Benefity z kategorii zdrowia. To one wygrywają w nowej rzeczywistości
Choć pandemia zmieniła rynek pracy, firmowe świadczenia pozapłacowe nie straciły na ważności. Zmieniła się jednak ich kategoria. Coraz bardziej cenimy te, które wspierają zdrowie pracowników. Tego typu świadczenia mogą też powiedzieć dużo o kulturze w danej organizacji.
Zmiany jakie zaszły w ostatnim czasie na rynku pracy wymagają od organizacji tworzenia miejsc wspierających w zakresie dobrostanu pracownika. Dlatego coraz więcej organizacji wprowadza kulturę prozdrowotną, która umożliwia holistyczne spojrzenie na potrzeby i zadbanie o dobrostan zarówno fizyczny jak i psychiczny. Coraz ważniejsze staje się dbanie pracodawcy zarówno o zdrowie jak i samopoczucie pracowników.
Jak wynika z badania „Firma w trendzie zdrowia i zero waste” przeprowadzonego przez Dailyfruits co trzeci pracownik chętnie skorzystałby z benefitów wspierających jego zdrowie (35%) i to tą kategorię najczęściej wskazywali respondenci. A wśród nich najbardziej doceniane są owoce i warzywa i inne zdrowe przekąski w biurze (44%), opieka medyczna w szerokim zakresie (38%), spotkania ze specjalistami np. dietetykiem (29%), cykliczny program edukacji żywieniowej (25%), dni zdrowia (23%), wspólne ćwiczenia (14%), dostęp do rowerów firmowych (11%).
Polityki prozdrowotne organizacji mogą opierać się również na wybranych elementach. Pracodawca powinien wykazywać także zainteresowanie samym procesem kształcenia w zakresie zdrowego stylu życia, czyli angażować się w badania profilaktyczne, zdrowe odżywianie czy wspieranie w aktywności fizycznej. Jak wynika z badania w edukacji zdrowotnej największym zainteresowaniem cieszyły się konsultacje z dietetykiem i analiza składu ciała (41%). Co trzeci pracownik byłby również chętny aby zostać objętym długotrwałą opieką dietetyka, a 23% osób chętnie wysłuchałaby wykładu prowadzonego przez specjalistę i skorzystało z materiałów edukacyjnych o zdrowym odżywianiu (13%).
Kiedy pracownik zaczyna odczuwać dolegliwości zdrowotne spada jego produktywność oraz zaczyna pojawiać się absencja w miejscu pracy. Brak wykonanych zadań czy konieczność wdrożenia nowych pracowników przekłada się na dodatkowe koszty, które musi ponieść pracodawca, dlatego tak istotne w ostatnim czasie stało się zadbanie o zdrowie i samopoczucie pracowników, szczególnie że coraz częściej zaczynają pojawiać się zwolnienia lekarskie z powodu wypalenia zawodowego, za które będzie musiał zapłacić pracodawca. – mówi Magdalena Kartasińska, dietetyk kliniczny, kierownik działu dietetycznego Dailyfruits.
Jednym z powodów złego samopoczucia w miejscu pracy jest brak holistycznego dbania o zdrowie. Właściwa dieta, sport, odpoczynek to niezbędne elementy aby być efektywnym pracownikiem. Jeśli nie dbamy o siebie we właściwy sposób z biegiem czasu odbije się to właśnie na naszym samopoczuciu.
Pracownicy uważają, że edukacja żywieniowa prowadzona w firmie mogłaby im pomóc. 29% respondentów deklaruje, że zajada stres i chce zmienić nawyki żywieniowe, 26% osób deklarowało, że choruje i napotyka sprzeczne informacje na temat diet, 23% ankietowanych ma za sobą wiele nieudanych prób odchudzania na własną rękę, a 17% biorących udział w badaniu zmaga się z nadwagą lub otyłością i chętnie skorzysta z pomocy specjalistów.
Kultura zdrowotna tzw. corporate wellness powinna zatem obejmować programy edukacyjne oraz wytyczne dotyczące zdrowia, a także gotowe benefity wspierające. Mogą to być na przykład dostawy owoców i warzyw, porady dietetyka, zajęcia mindfulness, które pojawią się obok podstawowych świadczeń opieki zdrowotnej. Corporate wellness to nic innego jak kompleksowe dbanie o zdrowy styl życia przeniesiony na grunt organizacji. Pozwala zapewnić dobre samopoczucie pracownikowi i maksymalną efektywność pracodawcy.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).
Trzeba wiedzieć czym się “wspomagać” ja miałem okazje poznać działanie jeszcze przed pandemią i teraz w trakcie tez korzystam tylko z konopnych syropów. na ten sezon u mnie w domu pije się konopie z aronią, mamy swój zaufany sklep konopny w Poznaniu na ratajczaka