Silesion.PL

serwis informacyjny

Ekomural w centrum Katowic – połączenie sztuki i nauki

Ekomural w centrum Katowic – polaczenie sztuki i nauki

Ekomural w centrum Katowic – polaczenie sztuki i nauki

W czwartek 5 maja br. rozpoczęło się internetowe głosowanie, poprzez które mieszkańcy Katowic mogą pomóc Galerii Katowickiej wybrać jeden z trzech projektów muralu, który na bocznej ścianie dworca PKP namaluje artysta Sebastian Bożek. Ekomural powstanie częściowo za środki zebrane w ramach ubiegłorocznej akcji Ubrania Pełne Mocy, której druga odsłona zaplanowana jest na ostatni weekend maja tego roku.

Do stworzenia muralu na jednej z bocznych ścian dworca PKP, dobrze widocznej od strony ul. Młyńskiej, artysta częściowo użyje farb ekologicznych, ale o zrównoważonym charakterze tego projektu decyduje przede wszystkim jego geneza. W 2021 roku w ramach akcji Katowickiej Ubrania pełne mocy klienci oddali ponad 9 ton ubrań, które Galeria przekazała firmie Ubrania do oddania. Każdy 1 kg przekazanych ubrań zasilał stworzoną przez Katowicką zbiórkę na ekomural w centrum Katowic. Przekazanie ubrania i akcesoria wróciły do obiegu, a zebrana w zbiórce kwota sięgnęła niemal 10 000 zł. Aby ekomural powstał na całej ścianie, potrzeba jednak znacznie większych środków – te dołożyła sama Galeria Katowicka.

Farby o niezwykłych właściwościach

Mural zostanie wykonany częściowo przy użyciu specjalnych farb fotokatalitycznych. Mają one właściwości antyalergiczne i bakteriobójcze, fasady nimi pomalowane same oczyszczają się z brudu,
kurzu, zarodników grzybów i pleśni, roślin oraz innych organizmów i zanieczyszczeń osiadających na
zewnętrznych powierzchniach. Pomalowana farbą fotokatalityczną ściana wpływa na jakość powietrza,
które oczyszcza się w momencie zetknięcia się zanieczyszczeń z jej powierzchnią. Utylizacji ulegają
spaliny samochodowe i pochodzące z kotłów grzewczych, gazy, opary rozpuszczalników, dym tytoniowy,
tlenki siarki i azotu.

Mural może mieć wartość edukacyjną w zakresie ważnych obecnie wartości i postaw proekologicznych. Chociaż jest artystyczną formą, której przekaz nie zawsze jest dosłowny, może wpływać na odbiorcę w sposób bezpośredni. Jestem zdania, że na tematy ekologiczne powinniśmy się w jakiś sposób wypowiadać, być ich świadomi, zastanawiać się na swoją rolą w trosce o ekologię. Ja to pytanie zadaję sobie jako mieszkaniec tego miejsca na świecie oraz jako twórca. Obok codziennej troski o zrównoważone korzystanie z zasobów, podczas pracy twórczej chętnie sprawdzam nowe rozwiązania techniczne, które mogą być mniej szkodliwe dla środowiska. Wykonanie muralu farbami ekologicznymi jest dla mnie nowym wyzwaniem – mówi Sebastian Bożek.

Ekologia okiem artysty

Projekty muralu mają nawiązywać do idei świadomego ekologicznie społeczeństwa oraz do bogatej kultury całego regionu. Artysta stworzył trzy różne koncepcje, na temat których mieszkańcy mogą wypowiedzieć się na fejsbukowym profilu Galerii Katowickiej: https://www.facebook.com/galeriakatowicka.eu. Ich opinie pomogą w ostatecznym rozstrzygnięciu, który projekt zostanie przeniesiony na ścianę dworca PKP Katowice.

Te wszystkie elementy: tradycja, rozwój oraz natura w bardzo ciekawy sposób się przeplatają, nie wykluczając się wzajemnie. Katowice staje się coraz bardziej nowoczesne, a od kilku lat da się w nim zaobserwować postępujące zmiany rozwojowe. Jednym z przykładów na metamorfozę miejsca jest budynek Galerii Katowickiej. Ponadto Katowice uznawane są za jedno z najbardziej zielonych miast w Polsce, w którym ponad 42 proc. powierzchni zajmują lasy i tereny zielone. W projektach będę chciał pokazać sieć powiązań między różnymi elementami, „twarzami” miasta – deklaruje Sebastian Bożek.

Ubrania pełne mocy 2.0, czyli tegoroczna odsłona akcji

Ekomural, w malowanie którego będziemy chcieli zaangażować mieszkańców Katowic, podsumowuje ubiegłoroczną akację Ubrania Pełne Mocy, ale przed nami już w maju jej kolejna odsłona. W tym roku ponownie zachęcać będziemy do wiosennego przewietrzania szaf i przynoszenia niepotrzebnych ubrań. W tegorocznej edycji złotówka z każdego kilograma zebranych ubrań zostanie przekazana na wsparcie Ukrainy – mówi Anna Szczerkowska, marketing manager Galerii Katowickiej.

Zbiórka ubrań w ramach akcji Ubrania Pełne Mocy 2.0 odbędzie się w terminie 26-28 maja, a odsłonięcie muralu Sebastiana Bożka zaplanowano na ostatni dzień akcji, tj. 28 maja.

Także w tym roku osoby, które przekażą min. 10 kg ubrań, mają szansę odebrać kartę podarunkową o wartości 50 zł. Osoba, która w ramach akcji odda najwięcej ubrań, wygra kartę podarunkową o wartości 1000 zł na zakupy ze stylistką Agatą Dominik, która ze zwycięzcą lub zwyciężczynią przeprowadzi konsultacje i pomoże stworzyć, zmienić lub podkreślić wizerunek tej osoby.

Ekomural to kolejne przedsięwzięcie Katowickiej zorientowane na promowanie postaw proekologicznych. Tylko w tym roku w Galerii otworzył się butik cyrkularny, powstał insta point z zieloną ścianą z mchu chrobotka i rozdawane były mini farmy zachęcające mieszkańców do miejskiego ogrodnictwa. Maj upłynie w Galerii m.in. pod znakiem współpracy z Fundację Urban Forms, która upowszechnia kulturę i sztukę miejską i którą w akcji Ubrania Pełne Mocy reprezentuje Sebastian Bożek.

Ekomural W Centrum Katowic – Polaczenie Sztuki I Nauki

Sebastian Bożek

Absolwent kierunku malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki. Od roku 2014 aktywny jako twórca realizujący projekty w przestrzeni miejskiej. W swoich projektach artystycznych podejmuje wyzwanie wpisania malarstwa ściennego, murali oraz różnego rodzaju działań instalacyjnych w przestrzeń miasta. Współpracuje z łódzką Fundacją Urban Forms, dzięki wsparciu której zrealizował liczne projekty murali w Łodzi, jak i w innych miastach Polski (m.in. w Gdańsku, Toruniu, a na Śląsku w Żorach). Zafascynowany muralem jako medium, ale też samym miastem – jego charakterem, kolorystyką. Jako twórca angażuje się w procesy społeczne, dyskutuje o przestrzeni jako takiej, interesuje go społeczny i sprawczy wymiar działań artystycznych.

Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).

Copyright Silesion.pl© Wszelkie prawa zastrzeżone. 2016-2024