten rok będzie dla nas wyjątkowy również ze względu na jubileusz 15-lecia działalności na polskim rynku.
Mariusz Gajżewski, Head of Sales, Marketing and Communication BPI Real Estate Poland
Zrealizowaliśmy założenia sprzedażowe na 2024 rok. W 2025 roku planujemy zakończyć sprzedaż wszystkich mieszkań, które mamy aktualnie w ofercie w zrealizowanych lub planowanych do zakończenia w bieżącym roku projektach. Jest to łącznie ponad 250 mieszkań w inwestycjach we Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu i Warszawie. Wkrótce rozpoczniemy też sprzedaż 101 mieszkań w inwestycji PianoForte zlokalizowanej na warszawskim Mokotowie.
Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic
Wyniki sprzedażowe były odzwierciedleniem sytuacji na rynku. Nie zrealizowaliśmy założeń sprzedażowych. W związku z tym, plany na 2025 ustaliliśmy w oparciu o wyniki uzyskane w 2024 roku.
Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper
W ubiegłym roku nastąpiło mocne hamowanie popytu, spowodowane rekordowo wysokim oprocentowaniem kredytów hipotecznych oraz oczekiwaniem klientów na wprowadzenie przez rząd nowego programu wspierającego kredytobiorców. Ze względu na niepewne otoczenie ekonomiczne oraz powiązanie nabycia ze sprzedażą już posiadanej nieruchomości, znacznie wydłużył się proces podejmowania decyzji zakupowej. Te czynniki miały swoje odzwierciedlenie w naszych wynikach sprzedaży. W 2024 roku zakontraktowaliśmy 159 mieszkań, co stanowi spadek o 77 proc. w porównaniu do 2023 roku.
Liczymy, że ten rok przyniesie odbicie na rynku. Ogromne znaczenie będą miały więc decyzje RPP w sprawie wysokości stóp procentowych oraz założenia i termin wprowadzenia nowego programu mieszkaniowego zapowiadanego przez MRiT. Nasze plany zakładają sprzedaż około 350 mieszkań. W ofercie posiadamy dużą pulę lokali różnorodnych pod kątem układów i metraży, więc od strony podażowej jesteśmy dobrze przygotowani. Pomimo załamania popytu, cały czas obserwujemy zainteresowanie oferowanymi przez nas mieszkaniami. Liczymy, że nasi klienci odzyskają możliwość zakupu za sprawą poprawy dostępności kredytów hipotecznych. My z kolei będziemy mogli przystąpić do prac nad wprowadzeniem do sprzedaży nowych lokali, gdy zasób tych gotowych z naszej oferty zacznie się kurczyć. Mamy nadzieję, że rząd i RPP dołożą starań, aby dostępność mieszkań w 2025 roku się zwiększyła.
Marcin Michalec, dyrektor zarządzający, Okam Capital
W 2024 roku osiągnęliśmy założone cele sprzedażowe, finalizując transakcje na poziomie około 500 lokali mieszkalnych. Największy udział w tym wyniku miały dwie kluczowe inwestycje: pierwszy etap warszawskiego projektu CITYFLOW oraz zakończona realizacja Strefy PROGRESS w Łodzi. Pomimo wymagającej sytuacji firma potwierdziła swoją, stabilną pozycję na rynku. Dzięki nowym zakupom gruntów, a także prowadzonym już inwestycjom, prognozujemy wzrost przychodów grupy w latach 2024-2026 do poziomu 1,7 mld zł. Odzwierciedleniem naszego sukcesu jest również wysokie, 18. miejsce Okam i rekordowy awans o ponad 40 pozycji w 6. Rankingu 100 Największych Firm Deweloperskich Magazynu Builder.
Patrząc w przyszłość, rok 2025 traktujemy jako okres strategicznego rozwoju, koncentrując się na intensywnych przygotowaniach i pracach projektowych związanych z nowo pozyskanymi gruntami pod zabudowę mieszkaniową. Pozwoli to na systematyczne powiększanie naszego portfolio inwestycyjnego i utrzymanie stabilnego tempa rozwoju w kolejnych latach.
Damian Tomasik, prezes zarządu Alter Investment
Rok 2024, mimo trudnych warunków rynkowych, zakończyliśmy realizacją satysfakcjonującego planu sprzedażowego, co uznajemy za duży sukces. Kluczowy wpływ na wynik miało zróżnicowanie naszej oferty, atrakcyjne lokalizacje inwestycji oraz skuteczność operacyjna. W 2025 roku stawiamy na dalszy rozwój i zwiększenie skali działalności. Nasze plany obejmują sprzedaż gotowych projektów z pozwoleniem na budowę. rozwój nowych inwestycji, takich jak projekty PRS w zabudowie jednorodzinnej oraz hotelowej, jak również zakup kolejnych gruntów pod przyszłe inwestycje o funkcji wielorodzinnej. Dzięki doświadczeniu i elastycznej strategii jesteśmy dobrze przygotowani do dalszego wzrostu, wykorzystując potencjał stabilizującego się rynku.
Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom
Zamknęliśmy 2024 rok z w pełni satysfakcjonującym wynikiem sprzedażowym. W tym okresie zawarliśmy aż 2 196 umów przedwstępnych sprzedaży lokali i umów deweloperskich, które dotyczyły inwestycji w Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Warszawie i Katowicach. Odnotowaliśmy tym samym wzrost na poziomie około 20 proc. rok do roku.
W ubiegłym roku przekazaliśmy również klucze do 1 076 mieszkań. W samych pierwszych trzech kwartałach 2024 r. osiągnęliśmy przychody na poziomie 567,6 mln zł, co stanowi wzrost o 79 proc. rok do roku. Kluczowym czynnikiem sukcesu była aktywna rozbudowa banku ziemi, dynamiczne wprowadzanie nowych projektów oraz stabilność finansowa zbudowana poprzez dywersyfikację źródeł finansowania. Istotnym elementem naszej strategii pozostaje również elastyczne zarządzanie ofertą oraz umiejętne wykorzystanie marketingu mix, co pozwala nam szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe i budować odporność biznesową na przyszłość.
Planujemy utrzymać wysokie tempo wzrostu również w 2025 roku, zakładając sprzedaż ponad 3 000 mieszkań, a docelowo nawet 4 000 lokali rocznie. Realizacji tych celów sprzyja rozbudowany bank gruntów, umożliwiający budowę blisko 10 000 mieszkań w największych aglomeracjach Polski. Stabilna pozycja finansowa spółki zapewnia solidne podstawy do dalszej ekspansji i rozwoju.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
2030 czy jednak później autonomiczne pojazdy wjadą na polskie drogi z pełną mocą swoich procesorów?…
Jak 2025 rok postrzegają prezesi firm związanych z branżą motoryzacyjną i transportową? Jak oceniają sytuację pod…
Od 27 stycznia do 2 lutego 2025 roku Katowice stanowiły centrum łyżwiarstwa figurowego, goszcząc trzecią…
Od ponad tygodnia serwery gier ArmA Reforger i DayZ są celem zmasowanych ataków DDoS. Jak…
Już 15-16 lutego 2025 roku PreZero Arena Gliwice zamieni się w prawdziwą Fabrykę Czekolady! Zapraszamy…
Od poniedziałku, 3 lutego, na ul. Katowickiej w Chorzowie zaczęły obowiązywać istotne zmiany w organizacji…