Fitness na fali wzrostu. Jaka przyszłość czeka branżę?
Ożywienie w branży fitness jest widoczne na wielu płaszczyznach. Badania (Allied Market Research 2019) przewidują, że w 2028 r. globalna wartość rynku sprzętu do ćwiczeń wyniesie 15,4 mld USD, co oznacza wzrost o 17 proc. w porównaniu z 2020 rokiem. Także na polskim rynku możemy zaobserwować rosnące zainteresowanie ćwiczeniami. Przykładem są zapytania o usługi trenerów personalnych na platformie Oferteo, które w styczniu 2023 r. wzrosły o 29 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Rosnący trend potwierdzają firmy, które na co dzień związane są z branżą i wiążą z tym konkretne plany na rozwój swoich biznesów.
Siłownie rosną w siłę
Branża fitness ma za sobą trudny czas, jednak wygląda na to, że to już przeszłość – popularność siłowni dynamicznie wzrasta, a liczba ich użytkowników jest obecnie większa niż przed pandemią. Polacy są coraz bardziej świadomi tego, jak ważna jest aktywność fizyczna dla zdrowia. Potwierdzają to dane zgromadzone przez eFitness, producenta i dostawcę oprogramowania typu SaaS, służącego do kompleksowego zarządzania obiektami sportowymi z naciskiem na kluby fitness.
– Po dwóch latach zastoju w branży, widzimy obecnie wyraźne ożywienie i powrót użytkowników na siłownię. Liczba klientów obiektów sportowych wróciła do poziomów sprzed pandemii już na początku 2022 roku, a w kolejnych miesiącach odnotowaliśmy kolejne wzrosty – średnio o 2,5 proc. miesięcznie. To daje bardzo dobre perspektywy na 2023 rok, który rozpoczął się bardzo dobrze: w styczniu 2023 r. odnotowaliśmy o 40 proc. więcej wejść względem stycznia 2020 r. – spodziewamy się, że amatorów ćwiczeń w obiektach zamkniętych będzie przybywać – komentuje Łukasz Balicki, prezes zarządu eFitness.
To również dobra wiadomość dla takich firm jak notowany od stycznia na rynku NewConnect OLYMP – producenta i dystrybutora sprzętu fitness. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, zapotrzebowanie na sprzęt fitness wzrasta.
– Kluby fitness znów są na fali, co jest dla nas bardzo dobrą informacją ponieważ ten segment rynku jest kluczowym w strategii OLYMP i stanowi nasze główne źródło przychodów. Widać wyraźne ożywienie w branży, właściciele sieci fitness planują kolejne otwarcia i odświeżenie tych istniejących. OLYMP wyposaża w sprzęt kluby sieci Benefit Systems oraz Medicover –planujemy kolejne realizacje dla tych strategicznych partnerów. Równolegle, podpisaliśmy umowę na wyposażenie obiektów sieci Best GYM, która specjalizuje się w otwieraniu siłowni w mniejszych miejscowościach – upatrujemy w tej współpracy bardzo duży potencjał, ponieważ zapotrzebowanie na obiekty poza dużymi aglomeracjami cały czas wzrasta – komentuje Sylwia Czepiżak, prezes zarządu OLYMP
O dobrej kondycji tej branży świadczy chociażby udany debiut na NewConnect producenta sprzętu OLYMP – spółka zakończyła pierwszy dzień notowań z 125-procentowym wzrostem.
Rynek usług fitness wyraźnie rośnie
Wzrost zainteresowania rynkiem fitness można zaobserwować również na platformie Oferteo. Jak wynika z najnowszych danych styczniu 2023 r. zapytania użytkowników platformy w kategorii trening personalny wzrosły o 29 proc. w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku. Taki sam wzrost uzyskała również kategoria dotycząca cateringu dietetycznego, co oznacza, że wraz z postanowieniami dotyczącymi samych treningów rośnie również świadomość żywieniowa Polaków.
– W styczniu z reguły występuje większa aktywność Polaków, którzy wraz z postanowieniami noworocznymi planują zadbać o swoją formę oraz zdrowie. Zauważyliśmy to również na Oferteo, gdzie w styczniu nastąpił znaczny wzrost zapytań. Analizując ubiegły rok, w kolejnych miesiącach widoczny był lekki spadek zapytań, jednak w połowie roku nastąpiło kolejne odbicie, co można tłumaczyć sezonem wakacyjno – urlopowym. To jednak na co warto zwrócić uwagę to porównanie początku obecnego roku do tego samego okresu w 2022 r., a tutaj wydać wzrost zapytań prawie o jedną trzecią – informuje Karol Grygiel, członek zarządu Oferteo S.A.
Technologia wkracza do fitness
Jaka przyszłość czeka rynek fitness? Zdaniem trenerów personalnych możemy być świadkami onlajnizacji części rynku usług w tym sektorze.
– W perspektywie kolejnych lat rynek mocno przeniesie się do internetu, co jest naturalną drogą ewolucji dla wielu branż. Przykład pandemii pokazał, że te zmiany następują w kierunku sieci. Myślę, że na popularności zyskają indywidualne sesje online lub usługi door2door, z tego względu, że sporo osób dysponuje ograniczonym czasem i woli poświęcić godzinę treningu bezpośrednio w domu, bez przyjazdu czy szykowania się do siłowni – twierdzi Krzysztof Barczyk trener personalny i właściciel firmy Recepta na formę w jednym z podcastów Oferteo z cyklu „Najlepsi w swoim fachu”.
Potwierdzają to również przewidywania analityków. Według raportu Grand View Research wielkość globalnego wirtualnego rynku fitness w 2022 r. została wyceniona na 16,4 mld dol. i oczekuje się, że w latach 2023-2030 wzrośnie w tempie skumulowanej rocznej stopy wzrostu (CAGR) wynoszącej 26,7 proc.
Przyszłości rynku fitness w technologii upatruje również Basia Andrzejewska, prezes i współzałożycielka firmy Stretchme: – W ostatnich kilku latach zrobiliśmy krok do przodu jeżeli chodzi o wykorzystanie nowych technologii i sztucznej inteligencji w rozwiązaniach fitness. Jak wynika z danych SportsTchX, fundusze VC i Aniołowie biznesu też chętniej inwestują w rozwój sportu, fitnessu i well-being. W 2019 roku inwestorzy włożyli 1,09 miliarda dolarów w inwestycje z dziedziny fitness tech, natomiast w 2021 roku było to już 3.4 miliarda dolarów.
Basia Andrzejewska, wraz ze swoją wspólniczką Moniką Stasiak pracują właśnie nad aplikacją treningową, która pozwoli na bezpieczne wykonywanie ćwiczeń samodzielnie, w dowolnym miejscu i czasie. Aplikacja bazuje na technologii widzenia komputerowego i na podstawie obrazu z jednej kamery (telefonu lub laptopa) w czasie rzeczywistym określa poprawność umiejscowienia poszczególnych części ciała. Na rynku polskim jest to pierwsze tego typu rozwiązanie i stanowi wyróżnik wśród innych dostępnych rozwiązań do treningów online. Informacja zwrotna przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo treningów domowych i obniża ryzyko kontuzji podczas treningu bez nadzoru trenera osobistego.
Jeszcze jednym dowodem na rozwój technologii w tej branży jest zaangażowanie światowych gigantów w rozwiązania korzystające z wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. W styczniu 2023 r. globalny lider w dziedzinie sprzętu fitness i treningów online – amerykańska spółka iFIT Inc. – został jednym z udziałowców Immersion. Poprzez inwestycję wynoszącą ponad milion dolarów, wieloletni klient warszawskiej spółki wszedł w posiadanie ok. 5% udziałów. Inwestycja jest rezultatem kilkuletniej współpracy pomiędzy firmami. Polska spółka kooperowała z amerykańskim gigantem przy m.in. opracowaniu software’u do roweru NordicTrack VR Bike – przełomowym połączeniu rowerka fitness i gogli VR, a więc technologii, dzięki której użytkownik przekuwa wysiłek fizyczny w konkretne postępy w świecie wirtualnym. Immersion zrealizowało również dla iFIT szereg kluczowych projektów technologicznych, takich jak m.in. integracja inteligentnych ciężarków iSelect z technologią Amazon Alexa, gry łączące urządzenia do ćwiczeń z wirtualną rzeczywistością oraz technologie integrujące silniki gier video z płaskoekranowymi urządzeniami fitness. Łączna wartość współpracy wyniosła kilka milionów dolarów.
– Fitness to obszar, w którym VR i AR wnosi bardzo wiele praktycznych i pożytecznych innowacji, zamieniając na pozór nudne ćwiczenia w interaktywne przygody. Efektem jest nowy rodzaj rozrywki, czyli gry, dzięki którym stajemy się zdrowsi. Inwestycja iFIT, największego w USA producenta sprzętu fitness i właściciela liczącej kilka milionów użytkowników platformy, wnosi zasoby oraz know-how, które pomogą nam budować rozwiązania z obszaru interaktywnego fitnessu – komentuje Piotr Baczyński, założyciel i CEO Immersion.
Klientocentryczność w Fitnessie
W wiek dorosłości wchodzą w tym momencie osoby, które są digital native. To pokolenie, które przez całe życie miało dostęp do telefonu komórkowego i internetu. Ci klienci wymagają od technologii wysokiej personalizacji oraz treści, które się ciągle zmieniają, zaskakują. Wpływa to również na rynek fitness.
– Aplikacje treningowe dostępne obecnie na rynku bazują na spersonalizowanych informacjach i danych tworzących sugestie specjalnie dla nas. Zgodnie z tym trendem budujemy w Stretchme również naszą aplikację treningową – komentuje Basia Andrzejewska.
Fitness = Wellness
Firmy działające na rynku, aby się utrzymać lub rosnąć muszą się swoim klientem zaopiekować holistycznie. Zadbane musi być ciało i umysł.
– Jeżeli przyjrzymy się aplikacjom treningowym, to coraz więcej z nich wprowadza elementy medytacji, dietetyki do swoich programów. Bo na nasze zdrowie wpływ ma wiele czynników i zaopiekowanie się tylko jednym aspektem nie przyniesie nam oczekiwanych efektów – podkreśla Basia Andrzejewska. Zauważa również, że widać wyraźną zmianę na rynku pracy – coraz więcej firm zmienia podejście do tematów well-beingowych.
– Przez długi czas firmy oferowały jedynie swoim pracownikom dostęp do sieci medycznych oraz karty uprawniające do wejścia na siłownie. Widzimy zmianę nastawienia i chęć znalezienia bardziej dopasowanych ofert dla pracowników – tak aby faktycznie mieli z tego korzyść, a nie tylko fikcyjnie stworzone na papierze możliwości. Wprowadzane rozwiązania powinny mieć realny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników – puentuje Basia Andrzejewska.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).