Auta z Fabryki Samochodów Osobowych (FSO) nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
Fabryka Samochodów Osobowych S.A. (FSO), legendarne miejsce powstawania polskich aut, wydała oficjalne ostrzeżenie dotyczące nowego rodzaju paliwa – benzyny E10. Zgodnie z komunikatem, wiele kultowych modeli, które opuściły taśmę produkcyjną FSO, nie jest kompatybilnych z tym ekologicznym paliwem. Ostrzeżenie obejmuje modele takie jak FSO Fiat 125p, FSO (Daewoo-FSO) Polonez, FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Lanos, FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Matiz, Daewoo-FSO (Daewoo) Nubira, Chevrolet Aveo, Daewoo Tico, Daewoo Espero, Daewoo Tacuma, oraz Daewoo Leganza.
Benzyna E10 to nowa inicjatywa wprowadzana na stacje paliw w Polsce od 1 stycznia 2024 r. Zastępuje ona benzynę E5, zawierającą do 5% biokomponentów (bioetanolu), i oferuje zawartość biokomponentów na poziomie do 10%. To kroki w kierunku bardziej ekologicznego podejścia do paliw, jednakże FSO ostrzega, że starsze modele samochodów z ich produkcji mogą nie być przygotowane na to nowe paliwo.
FSO Fiat 125p, produkowany w latach 1973-1991, oraz FSO (Daewoo-FSO) Polonez, produkowany w latach 1978-2002, to jedne z najbardziej rozpoznawalnych samochodów, które opuściły fabrykę w Warszawie. Jednakże, silniki spalinowe tych modeli nie są dostosowane do spalania benzyny E10, co oznacza, że użytkownicy tych pojazdów muszą być ostrożni w wyborze paliwa.
Dodatkowo, FSO zwraca uwagę na brak informacji dotyczących kompatybilności Chevrolet Aveo, produkowanego w latach 2007-2011, z benzyną E10. Właściciele tego modelu są zaleceni do sprawdzenia dokumentów pojazdu lub klapki wlewu paliwa w celu potwierdzenia dostosowania do nowego paliwa.
Ostrzeżenie od FSO podkreśla, jak ważne jest zrozumienie potrzeb i ograniczeń starszych modeli samochodów w obliczu wprowadzania nowych technologii paliwowych. Właściciele pojazdów, które mogą być niekompatybilne z benzyną E10, powinni wziąć pod uwagę alternatywne źródła paliwa lub zmodernizowanie swoich pojazdów, aby uniknąć potencjalnych problemów związanych z użytkowaniem nowego paliwa.
Informacje o kompatybilności silników spalinowych produkowanych/sprzedawanych przez FSO do spalania paliwa E10
- FSO Fiat 125p produkowany w latach 1973-1991 – silniki spalinowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
- FSO (Daewoo-FSO) Polonez (w tym Polonez Truck) produkowany w latach 1978-2002 – silniki spalinowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
- FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Lanos produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1997-2008 – silniki spalinowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
- FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Matiz produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1998-2007 – silniki spalinowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
- Daewoo-FSO (Daewoo) Nubira produkowana i montowana w systemie SKD w latach 1997-2002 – silniki spalinowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
- Chevrolet Aveo produkowany w latach 2007-2011 – homologowany i sprzedawany przez GM DAT – nie posiadamy takiej informacji.
- Daewoo Tico montowany w systemie SKD w latach 1996-2001 – silniki spalinowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
- Daewoo Espero montowany w systemie SKD w latach 1996-1999 – silniki spalinowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
- Daewoo Tacuma montowana w systemie SKD w latach 2000-2001 – silniki spalinowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
- Daewoo Leganza montowana w systemie SKD w latach 1997-2000 – silniki spalinowe tego modelu nie są przystosowane do spalania benzyny E10.
źródło: Fabryka Samochodów Osobowych S. A.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).