Autobusy bez kierowców? W Katowicach trwają testy autobusu autonomicznego.
Kiedy myślimy o przyszłości transportu publicznego, często wyobrażamy sobie futurystyczne sceny z filmów science-fiction, w których pojazdy autonomiczne przewożą pasażerów po nowoczesnych miastach. Dziś w Polsce, a dokładniej w Katowicach, to wizje stają się coraz bardziej realne. Miasto to, będące jednym z głównych ośrodków przemysłowych i kulturalnych w kraju, stawia kolejny krok w kierunku innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie transportu zbiorowego. Odbywają się tu testy autobusu autonomicznego, który być może wkrótce zrewolucjonizuje komunikację miejską.
Katowice to miasto, które stale inwestuje w nowoczesne rozwiązania transportowe. Już teraz w taborze miejskiego przewoźnika, czyli PKM Katowice, znajdują się pojazdy elektryczne, hybrydowe i gazowe. Jednak najnowszy projekt to coś zupełnie innego – autobus autonomiczny. Współpraca między PKM Katowice a gliwickim start-upem Blees zaowocowała testami pojazdu autonomicznego Blees BB-1 w katowickiej Dolinie Trzech Stawów.
Dziś stajemy się innowatorami z zakresu transportu zbiorowego. Właśnie rozpoczynamy testy autonomicznego pojazdu, który być może w przyszłości zagości na stałe w taborze naszego przewoźnika. Czy przyszłość należy do pojazdów autonomicznych, bez kierowcy? Tego dziś nie wiemy, ale przyglądamy się uważnie wszelkim innowacjom w dziedzinie komunikacji zbiorowej. Stąd ciągła modernizacja i unowocześnianie taboru przez PKM Katowice, np. poprzez zakup autobusów elektrycznych, hybrydowych czy tych zasilanych gazem z licznymi udogodnieniami, dzięki którym mieszkańcy mogą korzystać z komunikacji zbiorowej w komfortowych warunkach – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Autonomia i technologia
Pojazd autonomiczny Blees BB-1, który jest obecnie testowany, to prawdziwy symbol przyszłości komunikacji miejskiej. Zasilany napędem elektrycznym, oferuje zasięg około 200 km i moc maksymalną wynoszącą 150 kW. Jednak to nie tylko czysta energia i ekologia stanowią o jego unikalności. Pojazd jest praktycznie bezgłośny, co oznacza, że porusza się po ulicach miasta niemal bezszelestnie. Jest w stanie przewozić 15 pasażerów, osiągając maksymalną prędkość 25 km/h. Dzięki zaawansowanemu systemowi, który został zaimplementowany w tym pojeździe, może on samodzielnie poruszać się po zaprogramowanych trasach, co sprawia, że jest nie tylko autonomiczny, ale także bezpieczny dla użytkowników ruchu drogowego.
Blees BB-1 to pierwszy polski autonomiczny minibus, a zastosowane w nim rozwiązania plasują go nie tylko w europejskiej, ale również światowej czołówce takich pojazdów. Katowice są pierwszym miastem, które testuje BB-1. To pojazd płynnie i bezpiecznie poruszający się po drogach, wykorzystujący technologię pozwalającą na samodzielne poruszanie się na zdefiniowanych trasach, wykrywanie przeszkód oraz innych uczestników ruchu – mówi Łukasz Wójcik, CTO BLEES Sp. z o.o., odpowiedzialny za stworzenie pojazdu. – W tego typu projektach konieczne jest zaangażowanie ze strony otwartych, ambitnych miast, takich jak Katowice. To właśnie dzięki ich wsparciu i chęci współpracy z nowatorskimi, innowacyjnymi firmami jest fundamentem kierunku zmian, ku lepszej przyszłości – dodaje.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Jednym z kluczowych elementów, który umożliwia pojazdom autonomicznym poruszanie się w miejskich warunkach, jest zaawansowany system sensoryczny. Autobus BB-1 jest wyposażony w 11 kamer, 4 radary, odbiorniki i czujniki o różnym zakresie działania. Dzięki temu pojazd może pracować w zmiennych warunkach pogodowych i oświetleniowych, co jest szczególnie ważne w mieście, gdzie warunki na drogach mogą być nieprzewidywalne. Zasięg tych czujników nakłada się na siebie, co dodatkowo zwiększa poziom bezpieczeństwa. Mogą one obserwować zarówno sytuację wewnątrz pojazdu, jak i na zewnątrz. Dzięki temu autobus jest w stanie wykrywać przeszkody na drodze oraz innych uczestników ruchu, dostosowując swoją jazdę do panujących warunków. To rozwiązanie eliminuje problem tzw. “martwego pola” – obszarów, które kierowca tradycyjnego pojazdu nie widzi z miejsca za kierownicą. Cała praca pojazdu jest monitorowana przez moduł nadzoru, który czuwa nad bezpieczeństwem wszystkich uczestników ruchu.
Podczas trwających testów na pokładzie autobusu znajduje się operator, który w razie nieprzewidzianych sytuacji może przejąć kontrolę nad pojazdem. Po wdrożeniu do normalnego ruchu operator będzie miał możliwość nadzorowania floty do 10 pojazdów z centrum zdalnego sterowania. To oznacza, że kierowcy nie są całkowicie eliminowani, ale ich rola jest już znacznie zmniejszona.
Przyszłość komunikacji miejskiej
Idea wprowadzenia autobusów autonomicznych do komunikacji miejskiej ma potencjał znacząco usprawnić transport publiczny i uczynić go bardziej dostępnym oraz atrakcyjnym dla mieszkańców. Obecnie trwają testy w terenie, a jeśli okażą się one pomyślne, wiosną zostanie uruchomiony dwutygodniowy program pilotażowy. W jego ramach wyznaczone zostaną przystanki wzdłuż ul. Trzech Stawów, gdzie pojazdy autonomiczne będą obsługiwały regularne kursy z pasażerami. Jest to pierwszy krok w kierunku wprowadzenia takiej formy transportu w pełni do codziennego życia mieszkańców Katowic.
Dziś jeszcze nie wiemy, jak będzie wyglądał transport przyszłości, ale musimy już się nad tym zastanawiać, aby nie zostać w tyle. Jako największy przewoźnik w regionie chcemy być pionierami i testujemy różne innowacyjne rozwiązania. Obecnie myślimy nad tym, aby w przyszłości tabor klasyczny uzupełnić taborem autonomicznym, co pozwoli zagęścić siatkę połączeń, a to zwiększy atrakcyjność komunikacji zbiorowej, ponieważ w więcej miejsc będzie można dojechać autobusami. Pojazdy autonomiczne stwarzają szansę na ograniczenie kosztów transportu oraz są realną odpowiedzią na deficyt kierowców – podkreśla Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
Testy autobusów autonomicznych w Katowicach to krok w kierunku przyszłościowej, innowacyjnej i bardziej ekologicznej komunikacji miejskiej. Pojazdy autonomiczne, takie jak Blees BB-1, mają potencjał znacząco usprawnić transport publiczny, sprawiając, że będzie on bardziej efektywny, bezpieczny i dostępny dla mieszkańców. To także odpowiedź na wyzwania związane z deficytem kierowców i rosnącymi potrzebami mobilności w miastach. Wraz z postępem technologicznym, coraz więcej miast na całym świecie eksperymentuje z pojazdami autonomicznymi, co sprawia, że przyszłość komunikacji miejskiej wydaje się być bardziej obiecująca niż kiedykolwiek wcześniej. Katowice, jako pierwsze miasto w Polsce, stawia na tę nowatorską technologię, co może stanowić inspirację dla innych miast w kraju i za granicą, dążących do ulepszenia swojej infrastruktury komunikacyjnej.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).