Budżet GZM na 2026 rok: ponad 2,9 mld zł na transport i inwestycje

fot. Transport GZM
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) przyjęła budżet na 2026 rok o wartości ponad 2,9 mld zł, z czego największa część zostanie przeznaczona na transport publiczny i rozwój infrastruktury. Sesja Zgromadzenia GZM odbyła się w środę, 17 grudnia, podczas której zatwierdzono także Wieloletnią Prognozę Finansową na lata 2026–2036.
Dochody przyszłorocznego budżetu zaplanowano na poziomie blisko 2,9 mld zł. Najważniejszym źródłem są udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych zamieszkujących obszar GZM, obecnie wynoszące 0,49% od dochodów podatników, co w 2026 roku ma przynieść około 665 mln zł. Dodatkowo wpływy z tytułu składki zmiennej od gmin na obsługę komunikacji miejskiej wyniosą ok. 1,3 mld zł, a prognozowane przychody ze sprzedaży biletów to około 296,5 mln zł. Planowany deficyt budżetowy wynosi 29,4 mln zł i zostanie sfinansowany z nadwyżki z lat ubiegłych.
Wieloletnia Prognoza Finansowa obejmuje 84 zadania o łącznej wartości około 21,6 mld zł, uwzględniając realne dochody i wydatki Metropolii w kolejnych latach.
Największe wydatki – transport publiczny
Największą część budżetu na 2026 rok pochłonie organizacja transportu publicznego, z kwotą około 2,4 mld zł. Środki te zostaną przeznaczone na przewozy autobusowe, tramwajowe i trolejbusowe oraz linie metropolitalne. Budżet obejmuje także utrzymanie infrastruktury przystankowej, rozwój systemów wspierających komunikację oraz integrację pasażerską i system taryfowo-biletowy.

Dodatkowo Metropolia przekaże 34,4 mln zł Województwu Śląskiemu na finansowanie połączeń kolejowych, obejmujących trasę Gliwice–Bytom, dodatkowe relacje Tarnowskie Góry–Chorzów Batorego, Gliwice–Katowice–Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tychy Lodowisko–Tychy.
Program Kolej Plus i wkład własny
Budżet przewiduje 19,7 mln zł na wkład własny do inwestycji kolejowych w ramach rządowego Programu Kolej Plus. Z sześciu projektów z udziałem Metropolii pięć jest w fazie przygotowania dokumentacji, a jeden – połączenie Gliwice–Ruda Kochłowice–Katowice – obejmuje również prace budowlane. Do 2029 roku GZM zapewni ponad 400 mln zł na wkład własny do realizowanych inwestycji. W budżecie ujęto również 2 mln zł na dofinansowanie budowy Centrum Przesiadkowego przy stacji kolejowej w Pyskowicach.
Infrastruktura rowerowa
Na rozwój Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych (Velostrady) przewidziano w 2026 roku ponad 45 mln zł. Środki pozwolą gminom na wykup nieruchomości, opracowanie dokumentacji projektowej i finansowanie robót budowlanych. Kontynuowane będą prace nad Velostradą nr 6 z Katowic do Mysłowic, Velostradą nr 4 w Świętochłowicach oraz Velostradą nr 3 w Tychach. Rozpoczną się również prace projektowe dla Velostrad nr 1 i nr 7 w Sosnowcu, nr 7 w Czeladzi oraz nr 7 w Dąbrowie Górniczej. GZM prowadzi też przygotowanie koncepcji technicznej Velostrady nr 3 w Katowicach, planowanej do zakończenia w I kwartale 2026.
Metrorower i elektromobilność
Od sierpnia 2024 roku w 31 gminach działa Metrorower, największy system miejskich wypożyczalni rowerów w Polsce. Na koniec 2025 roku system obejmuje 40 gmin i ponad 7 tys. rowerów na niemal 1000 stacjach. Długoterminowa Wypożyczalnia Rowerów Elektrycznych – Metrorower Elektryczny – dysponuje 250 rowerami z napędem elektrycznym. Utrzymanie obu systemów w 2026 roku kosztować będzie około 49 mln zł.

Inne wydatki inwestycyjne
Na zakup autobusów z napędem wodorowym (8 szt.) i elektrycznym (82 szt.) przewidziano ponad 358 mln zł, wynikające z umów podpisanych w 2024 i 2025 roku. Budżet uwzględnia również 75 mln zł na wsparcie projektów inwestycyjnych realizowanych przez gminy członkowskie GZM w ramach Funduszu Odporności.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Silesion.pl codziennie. Obserwuj Silesion.pl!
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).








Dodaj komentarz