Maleje liczba wypadków na katowickich drogach
Mimo że liczba zarejestrowanych samochodów rośnie, maleje liczba wypadków na drogach – to wnioski płynące z dokumentu pod nazwą „Analiza wypadkowości na sieci drogowej Miasta Katowice” sporządzonego przez wydział transportu Urzędu Miasta Katowice na podstawie danych uzyskanych z Policji.
Dokument zawiera m.in. analizę porównawczą ostatnich pięciu lat i porównanie z 2008 rokiem, w którym wystąpiła największa ilość wypadków drogowych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Zauważalny jest znaczący spadek wypadkowości – z 449 w 2008 roku do 163 w 2021 roku. Jednocześnie w tym okresie znacząco wzrosła liczba pojazdów ze 194 tys. do niemal 322 tys. Tym samym w 2008 roku mogliśmy mówić średnio o 1 wypadku przypadającym na 433 pojazdy, a w ubiegłym roku o jednym wypadku na 1973 pojazdów. Również w kategorii osób, które zginęły w wypadkach 2021 rok okazał się jednym z najbezpieczniejszych w ostatnich latach. W 2021 roku ofiar śmiertelnych było 6, podczas gdy w 2008 roku – 27.
– W trosce o bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców podjęliśmy w Katowicach szereg działań w miejscach o podwyższonej wypadkowości. Pomimo rosnącej z roku na rok liczby rejestrowanych pojazdów odnotowaliśmy w ubiegłym roku aż o 64 % mniej wypadków niż 13 lat temu. Do najważniejszych zadań zrealizowanych przez nas w ubiegłym roku należy m.in. zakończenie przebudowy skrzyżowania ulicy Kościuszki z ulicą Armii Krajowej, zmieniliśmy organizację ruchu na katowickim Rondzie, a także systematycznie prowadzimy działania poprawiające bezpieczeństwo pieszych w dzielnicach poprzez wprowadzanie przejść wyniesionych oraz innej infrastruktury uspokajającej ruch, a także rozbudowujemy sieć dróg rowerowych – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic i dodaje, że kolejne działania są w trakcie realizacji. – Wdrażany jest w Katowicach ITS, czyli Inteligentny System Transportowy. W ramach tego zadania modernizacji zostanie poddanych 112 skrzyżowań – zostaną one wyposażone w nowoczesne narzędzia do monitorowania ruchu i sterowania nim. W mieście pojawi się też 17 znaków zmiennej treści – dodaje prezydent.
Co ważne raport potwierdza, że spadła liczba wypadków z udziałem pieszych – w 2021 roku odnotowano 44 takie zdarzenia, a w 2018 roku – 88. Nieznacznie wzrosła za to liczba wypadków z udziałem rowerzystów – z 20 w 2018 roku, do 21 w 2021 roku. Popularność tego środka transportu stale rośnie, co jest potwierdzeniem słusznej strategii miasta w inwestycje w transport zrównoważony, ale i wpływa na statystyki. W porównaniu do 2020 roku nieznacznie wzrosła liczba osób rannych w wypadkach, chociaż w dalszym ciągu jest ich mniej niż w 2008 roku, kiedy to rannych zostało 559 osób. W 2020 roku 183 osoby zostały ranne, a w 2021 roku – 193. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że 2020 rok to okres obowiązywania maksymalnych ograniczeń związanych z pandemią COVID-19, skutkujących znaczącym zmniejszeniem wielkości ruchu na drogach, natomiast w roku 2021 zaobserwowany został powrót wielkości ruchu do okresu sprzed pandemii.
– Z analizy wynika, że w 2021 roku w Katowicach doszło do 163 wypadków drogowych, z czego najwięcej (22%) w piątek, a najmniej (6%) w niedzielę. Przedział czasowy o największej liczbie wypadków to godziny popołudniowego szczytu komunikacyjnego – podsumowuje Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu. – Najczęstszym rodzajem wypadków (32,5%) było zderzenie boczne, natomiast najczęstszymi przyczynami wypadków było niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu lub innemu pojazdowi oraz niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – dodaje naczelnik.
Dane obrazują także jak na liczbę wypadków wpłynęło powstanie Strefy Tempo 30. Przypomnijmy, że od sierpnia 2015 roku funkcjonuje w Katowicach Strefa Tempo 30 w śródmieściu, która dodatkowo w lipcu 2017 roku została poszerzona o dzielnice, a następnie poszerzono strefę w Centrum do ul. Grundmanna. – Dzięki wprowadzeniu Strefy Tempo 30 w mieście dochodzi do mniejszej liczby wypadków. Jej wprowadzenie znacząco poprawiło bezpieczeństwo. Porównując dane z 2014 roku – przed wprowadzeniem ograniczenia oraz ubiegłorocznych danych można zaobserwować, że liczba wypadków z udziałem niechronionych uczestników ruchu, czyli pieszych i rowerzystów spadła do zera. Zmniejszyła się także łączna ilość wypadków – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Do największej ilości wypadków w 2021 roku dochodziło na ul. Chorzowskiej (17) Al. Roździeńskiego (9) i ul. Kościuszki (8). Wśród 163 wypadków ogółem, 44 z nich było z udziałem pieszych, a tych najwięcej było na ul. Piotrowickiej a ten najpoważniejszy, w którym zginęła jedna osoba na ulicy Bagiennej, natomiast z udziałem rowerzystów odnotowano 21 wypadków – najwięcej na ulicy Chorzowskiej i Trzech Stawów.
Jak wynika z podsumowania raportu, to właśnie modernizacja i rozbudowa układu drogowego oraz działania z zakresu inżynierii ruchu spowodowały na przestrzeni ostatnich lat znaczący spadek ilości wypadków w Katowicach, szczególnie z udziałem pieszych, przy jednocześnie rosnącej liczbie zarejestrowanych pojazdów. Jednym z ważniejszych działań, które znacząco poprawiły bezpieczeństwo było wprowadzenie Strefy Tempo 30 w śródmieściu.
Analiza porównawcza wypadkowości na sieci drogowej Miasta Katowice – lata 2017 – 2021 oraz za rok 2008
Lp. | DANE | 2008r. | 2017r. | 2018r. | 2019r. | 2020r. | 2021r. |
1. | Liczba zarejestrowanych pojazdów na terenie Katowic | 194332 | 293601 | 303051 | 311697 | 315690 | 321589 |
2. | Liczba wypadków | 449 | 253 | 247 | 218 | 162 | 163 |
3. | Liczba osób rannych | 559 | 340 | 289 | 252 | 183 | 193 |
4. | Liczba osób zabitych | 27 | 11 | 4 | 12 | 7 | 6 |
5. | Dzień tygodnia o największej liczbie wypadków | Piątek | Poniedziałek | Czwartek | Czwartek | Piątek | Piątek |
6. | Przedział czasowy 6-godzinny o największej liczbie wypadków | 14.00 – 20.00202 wypadki | 13.00 – 19.00118 wypadków | 14.00-20.00119 wypadki | 11.00-17.0097 wypadków | 13.00-18.0056 wypadków | 13.00-18.0080 wypadków |
7. | Najczęściej występujący rodzaj wypadków | Najechanie na pieszego – 19544,5% ogółu wypadków | Najechanie na pieszego – 9035,5% ogółu wypadków | Najechanie na pieszego – 8233,2% ogółu wypadków | Najechanie na pieszego – 6328,9% ogółu wypadków | Boczne zderzenie się pojazdów w ruch – 5735,1% ogółu wypadków | Najechanie na pieszego – 5332,5% ogółu wypadków |
Porównanie danych o wypadkach – lata 2017 – 2021 oraz za rok 2008
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).