Chińskie samochody są coraz częściej widoczne na ulicach Europy, a od kilku lat wchodzą także na polski rynek. Najczęściej są to pojazdy elektryczne i hybrydowe, oferowane pod markami zarówno popularnymi, jak i premium. W Europie dominują BYD, MG, NIO, XPeng czy Zeekr, natomiast w Polsce oficjalnie dostępne są między innymi MG, BYD, Maxus, Skywell i Seres.
W Europie rozwój chińskich samochodów zauważalny jest już od kilku lat. Największym graczem jest BYD, który produkuje szeroką gamę samochodów elektrycznych i hybrydowych. Modele takie jak Atto 3, Seal czy Dolphin sprzedawane są w większości krajów Unii Europejskiej. Popularnością cieszy się również MG, należące obecnie do koncernu SAIC Motor. Marka ta utrzymuje brytyjską historię, ale całość produkcji znajduje się w Chinach, a auta takie jak MG4 czy ZS są reklamowane jako przystępne cenowo i praktyczne.
Silną pozycję w segmencie premium budują NIO i XPeng, które jako pierwsze pojawiły się w Skandynawii i stopniowo poszerzają działalność na rynkach zachodnich. NIO oferuje m.in. modele ET5 i ET7, a także rozwija technologię wymiennych baterii. XPeng wprowadził do sprzedaży sedana P7 i SUV-a G9. Kolejnym graczem jest Zeekr, należący do koncernu Geely, który stawia na wyższy segment i na razie obecny jest w takich krajach jak Holandia i Szwecja.
Mniej rozpoznawalne, ale aktywne na rynku pozostają Aiways, Ora i Wey (obie należące do Great Wall Motor), a także luksusowy Hongqi. Niektóre z tych marek kierują swoją ofertę głównie do klientów flotowych i do operatorów carsharingu.
Polska otwiera się na chińskie samochody wolniej niż państwa Europy Zachodniej, ale zmiany są widoczne. Pierwszą dużą marką, która zyskała znaczącą obecność, jest MG. W polskich salonach można kupić popularny model elektryczny MG4, SUV-a ZS czy większego Marvel R. Sprzedaż notuje także BYD, który od 2023 roku oferuje w Polsce model Dolphin, sedan Seal oraz SUV-a Atto 3.
Na rynku obecne są również marki mniej rozpoznawalne, takie jak Skywell z modelem ET5, Seres, a także Maxus, koncentrujący się na samochodach dostawczych i vanach elektrycznych. Dostępne są one za pośrednictwem oficjalnych importerów i sieci dealerskich. Część marek, jak Aiways czy Hongqi, sprzedawana jest w Polsce w ograniczonym zakresie i dociera głównie do klientów indywidualnych przez wybranych dealerów.
Na tle Europy Zachodniej polski rynek chińskich samochodów pozostaje stosunkowo niewielki. Brak w Polsce takich marek jak NIO, XPeng czy Zeekr, które w Niemczech, Norwegii czy Holandii zdążyły już wypracować mocną pozycję. Polska jest jednak postrzegana jako rynek wschodzący, stąd zapowiedzi wprowadzenia nowych producentów w latach 2025-2026. Przyczyną wolniejszego rozwoju są bariery logistyczne, różnice w sile nabywczej, a także ograniczona infrastruktura dla samochodów elektrycznych.
Chińskie samochody zdobywają rynek dzięki niższym kosztom produkcji oraz ofercie w segmencie elektryków, w którym europejscy producenci długo zwlekali z masową sprzedażą. Wiele modeli jest tańszych od konkurencji zachodniej, a jednocześnie oferuje pojemne akumulatory i nowoczesne systemy wspomagania kierowcy. Niektóre firmy, jak NIO, eksperymentują z innowacjami, np. wymianą baterii w specjalnych stacjach, co ma rozwiązać problem długiego ładowania.
Marka | Dostępność w Europie | Dostępność w Polsce | Przykładowe modele |
---|---|---|---|
MG (SAIC Motor) | ✅ szeroko dostępna | ✅ tak | MG4, ZS, Marvel R |
BYD | ✅ (większość krajów) | ✅ tak | Atto 3, Seal, Dolphin |
NIO | ✅ (Norwegia, Niemcy, Holandia) | ❌ brak | ET5, ET7, EL6 |
XPeng | ✅ (Skandynawia, Beneluks) | ❌ brak | P7, G9 |
Zeekr (Geely) | ✅ (Holandia, Szwecja) | ❌ brak | Zeekr X, 001 |
Aiways | ✅ (Niemcy, Hiszpania, inne) | ⚠️ ograniczona (importerzy) | U5, U6 |
Great Wall Motor (GWM) | ✅ (Niemcy, UK) | ❌ brak | Ora Funky Cat, Wey Coffee 01 |
Hongqi | ✅ niszowo, segment premium | ⚠️ bardzo ograniczona (salony niszowe) | E-HS9 |
Skywell | ✅ (kilka rynków) | ✅ tak | ET5 |
Seres / DFSK | ✅ (auta EV i dostawcze) | ✅ tak | Seres 3, DFSK Glory |
Maxus (SAIC) | ✅ (głównie busy/dostawczaki) | ✅ tak | Euniq 6, eDeliver 3/9 |
Leapmotor | ✅ (nowość w UE, partnerstwo ze Stellantis) | ❌ brak | T03, C11 EV |
Legenda:
W kolejnych latach można spodziewać się większej liczby premier chińskich marek w Polsce. Koncerny takie jak XPeng i Zeekr zapowiedziały dalszą ekspansję w Europie i niewykluczone, że Polska znajdzie się w planach sprzedażowych. Rozwój infrastruktury ładowania, rosnąca popularność elektromobilności oraz polityka Unii Europejskiej ograniczająca emisję spalin mogą przyspieszyć ten proces.
Chińskie samochody, zarówno popularne, jak i premium, będą coraz bardziej widoczne na polskich drogach, choć tempo ekspansji zależy od popytu, cen i warunków regulacyjnych.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
BYD Yangwang U9 Xtreme osiągnął 496,22 km/h na torze ATP w Papenburgu, ustanawiając rekord prędkości…
Pierwszy dzień jesieni przypada kalendarzowo 23 września, a astronomicznie w momencie równonocy jesiennej, która w…
Xania Monet to wirtualna wokalistka stworzona przy pomocy sztucznej inteligencji, której utwory trafiły na listy…
Dzień Otwarty PKM Katowice odbędzie się 28 września w godz. 11:00–16:00 w zajezdni PKM Katowice…
Pierwsza część sezonu Ekstraklasy przynosi GKS-owi Katowice coraz więcej rozczarowań. W dziewiątej kolejce zespół Rafała…
Na kanale Audyt Obywatelski pojawiła się zapowiedź kolejnego filmu dokumentującego relacje obywatela z przedstawicielami policji.…