5 lat platformy NaprawmyTo.pl w Katowicach
W ciągu pięciu lat działania platformy NaprawmyTo w Katowicach zgłoszono łącznie 29 tysięcy spraw, z czego przeprowadzono ponad 26 tysięcy napraw. Najwięcej mieszkańców składało zgłoszenia związane z niedziałającym oświetleniem, uszkodzoną infrastrukturą taką jak drogi i chodniki, znakami drogowymi, utrzymaniem zieleni oraz dzikimi wysypiskami. Popularne były także alerty dotyczące uszkodzeń wodociągowych oraz graffiti.
– Zależy mi na dobrej współpracy z mieszkańcami i na tym, żeby ułatwić im kontakt z urzędem. Dlatego ponad 5 lat temu podjąłem decyzję, żeby w tym celu udostępnić katowiczanom intuicyjne i transparentne narzędzie. Dzięki stronie internetowej i aplikacji działających w ramach platformy NaprawmyTo, dostrzeżoną w przestrzeni miasta usterkę możemy zgłosić w ciągu niespełna minuty. Zgłoszenia i stopień ich realizacji są widoczne dla wszystkich, a osoby zainteresowane dostają mailowe powiadomienia o postępach. Dzięki temu możemy śledzić efekty nie tylko swojego zgłoszenia, ale też innych mieszkańców – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Statystyki zgłaszanych i zrealizowanych spraw pokazują, że mieszkańcy chętnie korzystają z tego narzędzia. Oczywiście ze względu na złożoność niektórych zgłoszeń nie ma możliwości ich natychmiastowej realizacji, jednak pracownicy służb miejskich dokładają starań, by były one załatwiane jak najsprawniej – dodaje prezydent.
W dniu 13 kwietnia 2018 roku Urząd Miasta w Katowicach oficjalnie uruchomił aplikację NaprawmyTo, która została stworzona przez organizacje pozarządowe i udostępniona miastom, które chcą współpracować bezpośrednio z mieszkańcami. Głównym celem aplikacji było umożliwienie łatwego zgłaszania usterek wymagających naprawy w przestrzeni miejskiej w trzech głównych kategoriach: infrastruktura, bezpieczeństwo i przyroda. Dla zgłoszeń, które nie mieszczą się w żadnej z tych kategorii, stworzono osobną kategorię “inne”.
Aplikacja zgromadziła dotąd ponad 29 tysięcy alertów, z których ponad 26 tysięcy zostało naprawionych. Tylko w 2022 zrealizowanych zostało 1639 zgłoszeń w kategorii infrastruktury, 700 w kategorii przyrody i 406 w kategorii bezpieczeństwa. W kategorii inne (m.in. graffiti) rozwiązania doczekało się 534 zgłoszeń.
– Trzon zespołu, którego zadaniem jest przyjmowanie i rozwiązywanie zgłoszeń mieszkańców, stanowią pracownicy: Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów, Straży Miejskiej, Zakładu Zieleni Miejskiej, Katowickich Wodociągów, Wydziału Transportu, Komunalnego Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej, Wydziału Kształtowania Środowiska, Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej, Wydziału Budynków i Dróg oraz Katowickich Inwestycji S.A. Żeby skutecznie reagować na zgłoszenia, członkowie zespołu nie tylko współpracują między sobą, ale też nawiązują kontakty z podmiotami prywatnymi: instytucjami, spółdzielniami mieszkaniowymi, właścicielami terenów i gestorami sieci – wymienia Marta Chmielewska, naczelnik wydziału promocji w Urzędzie Miasta Katowice, odpowiadającego za działanie platformy w mieście.
W 2022 roku średnia miesięczna zgłoszeń mieszkańców w aplikacji wyniosła 462. Tempo i sposób naprawy zależą od stopnia skomplikowania sprawy. Bardzo ważne jest też, żeby do zgłoszeń dodawać zdjęcia i dokładny opis problemu. Naprawy realizowane są z bieżących budżetów miejskich jednostek i spółek. NaprawmyTo.pl jest więc narzędziem, służącym zgłaszaniu drobnych napraw i remontów.
Sporo zgłoszeń dotyczących kwestii porządkowych rozpatrywanych jest przez katowicką Straż Miejską – Pamiętajmy, że aplikacja Naprawmyto.pl nie powinna służyć do zgłaszania zdarzeń wymagających pilnej interwencji. W takich wypadkach zawsze konieczne jest powiadomienie służb działających całodobowo, najlepiej za pomocą numerów telefonów alarmowych – zaznacza Paweł Szeląg, komendant Straży Miejskiej w Katowicach.
Alerty można zgłaszać zarówno przez stronę internetową www.katowice.naprawmyto.pl jak i przez aplikację mobilną na systemy Android oraz iOS. Alerty dodawane przez zalogowanych użytkowników pojawiają się na mapie od razu, natomiast te od osób anonimowych podlegają obowiązkowej moderacji. Powiadomienia o kolejnych etapach rozwiązywania sprawy dostają tylko zalogowani mieszkańcy. Każdy alert można komentować, popierać i udostępniać na portalach społecznościowych. Mapę alertów i całą historię napraw można śledzić na stronie NaprawmyTo.pl – Katowice.
Do tej pory w ramach Naprawmyto.pl w całej Polsce rozwiązano prawie 69 tys. spraw. Aktualnie aplikacja działa w ponad 20 polskich miastach.
Wszelkie materiały promocyjno-reklamowe mają charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowią one podstawy do wzięcia udziału w Promocji, w szczególności nie są ofertą w rozumieniu art. 66 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.).