Dlaczego opony całoroczne? Europejscy kierowcy dzielą się swoimi opiniami w nowym badaniu
- Badanie Ipsos pokazało pozytywne nastawienie kierowców do opon całorocznych w sytuacji łagodniejszej zimy.
- Segment opon całorocznych stale dojrzewa pod względem technologicznym.
- 18 miesięcy prac badawczo-rozwojowych stoi za nową generacją opon całorocznych Dunlop.
Warszawa, 8 października 2024 r. – Europejscy kierowcy pozytywnie oceniają wiele aspektów użytkowania opon całorocznych w łagodniejszych warunkach zimowych – wynika z badania Ipsos przeprowadzonego na zlecenie grupy Goodyear, która niedawno wprowadziła na rynek nową generację opon całorocznych Dunlop All Season 2. Badanie obejmujące siedem krajów europejskich, w tym Polskę [1], pokazało, że znacząca grupa kierowców uważa opony całoroczne i zimowe za równie dobre pod względem „bezpieczeństwa podczas podróży”, „komfortu jazdy” oraz „przebiegu”.
Kluczowe przyczyny popularności opon całorocznych
Opony całoroczne stanowią dobry kompromis pomiędzy oponami letnimi a zimowymi, dzięki nowoczesnym technologiom, które pozwalają na ich skuteczne działanie przez cały rok, w zróżnicowanych warunkach pogodowych i temperaturach.
Badanie Ipsos wykazało, że niemal dwie trzecie respondentów uznaje opony zimowe za lepszy wybór do jazdy po zaśnieżonych i oblodzonych drogach, ze względu na ich lepszą przyczepność i skuteczność hamowania. Opinia ta jest zgodna z zaleceniami firmy Dunlop, która rekomenduje stosowanie opon zimowych w trudnych warunkach zimowych.
Na pytanie o inne aspekty, takie jak osiągi na mokrej i suchej nawierzchni, przebieg, bezpieczeństwo oraz komfort jazdy, znacząca grupa kierowców wyraziła pozytywne opinie na temat opon całorocznych:
- Pod względem przyczepności i hamowania na mokrej nawierzchni, 34% ankietowanych kierowców postrzega opony całoroczne jako równie dobre jak opony zimowe.
- Oceniając przyczepność i hamowanie na suchej nawierzchni, ponad 68% respondentów uznało, że opony całoroczne są równie dobre lub nawet lepsze od zimowych.
- Ponad jedna trzecia (36%) kierowców uważa, że „bezpieczeństwo podczas jazdy” i „komfort jazdy” na oponach całorocznych są na porównywalnym poziomie z oponami zimowymi. W odniesieniu do przebiegu, 31% ocenia go jako „równie dobry”.
Rozwijający się i dojrzewający segment
Według prognoz, segment opon całorocznych będzie rósł średnio o 6,7% rocznie w latach 2024-2029, podczas gdy całoroczny segment środka, do którego zalicza się Dunlop All-Season 2, wzrośnie jeszcze bardziej, o około 9,1% w tym samym okresie [2].
Ten rodzaj opon stanowi atrakcyjną opcję dla kierowców, którzy chcą uniknąć sezonowej wymiany opon, oszczędzając w ten sposób czas i pieniądze związane z kosztami serwisu. Badanie wykazało, że większość europejskich kierowców ma neutralne lub lekko pozytywne doświadczenia związane ze zmianą opon, jednak znaczna grupa (1 na 4) ma doświadczenia negatywne, co może skłaniać do rozważenia zakupu opon całorocznych.
Wzrost segmentu opon całorocznych koreluje z ogólnym postępem technologicznym w tej kategorii. Model Dunlop All Season 2, będący owocem ponad 12 500 godzin badań i rozwoju w trakcie 18-miesięcznego procesu, został wyposażony w innowacyjne technologie, które zapewniają konkurencyjne osiągi oraz przebieg. Opona ta została właśnie doceniona w najnowszym teście opon całorocznych magazynu Auto Bild, zdobywając tytuł „Eco-Master” oraz ocenę „najlepsza” pod względem przebiegu, uzyskując przy tym ogólną ocenę „dobrą” [3]. Redaktorzy pochwalili nowy model Dunlopa za „zrównoważony, dobry poziom osiągów bez poważnych słabości” oraz za „najdłuższy przebieg w teście”.
Opona Dunlop All Season 2 to propozycja dla kierowców, którzy cenią sobie dobre przygotowanie do jazdy. Została zaprojektowana tak, aby zapewnić skuteczne hamowanie niezależnie od pogody, dobre prowadzenie na mokrej i suchej nawierzchni oraz długi przebieg. Oferuje również korzystny stosunek jakości do ceny, a jest to aspekt wskazany w innym badaniu konsumenckim jako jeden z priorytetów dla 51% kierowców [4]. Opona pasuje do szerokiej gamy nowoczesnych pojazdów, w tym popularnych samochodów miejskich i SUV-ów.
„Nowa opona Dunlop All Season 2 jest dedykowana konsumentom, którzy chcą czuć spokój na drodze dzięki sprawdzonym oponom, dającym pewność i radość z jazdy. Dunlop rozumie tę potrzebę, a model All Season 2 uzupełnia ofertę dla europejskich konsumentów poszukujących wygody w regionach o łagodniejszych zimach. Nasz nowy produkt, oparty na 130-letniej historii Dunlopa, to niezawodna i wygodna alternatywa dla sezonowej wymiany opon,” powiedziała Sonia Leneveu, dyrektorka Goodyear ds. marketingu konsumenckiego w regionie EMEA.
Technologie ukryte w oponie
Trzy główne elementy składające się na zaawansowaną technologię w Dunlop All Season 2 to:
- Lamele 3D to kluczowa cecha konstrukcyjna, która zapewnia oponie zwiększoną sztywność podczas hamowania na mokrej, jak i suchej nawierzchni. Bieżnik został wyposażony w liczne krawędzie „wgryzające się” w nawierzchnię, aby zwiększyć przyczepność na ośnieżonych drogach.
- Zoptymalizowany kształt osnowy, wykonany z wytrzymałych materiałów strukturalnych, zwiększa stabilność, co przekłada się na lepsze prowadzenie zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
- Zoptymalizowana powierzchnia styku opony z nawierzchnią wpływa na równomierny rozkład nacisku i w konsekwencji dłuższą trwałość bieżnika.
Opona Dunlop All Season 2 będzie dostępna w 59 jednostkach asortymentowych, o średnicy od 14 do 19 cali. Rozmiary są systematycznie wprowadzane na rynek od lutego br.
[1] Dane ankietowe zebrane w lutym 2024 r. przez Ipsos w imieniu Goodyear. Próba 4 550 kierowców (650 na kraj). Kraje objęte badaniem: Niemcy, Francja, Włochy, Szwecja, Dania, Polska, Rumunia.
[2] Wewnętrzna estymacja Goodyeara oparta na modelu ekonometrycznym w 24 krajach Europy: Austria, kraje bałtyckie, Beneluks, Bułgaria, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania.
[3] Źródło: Auto Bild wydanie 39, 26 września 2024 r., test opon całorocznych Auto Bild w rozmiarze 225/50R17.
[4] Badanie Ipsos dotyczące kategorii kierowców i segmentacji, na zlecenie Goodyear, 2022 r. W badaniu wzięło udział 7 200 właścicieli samochodów, którzy niedawno kupili opony na sześciu kluczowych rynkach.
Goodyear
Goodyear jest jedną z największych firm oponiarskich na świecie. Zatrudnia około 71 000 osób i wytwarza swoje produkty w 55 zakładach w 22 krajach świata. Jej dwa ośrodki innowacyjności w Akron w stanie Ohio i w Colmar-Berg w Luksemburgu dążą do opracowywania najnowocześniejszych produktów i usług, które wyznaczają standardy technologiczne i eksploatacyjne dla całej branży. Więcej informacji o firmie Goodyear i jej produktach można znaleźć na https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).