Ceny aut na rynku wtórnym niższe niż rok temu – raport Barometr AAA AUTO
W listopadzie na kupujących czekało na wtórnym rynku 271 605 ofert sprzedaży samochodów, czyli o ponad 4 proc. mniej niż w październiku br (283 396). Wiek oferowanych samochodów obniżył się z 10 do 9 lat, a mediana przebiegu spadła do 164 000 km. Z kolei, mediana ceny wzrosła o ponad 3 000 zł do 35 999 zł. Dane pochodzą z miesięcznego raportu Barometr AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych.
„Mimo utrzymującego się wciąż dużego importu starych samochodów na rynek wtórny, nasze dane pokazują, że oferowane na sprzedaż samochody używane mają mniejszy przebieg i są młodsze, niż dotychczas. Oznacza to, że rynek wtórny zasila rosnąca liczba prawe nowych aut oraz w średnim wieku pochodzenia krajowego. To dobra wiadomość, ponieważ świadczy o powolnym odmładzaniu się pojazdów poruszających się po polskich drogach, a po drugie zwiększa bezpieczeństwo kupujących samochody z drugiej ręki, którzy mogą łatwiej sprawdzić ich historię“ – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż na rynku wtórnym w listopadzie 2024 r. był Opel Astra – 6 204 oferty, na drugim miejscu znalazło się BMW 3 – 5 191 ofert, a na trzecim Audi A4 – 5 056 ofert. Największa liczba ofert dotyczyła samochodów z silnikami diesla – 123 978 aut, a na drugim miejscu z silnikami benzynowymi – 122 774 auta.
Mediana cen samochodów używanych w listopadzie 2024 r: 35 999 PLN
Mediana przebiegu w listopadzie 2024 r: 164 000 km
Mediana wieku w listopadzie 2024 r: 9 lat
Najwięcej ofert sprzedaży samochodów używanych w listopadzie 2024 r. pojawiło się w województwie mazowieckim – 48 289 ofert, a najmniej w województwie opolskim – 3 592 oferty. Najdroższe samochody oferowano w województwie mazowieckim (mediana ceny: 40 700 zł), a najtańsze w województwie warmińsko-mazurskim (30 900 zł).
Liczba ofert sprzedaży samochodów na wtórnym rynku w poszczególnych województwach wraz z medianą cen, przebiegu i wieku, w listopadzie 2024 r:
Województwo | Liczba ofert 11.2024 | Mediana cen (PLN) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lat) |
Mazowieckie | 48 289 | 40 700 | 158 357 | 9 |
Wielkopolskie | 34 246 | 36 900 | 152 225 | 9 |
Śląskie | 31 278 | 35 900 | 151 500 | 9 |
Małopolskie | 23 318 | 39 900 | 155 000 | 9 |
Dolnośląskie | 20 018 | 34 000 | 169 415 | 10 |
Łódzkie | 15 823 | 33 900 | 165 572 | 10 |
Pomorskie | 15 299 | 36 000 | 169 000 | 9 |
Kujawsko-Pomorskie | 13 388 | 32 900 | 171 595 | 10 |
Lubelskie | 9 919 | 32 000 | 190 000 | 11 |
Podkarpackie | 9 634 | 36 900 | 164 862 | 9 |
Zachodniopomorskie | 9 541 | 33 500 | 175 370 | 10 |
Świętokrzyskie | 9 480 | 35 999 | 184 200 | 10 |
Lubuskie | 7 146 | 33 350 | 178 000 | 10 |
Podlaskie | 6 796 | 38 950 | 162 961 | 9 |
Warmińsko-Mazurskie | 6 619 | 30 900 | 182 000 | 11 |
Opolskie | 3 592 | 38 900 | 170 000 | 9 |
Oferty sprzedaży najczęściej prezentowały samochody z silnikami diesla – 123 978, przed autami z silnikami benzynowymi – 122 774. W następnej kolejności znalazły się auta napędzane LPG (11 066), hybrydowe (10 683), elektryczne (3 000), CNG (93), wodorowe (2), E85 (2).
10 modeli aut używanych najczęściej ogłaszanych do sprzedaży na wtórnym rynku w Polsce w listopadzie 2024 r:
Model | Liczba ofert 11.2024 | Mediana cen (PLN) | Mediana przebiegu (km) | Mediana wieku (lat) | |||||
Opel Astra | 6 204 | 22 900 | 181 000 | 12 | |||||
BMW 3 | 5 191 | 29 800 | 209 000 | 12 | |||||
Audi A4 | 5 056 | 29 777 | 229 000 | 13 | |||||
VW Golf | 4 757 | 25 500 | 189 000 | 11 | |||||
VW Passat | 4 351 | 32 800 | 214 100 | 9 | |||||
BMW 5 | 4 346 | 50 999 | 220 111 | 11 | |||||
Ford Focus | 4 200 | 23 500 | 180 150 | 10 | |||||
Skoda Octavia | 4 186 | 38 000 | 190 971 | 8 | |||||
Audi A6 | 4 079 | 54 700 | 220 000 | 10 | |||||
Opel Insignia | 3 322 | 28 100 | 199 200 | 10 |
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).