Ciche i bezemisyjne autobusy wodorowe w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

Na ulice Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) wyjadą w tym roku pierwsze w regionie autobusy napędzane wodorem. Nowoczesny tabor powstaje w ramach projektu „Hydrogen GZM”, wartego ponad 124 mln zł, a jego wprowadzenie ma pozwolić na testy nowej technologii, która może stać się kluczowym kierunkiem rozwoju transportu publicznego w Polsce.
Pierwszy pokaz w Katowicach
Premierowy przejazd jednego z autobusów odbył się w trakcie Kongresu Nowej Mobilności, zorganizowanego w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. To wydarzenie przyciąga przedstawicieli branży, samorządów i ekspertów związanych z zielonym transportem. Zaprezentowany pojazd jest pierwszym z ośmiu egzemplarzy. Kolejne dotrą do GZM do końca roku, aby zasilić flotę obsługującą linie w czterech miastach Metropolii.
Trasy i miasta objęte testami
Nowe autobusy będą kursować na liniach: 2, 21, 137, 273, 696, 46, 115 i 70. Zostały one dobrane tak, aby umożliwić sprawdzenie technologii w różnych warunkach drogowych i eksploatacyjnych. Obsłużą m.in. Katowice, Tychy, Łaziska i Mikołów, czyli miejscowości o dużym natężeniu ruchu i liczbie pasażerów. To pozwoli na ocenę nie tylko zużycia paliwa i efektywności, ale także komfortu pasażerów w godzinach szczytu.
Komfort pasażerów a nowoczesne rozwiązania
Pojazdy napędzane wodorem różnią się od standardowego taboru nie tylko brakiem emisji spalin. Wyróżnia je także cicha praca silników oraz dodatkowe udogodnienia wewnątrz. Każdy autobus posiada klimatyzację, dostęp do bezpłatnego Wi-Fi, ładowarki USB, rozbudowany system monitoringu i informacji pasażerskiej. Zgodnie z założeniami GZM, standard podróży ma być odczuwalnie wyższy niż w zwykłych pojazdach z silnikiem diesla.
Wypowiedź zarządu GZM
Jak podkreśla Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM, inwestycja ma charakter pilotażowy. Chodzi o zdobycie praktycznej wiedzy na temat kosztów eksploatacyjnych, realnej trwałości ogniw paliwowych i efektywności całego systemu. Samorząd chce przygotować się do momentu, kiedy cena autobusów wodorowych spadnie, a ich dostępność na rynku wzrośnie. Zdaniem zarządu, takie podejście pozwoli uniknąć wcześniejszych błędów inwestycyjnych, jakie zdarzały się przy wprowadzaniu zbyt nowych, jeszcze niedopracowanych technologii.

Tankowanie i zaplecze techniczne
Autobusy będą tankowane przede wszystkim w stacji w Katowicach, która jest przystosowana do tego typu pojazdów i ma obsługiwać także tabor w Tychach. W kolejnych latach ma powstać sieć punktów tankowania wodoru, tak aby pojazdy mogły swobodnie poruszać się po całym obszarze Metropolii bez ryzyka ograniczonej mobilności. Zapewniono też pełne wsparcie serwisowe producenta. Ogniwa paliwowe zostały objęte gwarancją na 10 lat, a magazyny energii na 15 lat, co minimalizuje ryzyko dodatkowych kosztów po stronie operatorów.
Znaczenie wodorowej technologii dla regionu
Wprowadzenie autobusów wodorowych nie jest wyłącznie poprawą jakości podróżowania. To element większej strategii, której celem jest ograniczenie emisji CO2 w regionie będącym jednym z największych ośrodków przemysłowych Polski. Według władz GZM, transport publiczny oparty o zielone technologie ma realnie wspierać neutralność klimatyczną i jednocześnie zmniejszać zależność od importowanych paliw kopalnych.
Porównanie z innymi rozwiązaniami

Do tej pory największy nacisk w komunikacji miejskiej w Polsce kładziono na autobusy elektryczne lub hybrydowe. Wodór traktowany jest jako uzupełnienie tych technologii – daje możliwość ładowania w krótszym czasie i większego zasięgu na jednym tankowaniu niż tradycyjny elektryk. Dla dużych aglomeracji, gdzie autobus musi codziennie pokonywać dziesiątki kilometrów, takie parametry mogą okazać się decydujące.
Kolejne inwestycje w elektromobilność
Projekt „Hydrogen GZM” obejmuje nie tylko zakup ośmiu autobusów wodorowych. W jego ramach przewidziano także wprowadzenie 18 przegubowych autobusów elektrycznych, co ma dać pełniejsze spojrzenie na różne warianty niskoemisyjnego transportu. Zgromadzone dane z kilkuletniej eksploatacji posłużą do podjęcia decyzji, która technologia w regionie sprawdzi się najlepiej.
W stronę zeroemisyjnej przyszłości
Dla Metropolii wdrożenie tego pilotażu oznacza zyskanie praktycznego doświadczenia i stworzenie podstaw dla przyszłych decyzji inwestycyjnych. To także sygnał dla mieszkańców, że region podejmuje realne działania w kierunku modernizowania transportu i ochrony środowiska. Przy jednoczesnym rozwoju infrastruktury do tankowania, wodorowce mogą stać się jednym z filarów komunikacji miejskiej w kolejnych latach.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Dodaj komentarz