Cytrusy 2025. Jak zmieniły się ich ceny na przestrzeni ostatnich lat?

Listopad to moment, w którym na zakupowych listach Polaków coraz częściej pojawiają się cytrusy. W sklepach królują mandarynki, pomarańcze i cytryny, a ich sezonowe wzrosty sprzedaży zaczynają być wyraźnie widoczne na paragonach. Jak w 2025 r. wyglądały ceny najpopularniejszych cytrusów i jak zmieniały się na przestrzeni ostatnich trzech lat? Odpowiedzi przynosi analiza przygotowana przez ekspertów aplikacji PanParagon.
– Aplikacja PanParagon to nie tylko miejsce do przechowywania paragonów i wyszukiwania promocji, ale też źródło anonimowych danych o realnych cenach i zwyczajach zakupowych Polaków. Analizując ok. 2 mln paragonów miesięcznie, możemy określić, co naprawdę dzieje się na rynku – komentuje Antonina Grzelak z zespołu PanParagon. – Tym razem pod lupę wzięliśmy cytrusy i porównaliśmy ich ceny do zeszłych lat– dodaje.
Które cytrusy podrożały najbardziej?
Dane z paragonów pokazują, że w 2025 r. ceny cytrusów zmieniały się w zależności od rodzaju produktu. Limonki okazały się liderem wzrostów cen cytrusowych. Mediana ceny jednej sztuki wzrosła z 1,79 zł w 2023 r. do 2,10 zł w 2025 r., co oznacza podwyżkę aż o 17 proc. Podobną, choć nieco łagodniejszą dynamikę widać w przypadku grejpfrutów. Ich mediana ceny zwiększyła się z 6,99 zł do 7,49 zł, czyli o 7,2 proc. w ciągu trzech lat. Mandarynki i cytryny podrożały w bardzo podobnym stopniu, o 5,9 proc. każda, co wskazuje na stabilny, umiarkowany trend wzrostowy w dwóch popularnych kategoriach. Na tle tych zmian wyróżniają się pomarańcze, ich mediana spadła z 6,85 zł do 6,49 zł (-5,3 proc.). Delikatną korektę w dół odnotowano również w przypadku kiwi, gdzie mediana ceny obniżyła się z 2,29 zł do 2,20 zł (-3,9 proc.).
Cytrusy o niższej częstotliwości zakupowej wykazują więc większą zmienność cen, co może wynikać zarówno z kosztów importu, jak i mniejszej elastyczności cenowej w relacji do wolumenu sprzedaży.
Szczegóły na grafice poniżej:

Pomarańcze tańsze niż dwa lata temu
Wśród najbardziej popularnych owoców obserwujemy zupełnie inny trend. Pomarańcze, obecne na 0,18 proc. wszystkich paragonów spożywczych, w 2025 r. potaniały wobec poziomu cen z 2023 r. Mediana ich ceny spadła z 6,85 zł do 6,49 zł, czyli aż 5,3 proc. mniej, co czyni je jedynym taniejącym cytrusem w zestawieniu.
Mandarynki i cytryny zachowały stabilną medianę cen między 2024 a 2025 r., choć w porównaniu z 2023 r. są droższe o ok. 6 proc. To właśnie te trzy produkty: pomarańcze, mandarynki i cytryny, najczęściej trafiają do koszyków klientów w okresie zimowym.
Co najczęściej ląduje w koszykach? Cytrusowy ranking zakupowy
W listopadowych koszykach Polaków zdecydowanie dominują cytrusy o najbardziej codziennym i uniwersalnym charakterze. To właśnie pomarańcze, mandarynki i cytryny pojawiają się na paragonach najczęściej, ponieważ są naturalnym uzupełnieniem zimowej diety. Mandarynki od lat stanowią nieodłączny element zimowego sezonu, dlatego możemy zauważyć, że pojawiają się one na 21,4 proc. wszystkich paragonów spożywczych zawierających cytrusy. Kiwi, limonki i grejpfruty pojawiają się znacznie rzadziej, co sugeruje, że Polacy traktują je raczej jako dodatki do konkretnych potraw czy okazji niż produkty kupowane na co dzień. Cały obraz wskazuje więc, że wybory cytrusowe konsumentów są mocno zakorzenione w praktycznych nawykach, sięgamy przede wszystkim po owoce najbardziej wygodne i dobrze znane.
Szczegóły na grafice poniżej:

Rynek cytrusów 2025: wzrosty, stabilizacja, pojedyncze spadki
Ceny cytrusów, podobnie jak sezonowych warzyw i owoców, zależą od wielu czynników: warunków pogodowych w krajach pochodzenia, kosztów transportu, kursów walut czy polityki sieci handlowych. Nasze dane pokazują, że choć część cytrusów potaniała, jak pomarańcze, to ogólny kierunek zmian w ostatnich latach był wzrostowy. Konsumenci odczuli to przede wszystkim w przypadku limonek i grejpfrutów – podsumowuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).









Dodaj komentarz